Ως γνωστόν, ο «Καλλικράτης» εισάγει το θεσμό της Επιτροπής Διαβούλευσης (επιτροπής δηλαδή φορέων και πολιτών του Δήμου). Ο νόμος ορίζει για την Επιτροπή Διαβούλευσης δυνατότητες και όχι κατοχυρωμένες αρμοδιότητες, κατά συνέπεια η λειτουργία της εν λόγω επιτροπής επαφίεται στις διαθέσεις της εκάστοτε δημοτικής πλειοψηφίας.
Η μόνη σαφέστατη αρμοδιότητα είναι η υποχρέωση να έχει περάσει ο Προϋπολογισμός και το Τεχνικό Πρόγραμμα από την Επιτροπή Διαβούλευσης, πριν πάει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στο Δήμο Ξηρομέρου, η Επιτροπή Διαβούλευσης (και το λέμε με πλήρη ευθύνη), απαξιώθηκε. Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, μετά τις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές, συμμετείχαν 50 άτομα, ορεξάτα να προσφέρουν. Ως Κίνηση Πολιτών, σε αυτή τη συνεδρίαση προειδοποιήσαμε για τον κίνδυνο, αυτό το πολυμελές όργανο να μη λειτουργήσει, αν δε γίνουν 2-3 συγκεκριμένα πράγματα. Και κάναμε προτάσεις επ’ αυτών:
1) Να υπάρξουν 3 Επιτροπές, μία για κάθε Δημοτική Ενότητα (Αλυζία, Φυτείες, Αστακός).
2) Να υπάρξουν Θεματικές Επιτροπές (Παιδείας, Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης κ.λπ.).
3) Να συνεδριάζει το όργανο μια φορά τον μήνα.
(Ο ίδιος ο Νόμος ορίζει υποχρεωτική συνεδρίαση μια φορά το τρίμηνο). Οι προτάσεις μας, ενώ έγιναν αποδεκτές από το σώμα, όπως φάνηκε απ΄τις τοποθετήσεις όλων, δεν μπήκαν σε ψηφοφορία με το πρόσχημα ότι θα μπουν στην επόμενη συνεδρίαση, η οποία δεν υπήρξε ποτέ. Έκτοτε, παραμονές της συζήτησης του προϋπολογισμού επιχειρείται η σύσταση μιας παρωδίας Επιτροπής Διαβούλευσης. Αυτό έγινε και φέτος: επιχειρήθηκε για το τυπικόν του πράγματος και μόνο, η συνεδρίαση μιας επιτροπής, η οποία ειδοποιήθηκε από το διαδίκτυο, χωρίς προσωπική πρόσκληση των μελών, για να συζητήσει –άκουσον άκουσον- τον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα, χωρίς να τα έχει πάρει στα χέρια της. Ο νόμος ορίζει σαφώς πως προϋπόθεση κατάθεσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Τεχνικού Προγράμματος και Προϋπολογισμού είναι να έχει προηγηθεί (και μάλιστα πριν την κατάθεση του προσχεδίου Προϋπολογισμού) συνεδρίαση και γνωμοδότηση επ’ αυτών της Επιτροπής Διαβούλευσης. Επιπλέον, η γνωμοδότηση της Επιτροπής πρέπει να έχει κατατεθεί στην Επιτροπή Οικονομικών και στην Εκτελεστική Επιτροπή. Ακόμα ο νόμος ορίζει τον τρόπο ειδοποίησης των μελών (δύο-τρεις μέρες πριν με όλα τα διαθέσιμα μέσα και με εισηγητική έκθεση). Σε κάθε άλλη περίπτωση το σχέδιο προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος είναι άκυρα και συζήτηση επ’ αυτών δεν μπορεί να γίνει στο δημοτικό συμβούλιο. Αν όλα αυτά δεν πείθουν για τις προθέσεις της πλειοψηφίας, η ώρα και η μέρα συνεδρίασης είναι ενδεικτικές: Κυριακή, 2 η ώρα το μεσημέρι και, εξ αναβολής, Δευτέρα 2 η ώρα το μεσημέρι. Λίγο απέχει αυτό από το «παρακαλούμε μην έρθετε». Το εύκολο είναι να ρίξει κανείς την ευθύνη σε φορείς και πολίτες. Και αυτοί φυσικά ελέγχονται. Αλλά εδώ το πρόβλημα είναι της Δημοτικής Αρχής.Κατά συνέπεια, βάσει των ανωτέρω, γνωμοδότηση της Επιτροπής Διαβούλευσης για τον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα για το 2014 δεν υπήρξε και το δημοτικό συμβούλιο, αν και μπήκε στην ουσία της συζήτησης, τελικά απέρριψε το τεχνικό πρόγραμμα και δε συζήτησε τον προϋπολογισμό.
Θα επακολουθήσει φυσικά επόμενη συνεδρίαση η οποία θα προσπαθήσει να διασφαλίσει πλειοψηφία μέσα από προσωπικές συμφωνίες.
Κάνουμε τη θέση μας ξεκάθαρη:
Αν δεν αλλάξουν τα δεδομένα, δηλ. αν δεν κατατεθεί ένας νέος προϋπολογισμός μέσα από ένα ευρύ κοινωνικό διάλογο, θα προσφύγουμε στην περιφέρεια όπως ο νόμος όχι απλά επιτρέπει, αλλά επιβάλλει. Η απόρριψη από την περιφέρεια σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιη.
ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ
Αυτά και πολλά άλλα τους έψαλε ο δικός τους, ο πρώην αντιδήμαρχος Σπ. Λύτρας στο δημοτικό συμβούλιο και καταψηφίστικε το τεχνικό πρόγραμμα και κατά συνέπεια και ο προϋπολογισμός. Δεν τα πρόβαλε στον κόσμο κανένας όμως. Να δούμε τη συνέχεια, γιατί υπήρξε και πρόταση που επίσης δεν αναφέρθηκε πουθενά!
ΑπάντησηΔιαγραφή