Του Παναγιώτη Ηλ. Χολή.
Δημότης Ξηρομέρου
Προέδρος ΠΑΝ.ΣΥ
Το Δημητρούκειο Δημοτικό Σχολείο, μέχρι τη λήξη της σχολικής χρονιάς, πρέπει να παραμείνει 4θέσιο και με όλο το διδακτικό προσωπικό.
Το Δημητρούκειο Δημοτικό Σχολείο προήλθε από την συγχώνευση των Δημοτικών Σχολείων Βασιλόπουλου και Καραϊσκάκη, την τετραετία 1990-1994. Στεγάστηκε σε νέο κτήριο, που κατασκευάστηκε σε οικόπεδο του Ο.Σ.Κ στο Βασιλόπουλο. Το κόστος κατασκευής καλύφθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του από κληροδότημα, του αείμνηστου Ελληνο - Αμερικάνου, Πατριώτη, Κωνσταντίνου Δημητρούκα με καταγωγή από το Καραϊσκάκη (η μητέρα του Μαγιούλα καταγόταν από το Βασιλόπουλο), στις δυο Κοινότητες, για κατασκευή δυο Δημοτικών Σχολείων, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η διαθήκη του, που ανοίχτηκε μετά το θάνατό του, το 1978 σε ηλικία 85 ετών.
Με την επιμονή των Κοινοτικών Συμβουλίων των δυο Κοινοτήτων και τη σύμφωνη γνώμη του διαχειριστή της διαθήκης, κατορθώθηκε να διατεθούν τα χρήματα του δωρητή για ένα ενιαίο σχολείο των δυο Κοινοτήτων, ώστε να αναβαθμιστεί κτηριακά και μαθησιακά η μόρφωση των παιδιών μας. Ένα μικρό χρηματικό ποσό καλύφθηκε από την Νομαρχία Αιτωλ/νίας.
Το σχολείο διαθέτει τέσσερις αίθουσες διδασκαλίας και μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, με δυνατότητα να κλείνει με πόρτα «ακορντεόν», ώστε να δημιουργούνται άλλες δυο αίθουσες. Τα αρχικά σχέδια βέβαια προέβλεπαν έξι (6) αίθουσες διδασκαλίας και μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Τα σχέδια προέβλεπαν και πρώτο όροφο, αλλά αυτά δεν κατασκευάστηκαν ποτέ, μάλλον για εξοικονόμηση χρημάτων, δεν δόθηκε ποτέ εξήγηση από τους υπεύθυνους!!
Στο μεγάλο προαύλιο χώρο και δίπλα στο σχολείο κατασκευάστηκε και λειτουργεί αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Στο νέο σχολείο φιλοξενήθηκαν, αρχικά, οι μαθητές των δυο Κοινοτήτων και την επόμενη χρονιά οι μαθητές του γειτονικού χωριού Βλυζιανά. Σήμερα φιλοξενεί και τους μαθητές της κοινότητας Σκουρτού.
Το σχολείο, βάσει τον αριθμό των μαθητών, ξεκίνησε ως 6αθέσιο και διατηρήθηκε ως 6αθέσιο έως το 2016, νομίζω, οπότε και έχασε την μια θέση και έγινε 5αθέσιο.
Τη σχολική χρονιά του 2019 έχασε άλλη μια θέση και ξεκίνησε ως 4αθέσιο, που παραμένει έως σήμερα.
Σύμφωνα με το Ν. 1566/85 και την ΚΥΑ Φ.3/897/97652/ΦΕΚ 1507/2006, η οργανικότητα των σχολικών μονάδων καθορίζεται από τον αριθμό των μαθητών. Μέχρι δεκαπέντε μαθητές λειτουργεί μονοθέσιο (1/θ), δεκαέξι έως τριάντα 2/θ, τριάντα ένας έως σαράντα πέντε 3/θ, σαράντα έξι έως εξήντα μαθητές 4/θ, εξήντα ένας έως εκατόν είκοσι πέντε 5/θ και από εκατόν είκοσι έξι έως εκατόν πενήντα 6/θ.
Από τότε έχουν γίνει πολλές αλλαγές στην εξουσία και στην ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, καμία όμως τροποποίηση δεν έγινε και μάλλον πολύ σωστά κατά την άποψή μου.
Επίσης σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 7, παρ. 2, (ΠΔ79/2017 ΦΕΚ 109Α) όπως αντικαταστάθηκαν από τις προβλέψεις της παρ. 3 του άρθρου 50, του Ν. 4692/2020 (Α' 111), ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στο Δημοτικό Σχολείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δεκαπέντε (15) ανά τμήμα.
Σήμερα Οκτώβριος 2021, με την Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Φ.10/77673/Δ1/2020 ΦΕΚ 2813/Β/13-7-2020 και το Δημητρούκειο Δημοτικό Σχολείο, λόγο της μείωσης του αριθμού των μαθητών, αναμένεται να χάσει άλλη μια θέση και να μετατραπεί σε 3θέσιο.
Το γεγονός αυτό, από μόνο του ως είδηση, προκαλεί δικαιολογημένες αντιδράσεις και ίσως και αγανάκτηση στους κατοίκους, αλλά πολύ περισσότερο από τα δυο Κοινοτικά Συμβούλια, τα οποία και με ανακοινώσεις τους διαμαρτύρονται, ορθώς, για την δυσάρεστη εξέλιξη.
Συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολικών μονάδων, όπως ανέφερα και ποιο πάνω, υπήρξαν και στο παρελθόν και μάλιστα περισσότερες από μια φορά (η τελευταία το 2018) και θα υπάρξουν και στο μέλλον, αν συνεχιστεί η μείωση εγγραφής μαθητών σε μια σχολική μονάδα.
