Μία ιδέα - μία αρχή - ένα ξεκίνημα.


Του Νίκου Θωμά Νταή.
σ. Συμβολαιογράφου.

Λαμβάνω την πρωτοβουλία και ρίχνω την ιδέα για την πλήρωση ενός κενού πολυδιάστατης σημασίας και ωφελιμότητας για την περιοχή μας. Πολλοί είναι οι ξένοι, αλλά και οι Έλληνες επισκέπτες, που μας υποβάλουν ερωτήσεις αν ο τόπος μας έχει κάποια ιστορία και αν υπάρχουν αρχαιολογικοί και θρησκευτικοί χώροι και μνημεία να τα επισκεφθούν.
Πολλές τέτοιες περιπτώσεις μας συμβαίνουν, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, που πληθαίνουν οι επισκέπτες, λόγω του συνεχώς αυξανόμενου τουρισμού στον Μύτικα και στα απέναντι νησιά μας Κάλαμο και Καστό. 
Έκπληκτοι έμειναν εφέτος το καλοκαίρι ένα ζεύγος Τουριστών Καθηγητών του Πανεπιστημίου της Χάγης, όταν συνάντησαν τον γνωστό Μυτικιώτη ιστορικό συγγραφέα Σπύρο Ζαβογιάννη, όταν στην Αγγλική γλώσσα τους αφηγήθηκε και τους εξιστόρησε ότι στην Κανδήλα ήταν η Αρχαία Αλυζία, που απαριθμούσε 30.000 κατοίκους και ότι εδώ στην παραλία του Μύτικα στην θέση «Βούλκος», ήταν τα Ναυπηγεία της και ήταν και ο Ναός του Ηρακλέως και το Άγαλμα του Λοξού Απόλλωνα.
Ότι από την Αλυζία καταγόταν η Πηνελόπη,  η γυναίκα του Οδυσσέα, Βασιλιά της Ιθάκης και ήρωα της Τροίας, κόρη του Ικάριου και της Πολυκάστης, αδελφή του Αλυζέα, από τον οποίο και το όνομα της Αρχαίας Αλυζίας, του Λευκάδιου και της Ιφθίμης. Ότι στον Βάρνακα στην θέση «Γλώσσες» ήταν το φράγμα χειμάρρου (για το οποίο λεπτομερώς έχουν συγγράψει ο κ. Ζαβογιάννης και ο Μηχανικός κ. Νίκος Δημητρίου Ζαρκαδούλας). 
Έκπληκτος έμεινε και ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μετέπειτα Πρωθυπουργός της Ιταλίας Ρομάνο Πρόντι, όταν παραθέριζε στον Κάλαμο και του επιφυλάχθηκε υποδοχή στον Μύτικα, κατά την αναχώρηση του για την Ιταλία, όταν κατά τον χαιρετισμό μου προς αυτόν, του ανέφερα ότι τα λουτρά της Αρχαίας Αλυζίας, η οποία απαριθμούσε τρισμυρίους (30.000) κατοίκους, επισκέπτονταν ο Αρχαίος Ρωμαίος Φιλόσοφος Κικέρων και ο Ιστορικός Πανεπιστήμων Ρωμαίος Φιλόσοφος Πλίνιος. Ότι εδώ στα Ναυπηγεία της Αρχαίας Αλυζίας επισκεύασαν τις τριήρεις τους, μετά την Ναυμαχία του Ακτίου, μεταξύ Οκταβίου - Αντωνίου και Κλεοπάτρας. 
Έκπληκτος έμεινε και ο Ολυμπιονίκης Tae Kwon Do Μιχαήλ Μουρούτσος, οι παριστάμενοι, μεταξύ των οποίων και ο Υπουργός κ. Δελημήτσος καθώς και οι μαθητές όταν σε εκδήλωση, που έγινε τότε στο Γυμνάσιο Μύτικα προς τιμήν του, στον χαιρετισμό μου του ανέφερα τα εξής:
