Μ(ε)σοσπορίτ(ι)σσα – Πολ(υ)σπορίτ(ι)σσα η Παναγία.


Της Παρασκευής Σιδερά-Λύτρα. 
(τ. δημοδιδασκάλισσα στην Κανδήλα).

Στις 21 Νοεμβρίου γιορτάζει η Εκκλησία μας τα Εισόδια της Θεοτόκου, την είσοδο της Μαρίας στον ναό, όπου την οδήγησαν οι γονείς της, παιδί ακόμα, και την αφιέρωσαν στον Θεό σύμφωνα με το τάμα τους. Αυτά όλα, τόσο την επίσημη ονομασία της γιορτής της 21ης Νοεμβρίου όσο και το ιστορικό της, τα μάθαμε στο σχολείο, στο μάθημα των Θρησκευτικών.
Από την προσχολική μας ηλικία όμως άλλες ονομασίες αυτής της γιορτής μας ήταν οικείες. Ότι η 21η Νοεμβρίου είναι αφιερωμένη στην Παναγία, το ξέραμε από τότε, αλλά με αναφορά των δύο προσωνυμιών της, που τιτλοφορούν και το παρόν κείμενο.
Παλαιότερα οι κάτοικοι των χωριών του δήμου μας παρήγαν το σιτάρι μόνοι τους, για να τραφεί η οικογένεια όλο τον χρόνο με το δικό της ψωμί. Ο κάμπος μας μεταξύ Μύτικα - Κανδήλα και ως πέρα στο Ζαβ(ι)τσάνικο προς ανατολάς σπέρνονταν κυρίως με δημητριακούς καρπούς.
Η κάθε οικογένεια ιδίως στην Κανδήλα, στα Γιωργαλαίϊκα (σημερινό Βάρνακα), Παναγούλα (Μερδενίκ`), Αρχοντοχώρι (Ζάβιτσα), (στο Μύτικα λίγοι) είχε το ζευγάρι της, δυο άλογα (ζευγάρι με βόδια γνώριζα μόνον ένα, του Μάρκου από την Άνω Κανδήλα) για το όργωμα των χωραφιών. Στο τέλος Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου άρχιζε το όργωμα με το αλέτρι, ή τη μηχανή, και η σπορά του σιταριού. Καθημερινή διαδικασία, που διαρκούσε και πέρα από τον Νοέμβριο. Περί τις 20 Νοεμβρίου μέσαζε περίπου ο χρόνος της σποράς. Περί τα μέσα της σποράς πέφτει και η γιορτή της Παναγίας, στις 21 Νοεμβρίου. Μεσοσπορίτισσα λοιπόν κατά τον γλωσσοπλάστη λαό η τοπική προσωνυμία αυτής της Παναγίας.
Για μας τα παιδιά όμως ελκυστικότερη, ως "πολλά υποσχόμενη", ήταν η δεύτερη αναγραφόμενη στον τίτλο του κειμένου μας προσωνυμία της Παναγίας: Πολυσπορίτισσα. Πολλούς σπόρους (σιτάρι, καλαμπόκι και όσπρια) έβραζαν οι μανάδες μας και, αφού τα σούρωναν, ήταν για μας μια ιδιαίτερη γευστική απόλαυση – ήταν τα ... "σνακς" της ημέρας μας! (Βράζουν ακόμα "πολυσπόρια";)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.