«Το έργο λοιπόν αυτό που την οικονομική του επιβάρυνση ανέλαβε η ΕΤΒΑ, ως ανταποδοτικό για την κατασκευή του λιμανιού στο Πλατυγιάλι, έγινε για να λύσει το πρόβλημα ύδρευσης του Αστακού».
Η ΕΤΒΑ δεν κατασκεύασε με καμία επιβάρυνση ως ανταποδοτικό του λιμανιού το έργο για να λύσει το πρόβλημα ύδρευσης του Αστακού. Η ΕΤΒΑ όταν επρόκειτο να κατασκευάσει στο Πλατυγιάλι το 1984 τα διαλυτήρια πλοίων θα χρειαζόταν για το διαλυτήριο πλοίων 4.000 κυβικά μέτρα την ημέρα. Έτσι ζήτησε από τις Κοινότητες Αστακού και Καραϊσκάκη, να τους δώσουν την υδρομάστευση με το κτίριο που βρίσκονται τα αντλιοστάσια.
Ο σύνδεσμος ύδρευσης των Κοινοτήτων Αστακού - Καραϊσκάκη είχε ιδρυθεί επί Υπουργίας Ανδρέα Στράτου και στο έργο δεν έγινε τίποτα άλλο, εκτός από την υδρομάστευση με το κτίριο που βρίσκονται τα αντλιοστάσια. και υπήρχαν και κάτι λίγοι μεταλλικοί σωλήνες οι οποίοι εκλάπησαν.
Τα Κοινοτικά Συμβούλια Αστακού και Καραϊσκάκη, τα οποία συμμετείχαν στον Σύνδεσμο Ύδρευσης, με μια απόφασή τους το 1983 (πολύ σωστή κατά την γνώμη μου, γιατί αν αρνιόντουσαν η ΕΤΒΑ θα έπαιρνε άδεια από την Νομαρχία από υψηλότερο σημείο, όπως είχε πάρει και η Κοινότητα Πενταλόφου, της οποίας και οι πηγές του Αστακού ανήκουν στην κτηματική Περιφέρεια Πενταλόφου, ζήτησαν από την ΕΤΒΑ όμως να κατασκευάσει μεγαλύτερη δεξαμενή χωρητικότητας 3.000 κυβικών μέτρων, με δύο ξεχωριστά διαμερίσματα και είχε κατασκευάσει αγωγό μεγαλύτερο διαστάσεων Φ500, από σωλήνες αμιάντου και στα γεφύρια από μεταλλικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να φέρνουν στην Δεξαμενή στα Λιβαναιϊκα Αλώνια 7.000 κυβικά μέτρα την ημέρα (τόσο νερό έδινε η υδρομάστευση την εποχή εκείνη, ενώ τώρα δίνει πολύ λιγότερο), από τα οποία 4.000 κυβικά μέτρα θα έπαιρναν τα διαλυτήρια πλοίων και μελλοντικά αν ο Αστακός κατασκεύαζε αγωγό από το σημείο αυτό μέχρι τον Αστακό 3.000 κυβικά μέτρα την ημέρα. Έτσι Η ΕΤΒΑ προχώρησε στην κατασκευή του έργου μέχρι τα Λιβαναίικα Αλώνια με την δεξαμενή των 3.000 κυβικών μέτρων και τον αγωγό μέχρι το Πλατυγιάλι. Κατασκεύασε δε καινούργια υδρομάστευση, γιατί η παλιά που είχε κατασκευάσει ο Σύνδεσμος των Κοινοτήτων Αστακού - Καραϊσκάκη, επειδή είχε κατέβει η στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα είχε πολύ λίγο νερό.
Όταν ανέλαβα εγώ Ιανουάριο του 1987, πήγα στο τότε Διοικητή της Τράπεζας κύριο Σοφούλη και όταν του ζήτησα να μας κάνει η ΕΤΒΑ και τον αγωγό μέχρι τον Αστακό, μου απάντησε πως η Τράπεζα δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα. Τότε εγώ δεν τσακώθηκα μαζί του, αλλά με έναν έξυπνο ελιγμό του ζήτησα να μας κάνει η θυγατρική της ΕΤΒΑ, η ΒΙΠΕΤΒΑ, την μελέτη κόστους 7 εκατομμυρίων δραχμών !!!!!!!, πράγμα το οποίο αποδέχθηκε και κατασκευάστηκε η μελέτη για δεξαμενή 2.000 κυβικών μέτρων με δύο ξεχωριστά διαμερίσματα και αγωγό από πλαστικό PVC διατομής Φ312,5, εκτός από το τμήμα από το ποτάμι της Βλύχας μέχρι το ποτάμι στο πρατήριο Ντίνου, μήκους περίπου 800 μέτρων , όπου ο αγωγός είναι μεταλλικός, ο οποίος είχε την δυνατότητα μέγιστης παροχής 120 κυβικών την ώρα, δηλαδή 2.880 κυβικών μέτρων το 24ωρο.