«Τετιμημένε Ολυμπιονίκη μας! Πατάτε στα χώματα της Αρχαίας Αλυζίας, που γεννήθηκε το άθλημά σας. Ένα κράμα μεταξύ Πυγμαχίας και Πάλης το «Παγκράτιο» αγώνισμα, που διεξάγονταν στην παλαίστρα της Αρχαίας Αλυζίας, που ήταν στην Κανδήλα προς την πλευρά του Νεκροταφείου στα σύνορα με τον Βάρνακα. Μετά ο Μενέας ο Αλυζεύς το εισήγαγε στα Άκτια τα οποία ετελούντο κάθε τριετία και τους νικητές στεφάνωναν με στεφάνι από φύλλα καλαμιών, που ευδοκιμούσαν άφθονα στην περιοχή. Μετά ο Λεύκαρος ο Ακαρνάν το εισήγαγε στους Ολυμπιακούς Αγώνες».
Όταν έγιναν οι ανασκαφές στον χώρο του Παλαιοχριστιανικού Ναού της Αγίας Σοφίας στον Μύτικα από τον Καθηγητή της Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που αναδείχθηκε και Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Π. Βοκοτόπουλο και την βοηθό του κ. Μ. Καμπούρη, με τους οποίους είχαμε αποκτήσει και προσωπική γνωριμία, εκτός των άλλων ευρημάτων ανακαλύφθηκε και σαρκοφάγος που μεταφέρθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων. Πρωτοσέλιδο άρθρο μου για τις ανασκαφές και τα ευρήματα δημοσίευσε η έγκριτη Πανελλήνιας κυκλοφορίας εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ». Ο κ. Βοκοτόπουλος μου τηλεφώνησε να με ευχαριστήσει. 
Επίσης διαμαρτυρήθηκα με δημοσίευμά μου και προφορικά σε ημερίδα Αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που είχε διοργανωθεί στο Δημαρχείο στην Κανδήλα, παρόντος και του διενεργήσαντος τις ανασκαφές στον Ναό της Αρτέμιδος στην θέση «Δρυμώνας» Αρχοντοχωρίου κ. Κολόνα, που ενώ τα πολλά Αρχαιολογικά ευρήματα μεταφέρθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, δεν μάθαμε τι ανακαλύφθηκε, ενώ ο κ. Βοκοτόπουλος κυκλοφόρησε μάλιστα και βιβλίο με εικόνες από τα ευρήματα από τις ανασκαφές στον Ναό της Αγίας Σοφίας στο Μύτικα. 
Αυτά σαν πρόλογος και εισέρχομαι να αναπτύξω την ιδέα και την πρωτοβουλία που συνέλαβα και εισηγούμαι και αναπτύσσω παρακάτω:
Όπως βλέπουμε τόσο στα Κεντρικά τηλεοπτικά κανάλια, όσο και στα Περιφερειακά, πολλές περιοχές που θέλουν να προβάλλουν τον τόπο τους, διαθέτουν Ξεναγούς, οι οποίοι ξεναγούν τους τουρίστες στους Αρχαιολογικούς και θρησκευτικούς χώρους και με τις ομιλίες τους εξιστορούν και αφηγούνται την ιστορία τους.
