Λαϊκισμός: Κατάρα ή σημείο των καιρών;


Του Γιάννη Δοδόπουλου.

Οι γνώστες λένε ότι ο πιο τρομερός λαϊκιστής (δημαγωγός) της αρχαιότητας ήταν ο Κλέων.
Γιος βυρσοδέψη, βυρσοδέψης αρχικά και ο ίδιος, πολιτεύθηκε με μόνη πυξίδα να γίνεται αρεστός στον λαό.
Διακήρυσσε γενικώς ότι «οι πιο απλοί άνθρωποι είναι καλύτεροι πολίτες από τους πιο έξυπνους».
Και κατακεραύνωνε για «ανικανότητα» στρατηγούς και πολιτικούς του αντιπάλους.
Μα εκτός από το να θωπεύει αυτιά ήξερε να χαϊδεύει και τις τσέπες.
Λίγο μετά τον θάνατο του Περικλή (429 π.Χ.), ο Κλέων πετυχαίνει γενναίες αυξήσεις στους δικαστικούς υπαλλήλους της εποχής, κάπου 5.000 άτομα.
Η πελατειακών ελατηρίων γαλαντομία του οδηγεί σε αύξηση των ελλειμμάτων της πόλης που καλύφθηκαν από συνεισφορές της Αθηναϊκής Συμμαχίας.
Και όταν κάποιοι από τους Συμμάχους επαναστάτησαν -όπως οι Μυτιληναίοι- αξίωσε την εξόντωση ολόκληρου του μάχιμου πληθυσμού του νησιού.
Εγκαλούσε, μάλιστα, τις σχετικά πιο συνετές φωνές (που τελικά επικράτησαν) για σχεδόν προδοτική στάση.
Ο Αριστοφάνης τον είχε πάρει χαμπάρι. (Βλέπετε, η σάτιρα της εποχής ήταν λιγότερο επιρρεπής στον λαϊκισμό…)
Τον εμφανίζει, λοιπόν, στους «Ιππής» ως άρπαγα του Δημοσίου («αφού καλόφαγε τις πίτες του που έκλεψε από το Δημόσιο ροχαλίζει μεθυσμένος ο άθλιος») και τον περνάει γενεές δεκατέσσερις βάζοντάς του στο στόμα να λέει: «Οτιή φιλώ σ’ ω Δημ' εραστής τ’ ειμί σος», δηλαδή «Γιατί σ’ αγαπάω λαέ, κι είμαι μαζί σου ερωτευμένος»...
Στους δε «Αχαρνής», ο ποιητής κορυφώνει το αντιδημαγωγικό του μήνυμα μιλώντας για σωτηρία της πόλης από κείνους που με «ψευτοπαινέματα» γεννούν «χαυνοπολίτες»!
Επιμύθιον; Η Δημαγωγία είναι όσο παλιά και η Δημοκρατία. Σ’ αυτά τα μέρη γεννήθηκαν τα κορίτσια. Αυτάρκης και λιγομίλητη η μία. Απόκληρη, μα επικίνδυνα όμορφη ξαδέρφη, η άλλη.
Όπως αντιλαμβάνεσαι -τέλειε ελληνικέ λαέ- πάλι εμείς τα είπαμε όλα πρώτοι.
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τι νόημα έχει να τα λέμε πρώτοι, αφού τα καταλαβαίνουμε τελευταίοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.