Έτσι μετά από λίγους μήνες, που η μελέτη ήταν έτοιμη και είχε αναλάβει Διοικητής της ΕΤΒΑ ο κύριος Μιχάλης Σάλλας, πρώην Διοικητής της Τράπεζας Πειραιώς, τον επισκέφτηκα λέγοντάς του ότι η Τράπεζα θα είναι δύσκολο να λειτουργήσει το έργο της ύδρευσης και του πρότεινα να κάνουμε μια Προγραμματική Σύμβαση, με την οποία εμείς θα βάζαμε 80.000.000 δραχμές και η ΕΤΒΑ τα υπόλοιπα 200.000.000 δραχμές.
Για τα 200 εκατομμύρια δραχμές που θα έβαζε η ΕΤΒΑ, η Κοινότητα Αστακού αναλάμβανε την υποχρέωση να παρέχει στα διαλυτήρια πλοίων (τα οποία δεν έγιναν ποτέ) 800 κυβικά νερό την ημέρα, και πάνω από το ποσόν αυτό θα το χρέωνε όσο και η οικιακή κατανάλωση, παρά το γεγονός ότι για το νερό τους απαιτείτο το μισό ρεύμα στην ΔΕΗ, από ότι για το νερό του Αστακού.
Η κατανάλωση του Πλατυγιαλιού, γιατί υπήρχε ξεχωριστό υδρόμετρο για το Πλατυγιάλι και ξεχωριστό για την Κοινότητα Αστακού, δεν ξεπέρασε ποτέ τα 2.800 κυβικά μέτρα τον μήνα και όχι την ημέρα.
Με την προγραμματική σύμβαση, η οποία είχε 25ετή διάρκεια, όλα τα περιουσιακά στοιχεία αγωγοί δεξαμενές και αντλιοστάσια θα ήταν περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΒΑ και μετά το τέλος της σύμβασης, η οποία έληξε το 2014 και όλες οι εγκαταστάσεις, ακόμη και αυτές που είχε κατασκευάσει η ΕΤΒΑ, είναι πλέον περιουσιακό στοιχειό της Κοινότητας Αστακού (Δήμος Ξηρομέρου).
Γράφει η ανακοίνωση της Συμπολιτείας:
«Όσον αφορά την ποσότητα του νερού, χρόνο με το χρόνο, λόγω της απαράδεκτης, παράνομης και ανήθικης τακτικής Κοινοταρχών και Δημάρχων να επιτρέπουν τις παράνομες συνδέσεις με τον αγωγό ύδρευσης».
Η αλήθεια είναι:
Όταν εγώ ήμουν Κοινοτάρχης δεν έδωσα καμία παροχή, ούτε υπήρχε καμία παράνομη. Όλοι θυμούνται όταν ο συνεργάτης μου Κοινοτικός Σύμβουλος είχε την ντίσκο στην Βλύχα, ότι κουβαλούσε το νερό με ένα μπλε φορτηγό και ένα βυτίο. Μετά Κοινοτικός Σύμβουλος, ήταν ο πρώτος που πήρε παροχή, και όταν ανέλαβα πάλι μετά από 12 χρόνια ως Δήμαρχος Αστακού, οι παροχές ήταν εκατοντάδες. Και όταν κάποιοι στο Βαλτί δεν πλήρωναν τους λογαριασμούς και τους έκοψα το νερό, βρέθηκε ένας και με απείλησε πως θα με σκοτώσει και σε λίγη ώρα τον είχα φέρει με χειροπέδες στο Αστυνομικό τμήμα κρατούμενο, και όταν και πληρώθηκε ο λογαριασμός και μου ζήτησε συγνώμη, απέσυρα την μήνυση και αφέθηκε ελεύθερος.
Γράφει η ανακοίνωση της Συμπολιτείας:
«-ένα πηγάδι που κατασκευάστηκε πριν από δέκα περίπου χρόνια για να συμπληρώνει το νερό της πηγής λόγω αυξημένης ζήτησης, το οποίο γεμίζει με νερό από το ποτάμι (καταλαβαίνετε όλοι τι σημαίνει νερό από το ποτάμι) και το οποίο νερό με τη σειρά του πέφτει στο κεντρικό φρεάτιο και αναμειγνύεται με το νερό της πηγής».
Η αλήθεια είναι ότι επειδή το 2009 προτελευταία χρονιά, ήταν περίοδος ξηρασίας και η στάθμη των υδάτων της Λάμπρας είχε πέσει χαμηλά, αναγκαζόμασταν να κλείνουμε όλες της παροχές των κτηνοτρόφων για 12 ώρες την ημέρα και δεν έλειψε νερό ούτε μία ημέρα. Τότε φέραμε γεωτρύπανο στην Λάμπρα να κτυπήσει μια μεγάλη γεώτρηση, δίπλα στην υδρομάστευση σε χαμηλότερο σημείο του υδροφόρου ορίζοντα. Επειδή το έδαφος εκεί ήταν σαθρό δεν μπορούσε να γίνει σωλήνωση της γεώτρησης, την οποία πληρώσαμε 1500 ευρώ, ο γεωτρυπανάς μας συνέστησε να ανοίξουμε πηγάδι, πράγμα το οποίο κάναμε και αφού το σωληνώσαμε και ρίξαμε κροκάλα στον πάτο, φέραμε ένα τρακτέρ με μεγάλη αντλία, που έβγαζε πάνω από διακόσια κυβικά νερό την ώρα και η στάθμη δεν κατέβηκε κάτω από ένα μέτρο.
