Του Βασίλη Σ. Κανέλλη.
Δυστυχώς όλα τα σημάδια στην ελληνική κοινωνία δείχνουν ότι η οικονομική κρίση μπορεί να αντιμετωπίζεται και να ξεπερνιέται, όμως, η πραγματική κρίση, η κοινωνική και η αξιακή, έχει πολύ βαθιές ρίζες. Στο πρόσφατο «ιδιαίτερο» ντιμπέιτ που είχε ο Σταύρος Θεοδωράκης με τον Στέλιο Ράμφο, ο γνωστός Ελληνας φιλόσοφος είπε μεταξύ άλλων: «Το βασικό μας πρόβλημα δεν είναι η κρίση αλλά η παρακμή. H κρίση, όμως, μας δίνει την ευκαιρία να θέσουμε το ζήτημα των νοοτροπιών, αφού η νοοτροπία είναι αυτή που μας οδηγεί στις επιλογές μας και παρακινεί συμπεριφορές. Η κρίση δεν έχει αλλάξει διόλου τη νοοτροπία μας. Ενώ τα προβλήματα είναι βαριά, οι νοοτροπίες παραμένουν τσιμεντένιες. Δείτε, για παράδειγμα, πώς επιστρέφει ο δικομματισμός».
Μάλιστα ο Ράμφος αναρωτήθηκε τι θα γινόταν αν με κάποιο μαγικό τρόπο δεν υπήρχε το δημόσιο χρέος; Το πιο πιθανό σε 15-20 χρόνια να εμφανιζόταν ξανά, είπε, και έθεσε το πραγματικό πρόβλημα της Ελλάδας. Είναι η νοοτροπία που δεν αλλάζει, ακόμη κι αν έχουμε περάσει ορισμένα από τα πλέον δραματικά χρόνια της σύγχρονης νεοελληνικής ιστορίας.
Πολλοί πίστευαν ότι το μάθημα που θα έπαιρνε ο Ελληνας με τον πιο βίαιο τρόπο θα τον έκανε να αλλάξει τον τρόπο που σκέφτεται, που ενεργεί, που εργάζεται και που αντιμετωπίζει το κράτος και τους υπόλοιπους πολίτες. Κι όμως, όλα τριγύρω αλλάζουμε κι όλα τα ίδια μένουν. Λες και η χώρα δεν πέρασε από το καμίνι της κρίσης, από την οποία ακόμη δεν έχει ξεφύγει.
Το «μαύρο» χρήμα είναι κυρίαρχο στην ελληνική οικονομία. Κάθε δραστηριότητα, από την ολοκλήρωση μιας μεγάλης επένδυσης μέχρι μια απλή αλλαγή πρίζας στο σπίτι, σφραγίζεται από τη «συμφωνία κάτω από το τραπέζι». Η φοροδιαφυγή έχει εισέλθει βαθιά στο DNA των Ελλήνων και μαζί με τη φοροαποφυγή διαλύουν σιγά σιγά το κράτος. Εκατομμύρια πολίτες δεν πληρώνουν τα χρέη τους σε εφορίες, τράπεζες και Ταμεία, όχι μόνον εκείνοι που πράγματι δηλώνουν οικονομική αδυναμία, αλλά και όσοι απλά δεν θέλουν να πληρώσουν περιμένοντας τις 50 ή 100 δόσεις.
Πίνοντας βεβαίως στην υγεία των υπολοίπων κορόιδων, που πληρώνουν τα πάντα και στην ώρα τους. Όμως, το χειρότερο είναι ότι η επίσημη δικαιολογία της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής είναι μία: «Αφού με κλέβει το κράτος γιατί να μην το κάνω κι εγώ;» Η νοοτροπία που λέει ο Ράμφος. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, εν μέσω κρίσης, όπου ο ένας κλέβει τον άλλον, δεν έχει αλλάξει και η σχέση κράτους και πολίτη. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση βγάζει λίστες με εκπαιδευτικούς και γιατρούς που μετέφεραν λεφτά στο εξωτερικό, αλλά δεν δίνει στοιχεία πόσοι από αυτούς είναι νόμιμοι και πόσοι παράνομοι.
Μένει έτσι η ρετσινιά για όλους και ο κοινωνικός αυτοματισμός τίθεται σε λειτουργία. Από την άλλη, οι επίσημοι φορείς των εκπαιδευτικών και ιατρικών συλλόγων κλείνουν τα μάτια και τ' αυτιά. Δεν έχουν ακούσει ποτέ για «φακελάκια» στα νοσοκομεία, ούτε για μαύρο χρήμα στα ιδιαίτερα φροντιστήρια. Και από κάτω, στο ακροατήριο, οι υπόλοιποι Έλληνες βρίζουν πότε τους υπαλλήλους και πότε το κράτος, χωρίς να έχουν κάνει την αυτοκριτική τους.
«Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω», όμως αυτά είναι ψιλά γράμματα. Δυστυχώς όλα τα σημάδια στην ελληνική κοινωνία δείχνουν ότι η οικονομική κρίση μπορεί να αντιμετωπίζεται και να ξεπερνιέται, όμως, η πραγματική κρίση, η κοινωνική και η αξιακή, έχει πολύ βαθιές ρίζες. Και όσο η Ελλάδα χάνει την ευκαιρία να αλλάξει, όσο οι ίδιοι οι πολίτες βάζουν το κεφάλι στην άμμο, τόσο θα βουλιάζουμε όλοι μαζί στο σκοτάδι. Και ο κάθε Στέλιος Ράμφος θα αντιμετωπίζεται περίπου ως γραφικός ή αιρετικός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.