Ο τόπος μας και η ευρύτερη περιοχή μας διαθέτουν πλούσια ιστορία, αρχαιολογικούς και θρησκευτικούς χώρους επισκέψιμους. Οι Αλυζιακοί αρχαιολογικοί χώροι: το Παλαιό Χωριό στην Κανδήλα, στη θέση «Βούλκος» στην παραλία του Μύτικα, όπου ο Αρχαιολόγος Κ. Ρωμαίος είχε κάνει ανασκαφές, όπου ήταν τα Ναυπηγεία της Αρχαίας Αλυζίας, ο Ναός του Ηρακλέους και το Άγαλμα του Λοξού Απόλλωνα, στον χώρο της Παλαίστρας της Αρχαίας Αλυζίας, στο φράγμα στις «Γλώσσες», στον χείμαρρο «Λύσιμο», στον οποίο ο Αρχαίος Γλύπτης Λύσιππος φιλοτεχνούσε τα αγάλματα του, στον «Πύργο», στο «Καστρί», στο Ναό της Αρτέμιδος, στον Ναό στη θέση Ζαμπατίνα στο Αρχοντοχώρι, στο Ναό της Αγίας Σοφίας, στην Αγία Παρασκευή στην Κανδήλα, στην Ιερά Μονή Ρόμβης στο Βάτο, που υπαγόνταν εδώ στον τ. Δήμο Σολίου και τα συμβόλαια με την Μοναστηριακή περιουσία της είναι μεταγεγραμμένα στο Υποθηκοφυλακείο Σολίου κλπ. Επίσης στο Ενετικό Φρούριο στην Επισκοπή Καλάμου, όπου και ο τάφος της γυναίκας του Γ. Καραϊσκάκη Γκόλφως, με καταγωγή από το Μαυρομάτι Καρδίτσας.
Στον Κάλαμο όπου κατέφευγαν οι Σουλιώτες, οι Πολιορκημένοι Μεσολογγίτες και όχι μόνο και όπου τελευταία το «Κέντρο Λόγου και Τέχνης» «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» Μεσολογγίου ανήγειρε «Μνημείο Ευγνωμοσύνης» για την βοήθεια που προσέφερε ο Κάλαμος στο Μεσολόγγι κατά τους χρόνους των Πολιορκιών και της Εξόδου. Τον Κάλαμο επισκέφθηκε και ο Ι. Καποδίστριας και προσέφερε Τούρκικα γρόσια για να αγορασθεί άρτος για τους πολυπληθείς πρόσφυγες που είχαν καταφύγει στο νησί που ήταν υπό Αγγλική Κατοχή. Στον πολυπαθή Καστό που είχε πυρποληθεί πολλές φορές από τους πειρατές, όπου και ο Ναός του Άη-Γιάννη με τα σωζόμενα κελιά του. Τα νησιά αυτά έχουν ιστορία και από τους χρόνους που ήταν Ενετοκρατούμενα.
Αυτά, χωρίς να είμαι ιστορικός, από εγκυκλοπαιδικές μόνο γνώσεις, προς περιληπτική ενημέρωση. Ιστορικός Συγγραφέας και βαθύς γνώστης είναι ο Μυτικιώτης Σπύρος Δημητρίου Ζαβογιάννης (Κατραβάς) και σ’ αυτόν ο Δήμος και όλοι οι φορείς της περιοχής πρέπει να απευθυνθούν και να του αναθέσουν να αναλάβει αυτός την ΑΠΟΣΤΟΛΗ αυτή. Θα αναδειχθεί η τοπική μας Ιστορία. Θα αναβαπτιστεί και θα διαφημιστεί η πανέμορφη αυτή περιοχή και θα αποτελέσει σοβαρό μοχλό ανάπτυξης με την προσέλκυση τουρισμού.
Είναι καιρός να αναλάβουμε πρωτοβουλίες με νέες ιδέες και αυτή η ιδέα θα είναι καινοτόμος για την περιοχή μας, για να την αναδείξουμε από κάθε άποψη!
Ευχόμαστε να πραγματοποιηθεί. «Οι καιροί ου μαινετοί».
«Συν Αθηνά και χείρα κίνει», έλεγαν οι Αρχαίοι ημών πρόγονοι! 

Μύτικας 5-11-2019 

Νίκος Θωμά Νταής 

σ. Συμβολαιογράφος 

Επίτιμο μέλος της
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ
ΤΟΥ ΙΤΑΛΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ
(FEDERAZIONE NAZIONALE STAMPA ITALIANA)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.