Πήραμε δείγμα κατά την άντληση, και το νερό είχε την ίδια σύσταση με αυτό της υδρομάστευσης, αφού απέχει 1 μέτρο από την υδρομάστευση και 20 μέτρα από τον αύλακα. Όμως επειδή η επόμενη χρονιά υδρολογικά ήταν πολύ καλή, στην θητεία μου δεν το είχανε χρησιμοποιήσει καθόλου, ούτε είχαμε τοποθετήσει αντλία.
Επειδή πέρα από τις παράνομες παροχές και η στάθμη της υδρομάστευσης συνεχώς έπεφτε, φρόντισα να φέρουμε νερό και από τις γεωτρήσεις Καραϊσκάκη, όπου υπήρχε μια γεώτρηση την οποία είχε κτυπήσει ο κύριος Σαμαράς και έδινε 40 κυβικά μέτρα την ώρα και άλλη μία που χτυπήσαμε εμείς και έδινε 20 κυβικά την ώρα.
Έτσι λοιπόν αναθέσαμε την εκπόνηση μελέτης για να φέρνει το νερό στον Αστακό με αγωγό πολυαιθυλενίου Φ200 και δυνατότητα παροχής 3.600 κυβικών μέτρων την ημέρα, με προϋπολογισμό 800.000 ευρώ και με έτοιμες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και τεύχη δημοπράτησης. Επειδή όμως η γεώτρηση Σαμαρά έβγαζε θολό νερό και παρά τις προσπάθειες με ειδικά γεωτρύπανα, δεν μπόρεσε να βγάλει διαυγές νερό, δεν προχωρήσαμε στην κατασκευή του έργου.
Όμως μετά την επιτυχία με την γεώτρηση των Βλυζιανών και με το γεγονός ότι η παλιά γεώτρηση του Βασιλόπουλου με τα 30 κυβικά νερό την ώρα δεν κάλυπτε τις ανάγκες του χωριού, χτυπήσαμε 100 μέτρα πιο κάτω νέα μεγαλύτερη γεώτρηση, η οποία δίνει μέχρι 60 κυβικά την ώρα και έτσι δεν έλειψε ποτέ νερό από τότε στο Βασιλόπουλο.
Έτσι προτείνω στην Δημοτική αρχή, πράγμα το οποίο είχα πει και από την αρχή, να κάνει συμπληρωματική μελέτη μέχρι τις γεωτρήσεις Βασιλόπουλου και με δύο νέες γεωτρήσεις, μία 100 μέτρα πάνω από την παλιά, μια 100 μέτρα κάτω από την νέα συν την παλιά, η οποία απλά χρειάζεται μία νέα υποβρύχια αντλία και έτσι μπορούν να έρχεται από εκεί νερό, όταν οι μεγαλύτερες ανάγκες του Αστακού το καλοκαίρι δεν ξεπερνούν τα 2.500 κυβικά την ημέρα .
Ο νέος προϋπολογισμός του έργου θα είναι περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ και με την έκπτωση η δαπάνη μπορεί να πέσει και κάτω από το 1,5 εκατομμύριο ευρώ.
Μέχρι τότε όμως θα πρέπει άμεσα η Δημοτική Αρχή να αναθέσει και την κατασκευή μελέτης για την αντικατάσταση του μεταλλικού αγωγού 800 μέτρων από το γεφύρι της Βλύχας, μέχρι το γεφύρι στο πρατήριο Ντίνου με αγωγό από πολυαιθυλένιο, γιατί ο μεταλλικός αυτός αγωγός όταν είναι σε υγρά εδάφη συνήθως δεν έχει ζωή πάνω από 25 χρόνια και έχουν περάσει ήδη 30 και του χρόνου το καλοκαίρι, μπορεί να «τιναχθεί» ολόκληρος στον αέρα.
Για δε την σύνδεσή του, όταν θα έχει πρώτα κολληθεί όλος ο αγωγός του πολυαιθυλενίου, δεν χρειάζεται διακοπή του νερού για πάνω από δύο ώρες.
Έτσι γίνεται ο δημόσιος διάλογος με στοιχεία και επιχειρήματα και όχι ψέματα, λαϊκισμούς και συκοφαντίες.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία και αν χρειαστεί θα επανέλθω με περισσότερα στοιχεία.
Αστακός 27/7/2017
Παναγιώτης Στάικος
Πρώην Δήμαρχος Αστακού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.