Πως το ''Καλοβούνι'' το 2023, γλίτωσε από 7 τεράστιες ανεμογεννήτριες ισxύος 38,5 MW. Η αρνητική εισήγηση του δημοτικού συμβούλου Λευτέρη Μάντζαρη και σύσσωμης της παράταξης Τριανταφυλλάκη.

Θέση έργου από την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε).
Ήταν 13 Απρίλιου του 2022, όταν το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ξηρομέρου, επί δημοτικής αρχής Τριανταφυλλάκη, με εισήγηση του δημοτικού συμβούλου Λευτέρη Μάντζαρη, γνωμοδότησε αρνητικά (το Δημοτικό Συμβούλιο, ως το μόνο ανώτερο και κυρίαρχο όργανο του Δήμου, μόνο αρνητικές γνωμοδοτήσεις έχει δώσει) στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αιολικού σταθμού ισχύος 38,5 MW στο ''Καλοβούνι'', T.K. Αρχοντοχωρίου και Βλιζιανών των Δ.Ε. Αλυζίας και Αστακού.
Μιλάμε για συνολικά 7 ανεμογεννήτριες, ισχύος 5,5 MW, με το συνολικό ύψος της κάθε μίας (από το έδαφος έως την άκρη του πτερυγίου) να φτάνει τα 180 μέτρα και ακτίνα πτερυγίων 79 μέτρα.
Για τη συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος, υπάρχει το σχετικό βίντεο στο κανάλι στο YouTube του Δήμου Ξηρομέρου.

Ο σχεδιαζόμενος ΑΣΠΗΕ βρισκόταν σε αποστάσεις:
- Βλιζιανά (1,05 km ανατολικά του Α/Π) της Δ.Ε. Αστακού,
- Άγιος Αθανάσιος - ακατοίκητο (2,4 km νοτιοδυτικά του Α/Π) της Δ.Ε. Αλυζίας,
- Αετός (2,95 km βόρεια του Α/Π) της Δ.Ε. Μεδεώνος,
- Αρχοντοχώρι (4,5 km βορειοδυτικά του Α/Π) της Δ.Ε. Αλυζίας,
- Βασιλόπουλο (5,04 km νότια του Α/Π) της Δ.Ε. Αστακού,
- Μπαμπίνη (5,13 km ανατολικά του Α/Π) της Δ.Ε. Αστακού,
- Μαχαίρας (6,26 km ανατολικά του Α/Π) της Δ.Ε. Αστακού,

Την εγκατάσταση του αιολικού σταθμού δρομολογούσε η εταιρεία ''ΑΙΟΛΙΚΗ ΑΣΤΑΚΟΣ 3 ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ''.
Η επένδυση τελικά απορρίφθηκε από την Αποκεντρωμένη τον Φεβρουάριο του 2023 (δείτε εδώ).
Ο Λευτέρης Μάντζαρης έκανε την αρνητική του εισήγηση, υλοποιώντας την ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση της παράταξης Τριανταφυλλάκη, με τους ψήφους όλων των δημοτικών συμβούλων της παράταξης του, η οποία συνεδρίασε σε προ συμβούλιο το 2021 και αποφάσισε να δίνει μόνο αρνητικές γνωμοδοτήσεις α) όσο δεν υπάρχει το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο των Α.Π.Ε, με την γνώμη των Δήμων δεσμευτική από γνωμοδοτική, β) όσο δεν λαμβάνεται υπ' όψη ότι ο Δήμος είναι ιδιοκτήτης όλων αυτών των εκτάσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 12 και 4 του νόμου ΔΝΖ/1912, ''για τη σύσταση Δήμων και Κοινοτήτων" (ΦΕΚ Α 92/1922) και γ) όσο εκκρεμεί η εκπόνηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Ξηρομέρου.


