Γράφει ο Δημήτρης Τσαούσης.
Tα τελευταία χρόνια έχει γίνει μόδα ή συνήθεια η κατάληψη των σχολείων από τους μαθητές της B/θμιας Εκπαίδευσης κατά τον μήνα Δεκέμβριο. Tείνει να αποκτήσει κύρος παροιμίας η φράση "λείπει η κατάληψη απ' τον Δεκέμβρη", κατά το "λείπει ο Mάρτης απ' τη Σαρακοστή".
H κατάληψη, είναι μια καινούργια μορφή αγώνα που εμφανίστηκε στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Ξεκίνησε με καταλήψεις εργοστασίων από εργάτες για διεκδίκηση των αιτημάτων τους. Συνεχίστηκε με καταλήψεις δρόμων από διάφορες συντεχνίες ή τοπικές κοινωνίες για την προβολή των αιτημάτων τους. Επεκτάθηκε στα σχολεία σαν μέσο πίεσης στην κυβέρνηση από τους μαθητές για την βελτίωση της Παιδείας στη χώρα μας.
Δε θα ήθελα από την θέση αυτή να αναλύσω την έννοια της κατάληψης γενικά - η οποία έχει γίνει άλλωστε από πολλούς στο παρελθόν - από την σκοπιά της νομιμότητας. Εδώ θα ήθελα να αναλύσω την κατάληψη των σχολείων από τους μαθητές, οι οποίοι θεωρώντας τους εαυτούς τους εργαζόμενους αντιγράφουν μορφές πάλης τους και τις υιοθετούν.
Όμως η ενασχόληση με τη μόρφωση, δεν αποτελεί με κανένα τρόπο εργασία, έστω και αν είναι πολύ περισσότερο κουραστική και απαιτητική από οποιαδήποτε εργασία. O εργαζόμενος γενικά μοχθεί και παράγει έργο από το οποίο ωφελείται ο εργοδότης και του πληρώνει εις αντάλλαγμα το αντίτιμο της εργασίας, το μεροκάματο ή το μισθό. Έτσι ο οικοδόμος επειδή αναλαμβάνει με μίσθωση έργου το κτίσιμο ενός σπιτιού, δεν μπορεί να το διεκδικήσει απ' τον ιδιοκτήτη, μετά την αποπεράτωσή του. Mε το σπουδαστή όμως δε συμβαίνει το ίδιο. O σπουδαστής παράγει έργο, οικοδομεί την μόρφωσή του, δωρεάν ή πληρώνοντας την, όμως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών το όφελος παραμένει αναπαλλοτρίωτο κτήμα του. Άρα ο σπουδαστής δεν είναι εργαζόμενος με την στενή έννοια του όρου ή θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένας εργαζόμενος άλλου είδους, ένας οικοδόμος που μετά το τέλος των εργασιών κρατά την οικοδομή για λογαριασμό του.
Αφού είναι έτσι, εργασιακές σχέσεις και νοοτροπίες δεν πρέπει να μεταφέρονται στο χώρο των σπουδαστών. Oι απεργίες και οι καταλήψεις των εργαζομένων εμποδίζουν τον εργοδότη να καρπωθεί το έργο τους, ενώ οι καταλήψεις των σπουδαστών πλήττουν τους ίδιους και όχι εκείνους προς τους οποίους απευθύνονται τα αιτήματά τους. Γιατί μετά την έστω επιτυχή λήξη της κατάληψης οι σπουδαστές θα έχουν χάσει ένα αρκετά μεγάλο τμήμα του οικοδομήματος που είχαν σχεδιάσει να οικοδομήσουν στον συγκεκριμένο χρόνο.
Αλλά δεν είναι μόνο η ζημιά του χαμένου χρόνου η συνέπεια μιας κατάληψης. Και μην πάει ο νους μας σε καταστροφές των σχολείων ή γενικά σε υλικές καταστροφές οι οποίες δεν είναι συχνά αμελητέες. O χώρος του σχολείου είναι χώρος που οι μαθητές θεωρούν και έχουν σαν ιερό, όπου οικοδομείται η γνώση και η μάθηση και διακινούνται ελεύθερα οι ιδέες. Ξεχωρίζει από τα κέντρα διασκέδασης και τα καφενεία. Είναι σαν την εκκλησία, στην οποία μπαίνεις μέσα με προδιάθεση να προσευχηθείς. Το κατεστραμμένο μετά τις καταλήψεις σχολείο όμως, με τα κακοποιημένα έπιπλα και τους βρώμικους χώρους όχι μόνο εμποδίζει τη μάθηση αλλά και τραυματίζει την ψυχή των παιδιών. Η υποβάθμιση του χώρου συμπαρασύρει και την υποβάθμιση του κύρους του. Πως θα μπορέσουν οι καθηγητές πλέον να εμπνεύσουν τους μαθητές και θα τους βοηθήσουν να ανακαλύψουν τις αλήθειες της ζωής σε ένα χώρο που αλλοτριώθηκε; Kαι αυτή είναι η μεγαλύτερη ζημιά που φέρνει μια κατάληψη. Tο δε τραγικό στην όλη ιστορία είναι ότι οι καταλήψεις γίνονται για την βελτίωση της παιδείας.
Τίθεται βέβαια το ερώτημα: Όταν η παιδεία νοσεί τι να κάνουμε; Nα μη παλέψουμε για την βελτίωσή της; Nα μη κάνουμε καταλήψεις;
Ασφαλώς και θα παλέψουμε για την βελτίωσή της με νύχια και με δόντια, όχι όμως με μεθόδους που θα την ζημιώσουν ανεπανόρθωτα. Ας φανούμε άξιοι των περιστάσεων, ας δείξουμε ότι έχουμε τη φαντασία αλλά και τη διάθεση να βρούμε καινούργιους τρόπους πάλης και διεκδίκησης. Πρέπει να υπάρχουν και άλλοι τρόποι, πιο αποτελεσματικοί από την κατάληψη και λιγότερο τραυματικοί για να προβάλουμε τα αιτήματά μας για τη βελτίωση της πολύπαθης παιδείας. Ζούμε στον εικοστό αιώνα, αν ακαλύψαμε την βόμβα νετρονίου που σκοτώνει τους ανθρώπους αφήνοντας τα υλικά αγαθά ανέπαφα, δεν μπορούμε να επινοήσουμε μορφή αγώνα για τη βελτίωση της παιδείας που να την ωφελήσει περισσότερο απ' ότι θα την βλάψει;
*Ο Δημήτρης Τσαούσης είναι Φυσικός, Διδάκτωρ Χημείας, Σχολικός Σύμβουλος, και Αντιπρόεδρος του Παραρτήματος Ιωαννίνων της ΕΕΦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.