Είναι άστοχο και αντιπαιδαγωγικό, εν μέσω σχολικής χρονιάς, να αποφασίζεις να συγχωνεύσεις ή να υποβαθμίσεις σχολικές μονάδες, αναγκάζοντας μαθητές να αλλάξουν τμήμα ή και δάσκαλο ακόμα και σχολείο. Αυτό, αν βάσει της νομοθεσίας πρέπει να γίνει γιατί μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών, έπρεπε να γίνει ή πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς ή στην επόμενη σχολική χρονιά.
Την αδράνεια ελέγχου του αριθμού μαθητών ανά σχολική μονάδα στην ώρα του, με ευθύνη των υπευθύνων, δεν μπορεί να την πληρώνουν οι μικροί μαθητές ούτε οι γονείς τους, αλλά οι υπεύθυνοι που άργησαν να κάνουν τη δουλειά τους.
Υπό αυτή την έννοια και το Δημητρούκειο Δημοτικό Σχολείο μέχρι τη λήξη της σχολικής χρονιάς πρέπει να παραμείνει 4θέσιο.
Είναι φανερό όμως ότι το πρόβλημα είναι ποιο βαθύ και ποιο σοβαρό και δεν προσφέρεται, ως θέμα, για ευκαιρία έκφρασης πολιτικού αντιπολιτευτικού λόγου, ούτε για υποκριτικές, επιφανειακές δηλώσεις, ενδιαφέροντος.
Είναι γνωστό ότι, η μείωση του αριθμού των μαθητών και ειδικά στην επαρχία και στην περιοχή μας περισσότερο, είναι αποτέλεσμα τις υπανάπτυξης, της έλλειψης αξιόλογων οικονομικών δραστηριοτήτων, σοβαρών επενδύσεων και της εγκατάλειψης της αγροτικής παραγωγής που έχουν ως αποτέλεσμα τη συνεχιζόμενη μετανάστευση του ντόπιου πληθυσμού, για τα αστικά κέντρα και το εξωτερικό.
Ένα άλλο γεγονός της μείωσης του αριθμού των μαθητών είναι η υπογεννητικότητα που μαστίζει τη χώρα και περισσότερο την περιοχή μας. Πολλά νεαρά άτομα δύσκολα αποφασίζουν να δημιουργήσουν οικογένεια και δυσκολότερα αποφασίζουν να τεκνοποιήσουν.
Υπό αυτές τις συνθήκες, να θεωρηθεί βέβαιο ότι σε λίγα χρόνια Δημοτικό Σχολείο θα έχει μόνο ο Αστακός και μάλιστα μόνο ένα!!
Η λύση είναι γνωστή και έχει ειπωθεί πολλές φορές από επίσημα και ανεπίσημα χείλη.
Ανάπτυξη του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, ανάπτυξη του τουριστικού τομέα στις δυτικές ακτές και του αγροτουρισμού.
Την μεγάλη αντιστροφή όμως του κλίματος στην περιοχή μας και στο νομό γενικότερα θα δώσουν, αφενός η ορθή και υγιείς αξιοποίηση του πολύπαθου και ακριβοπληρωμένου, από τον φορολογούμενο πολίτη, λιμένα στο Πλατυγιάλι Αστακού και αφετέρου η ολοκλήρωση των έργων στο φράγμα των Αχυρών, για άρδευση του κάμπου του κεντρικού Ξηρομέρου και όχι μόνο.
Και τα δυο έργα αποτέλεσαν το μοχλό ανάπτυξης τη δεκαετία του 1980, εποχή που ξεκίνησαν τα έργα, αλλά όπως συνήθως συμβαίνει ήταν πολύ καλά για να είναι αληθινά.
Έργα φαντάσματα, του καλοπληρωμένου σαραντάχρονου πολιτικού και συντεχνιακού συστήματος εξουσίας, που και στις μέρες μας ενδιαφέρεται για την προσωπική του επιβίωση και καταπιάνεται με θέματα, ευκολάκια, που δε «λερώνουν» και λαϊκίζουν προς τέρψη των ανύποπτων ψηφοφόρων τους.
Άμεση λύση όμως, στην υποβάθμιση του σχολείου θα δοθεί, με σύμπτυξη μικρών μονοθέσιων σχολείων, με το Δημητρούκειο, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών και η μάθηση για όλους να είναι ποιο εποικοδομητική και πολύ ποιο πολύπλευρη.
Θα δημιουργηθεί ένα δυνατό σχολείο με καλές προοπτικές για τους μαθητές του.
Σημ.: Με τη στοχοποίηση της περιοχής μας, για δημιουργία αντιπεριβαλλοντικών και αντιαναπτυξιακών επενδύσεων βιομηχανικού χαρακτήρα, όπως η Π.Ο.Α.Υ Εχινάδων Νήσων και Αιτωλ/νίας, Αιολικά και Φωτοβολταϊκά πάρκα, χιλιάδων στρεμμάτων, θα υποβαθμίσουν το περιβάλλον, θα εγκαταλειφθούν και οι λίγες καλλιέργειες και η κτηνοτροφία και θα ερημώσουν ακόμα περισσότερο τα χωριά του Ξηρομέρου.
Το αίτημα των γονέων και κηδεμόνων προς τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας μας, θα πρέπει να υποστηριχτεί απο τους τοπικούς κοινωνικούς μας φορεις,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι όχι το αιτημα προς τους αρμόδιους φορεις της Πολιτείας μας να είναι του δήμου.
Και αυτο γιατί στο δήμο μας/δημοτικο σ4υμβούλιο μπορεί να υπάρχουν διαφορετικες απόψεις στα θέματα παιδείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήτυπογραφική διόρθωση : συμβούλιο
ΑπάντησηΔιαγραφή