Θυμηθείτε την εισήγηση του Λευτέρη Μάντζαρη:
Ο Δήμος Ξηρομέρου είναι κάθετα αντίθετος στο σχεδιασμό εγκατάστασης αιολικών πάρκων στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου μας και θα πράξει ότι είναι δυνατόν για να τις αποτρέψει.
Όπως και στο παρελθόν έχουμε δημοσιοποιήσει ως Δ.Σ., ο σχεδιασμός για εγκατάσταση και λειτουργία ΑΠΕ στην περιοχή μας αναφέρεται σε χιλιάδες στρέμματα ημιορεινών και πεδινών κοινοτικών εκτάσεων, με σημερινή χρήση καθαρά αγροτο-κτηνοτροφική.
Ο σχεδιασμός αυτός δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός και για κάθε μελέτη που θα προσκομίζεται η γνωμοδότηση θα είναι αρνητική.
Ο λόγος δεν είναι βέβαια ότι δεν αποδεχόμαστε τις ΑΠΕ ως μια καθαρή λύση για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ούτε ότι διαφωνούμε με τη συμβολή τους στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών και υποχρεώσεων της χώρας.
Τα αίτια της αντίθεσής μας είναι αναφορικά με τον τρόπο, τον τόπο και το εύρος που σχεδιάζονται να αναπτυχθούν οι εν λόγω επενδύσεις.
1) Τρόπος - Απουσία χωροταξικού: Ο τρόπος που η Πολιτεία διαχρονικά έχει αποφασίσει να προχωρήσει στρατηγικές επενδύσεις χωρίς καμιά μέριμνα στο σχεδιασμό, στη χρηματοδότηση και στη νομοθέτηση Γενικού Θαλάσσιου, Περιφερειακού και Τοπικού Χωροταξικού, δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Η απουσία των παραπάνω χωροταξικών είναι μια βασική παράμετρος της στρεβλής ανάπτυξης του τόπου μας.
Η εμμονή της Πολιτείας να προκρίνει και να νομοθετεί κατά περίπτωση τα ειδικά χωροταξικά, όπως αυτά των ΑΠΕ και των ιχθυοκαλλιεργειών, αγνοώντας παντελώς την φέρουσα ικανότητα των συγκεκριμένων περιοχών, τα συμφέροντα και τις απόψεις των τοπικών κοινωνιών, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. 
Ως Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι λογικό και αναφαίρετο δικαίωμα μας να έχουμε πρωτεύοντα ρόλο όσον αφορά την χωροταξία των παραγωγικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν στην περιοχή μας. Για το λόγο αυτό έχουμε αιτηθεί την επιτάχυνση των διαδικασιών χρηματοδότησης του Τοπικού Χωροταξικού.
2) Τόπος-Κοινοτικές Εκτάσεις: Η Πολιτεία καλεί σε δημόσια διαβούλευση για γνωμοδότηση επί των περιβαλλοντικών μελετών που καταθέτουν οι επενδυτές για εκτάσεις του Δήμου μας, παριστάνοντας τον ιδιοκτήτη αυτών, καλώντας μας να εκφέρουμε γνώμη και μάλιστα μη δεσμευτική. Οι εκτάσεις όμως αυτές δεν ανήκουν στο Δημόσιο, αλλά στο Δήμο Ξηρομέρου, δεδομένου ότι αυτές είναι βοσκήσιμες εκτάσεις και με τον Ν. ΔΝΖ΄/1912 «Περί συστάσεως δήμων και κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α 92/1922), αυτές οι εκτάσεις, όπως και κάθε κατηγορίας γαίες (βοσκήσιμες, χορτολιβαδικές κλπ), των νομών Ακαρνανίας και Αιτωλίας, Φθιώτιδας και Φωκίδας και των επαρχιών Λεβαδίας και Θηβών έχουν παραχωρηθεί στην κυριότητα και νομή των Δήμων και Κοινοτήτων, στην περιφέρεια των οποίων βρίσκονταν, ενώ το Δημόσιο διατήρησε την κυριότητά του μόνο στα εθνικά δάση και μάλιστα όχι σε αυτά που αποτελούνταν από αγριελιές.
Κατά συνέπεια η όλη διαδικασία αδειοδότησης έπρεπε να ξεκινά και να τελειώνει με τον ιδιοκτήτη των εκτάσεων, δηλαδή τον Δήμο Ξηρομέρου και οι όποιες αποφάσεις του θα έπρεπε να είναι δεσμευτικές και όχι γνωμοδοτικές. Κάτι τέτοιο δεν έγινε και γι΄ αυτό θεωρούμε την διαδικασία λαθεμένη και διάτρητη και δηλώνουμε ότι στην περίπτωση που τυχόν χορηγηθεί άδεια και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές επιχειρήσουν να ενεργήσουν διακατοχικές πράξεις στις εκτάσεις αυτές, ο Δήμος θα υπερασπιστεί άμεσα δικαστικά τα συμφέροντά του και των δημοτών.
3) Εύρος-Φαραωνικές επενδύσεις: Όπως συνέβη και με την ΠΟΑΥ Εχινάδων και Αιτωλ/νίας έτσι και με τις ΑΠΕ δεσμεύονται αλόγιστα, χωρίς όρια και κριτήρια απέραντες εκτάσεις για μία και μόνο δραστηριότητα, αδιαφορώντας για άλλες υπάρχουσες η μελλοντικές οικονομικές δραστηριότητες. Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί η ικανότητα της περιοχής να υποδεχτεί και να αφομοιώσει με ασφάλεια το εύρος των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, η προστασία του φυσικού ανάγλυφου της περιοχής, η προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, η γειτνίαση με αρχαιολογικούς χώρους, η υποβολή αναληθών στοιχείων σύμφωνα με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και η αρνητική γνώμη της τοπικής κοινωνίας, όπως αυτή εκφράζεται μέσω των αποφάσεων των τοπικών συμβουλίων.

Με βάση τις παραπάνω αιτιάσεις ο Δήμος Ξηρομέρου:
α) δεν συναινεί στην νομιμοποίηση αυθαίρετων σχεδιασμών και αποφάσεων,
β) διεκδικεί την χρηματοδότηση για την εκπόνηση τοπικού χωροταξικού,
γ) σε κάθε περίπτωση θα προστατεύσει τα συμφέροντά του και των δημοτών με κάθε νόμιμο τρόπο και
δ) θα συνεχίσει να εκφράζει της την αντίθεσή του στο συγκεκριμένο σχεδιασμό προς την Περιφέρεια και την Πολιτεία.

Συνεπώς η εισήγησή μας είναι αρνητική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.