H Μπουμπουλίνα στο πλοίο «Αγαμέμνων», πίνακας του Γερμανού ζωγράφου Peter von Hess. |
Υπάρχουν δύο εκδοχές της ιστορίας. Η μία είναι η επίσημη, ωραιοποιημένη, που διδάσκεται στα σχολεία γεμάτη θριάμβους και δόξα. Είναι η ….. ιστορία μας.
Η άλλη είναι η ανεπίσημη, αφτιασίδωτη, που δεν διδάσκεται στα σχολεία, γεμάτη αίσχος και ντροπή. Είναι η αληθινή…..
Ονορέ Ντε Μπαλζάκ
---------------------------------
Ιωάννα του Κολωνακίου. Τετραλογία - Μέρος Β'.
Μέρος Α'
Η Λασκαρίνα Πινότση, κόρη του Σταυριανού Πινότση και της Σκεύως Κοκκίνη, από εφοπλιστικές οικογένειες, παντρεύτηκε στα 17 της τον Δημήτρη Γιανουζά, αλλά στα 26 της μένει χήρα.
Το 1801 (30 ετών), παντρεύεται τον Δημήτρη Μπούμπουλη, πλοιοκτήτη, αλλά χάνεται και αυτός το 1811 (σκοτώθηκαν και οι δύο σε ναυμαχίες με Αλγερινούς πειρατές). Έχει πλέον όμως τεράστια περιουσία που ξεπερνούσε τα 300.000 τάλιρα και 14 πλοία.
Το 1820 καθελκύει το πλοίο «ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ» με 18 κανόνια, το μεγαλύτερο και καλύτερο πλοίο της Επανάστασης. Στον ξεσηκωμό ξοδεύει όλη την περιουσία της, όχι μόνο για να διατήρηση των πλοίων, αλλά και για τα στρατεύματα στην ξηρά. Συμμετέχει στην πολιορκία του Ναυπλίου, Άργους, Μονεμβασιάς και Τρίπολης.
Το ακρόπρωρο του πλοίου "Αγαμέμνων" της Μπουμπουλίνας με κυβερνήτη το γιο της Ιωάννη. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. |
Σε μάχη χάνει τον γιο της Γιάννη Γιαννουζά. Στον εμφύλιο χάνει το γαμπρό της Πάνο Κολοκοτρώνη (γιο του Γέρου), ενώ οι Κυβερνητικοί την εξορίζουν και της παίρνουν έκταση γης που είχε στον Μοριά.
Από τις Σπέτσες που είναι, θα συνεχίσει να προσφέρει όπως μπορεί... Μέχρι που φτιάχνει «κίβουλα» τουρκικά νομίσματα, για να αποσαθρώσει την Τουρκική οικονομία. Αρχές του 1825 η περιουσία δεν υπάρχει πια... έχει τελειώσει.
Τον Μάιο του 1825, ο γιος της Γιώργος Γιαννουζάς, «κλέβει» την 17χρονη Ευγενία Κουτσή, που ήταν λογοδοσμένη με πλούσιο εφοπλιστή, τον γιο του Μέξη. Η Λασκαρίνα τους παντρεύει κρυφά τη νύχτα της 21ης Μαΐου 1825. Το πρωί όμως η οικογένεια Κουτσή (εφοπλιστές με 17 πλοία), βλέπει το κρεβάτι της Ευγενίας άδειο. Η υπηρέτρια της με λυγμούς ομολογεί το γεγονός. Πενήντα βρακοφόροι της οικογένειας οπλίζονται και μεταβαίνουν στο αρχοντικό της Λασκαρίνας, πηδούν τη μάντρα και εισέρχονται στην αυλή. Η Λασκαρίνα βγαίνει στο μπαλκόνι να τους απασχολήσει δίνοντας χρόνο στο ζευγάρι να φύγουν από την πίσω πόρτα. Ο Γέρο Χριστόδουλος Κούτσης, αρχηγός της φαμίλιας κραυγάζει: «Δώσε μου την κόρη μου πίσω Μπουμπουλίνα....». Εκείνη γελώντας ειρωνικά απαντά: «Δεν είναι πια κόρη σου Κουτσή, τώρα έγινε δική μου...», εννοώντας ότι ο γιος της την είχε διακορεύσει.
Οι Κούτσηδες γίνονται έξαλλοι, ακολουθεί ομοβροντία πυρών και η Λασκαρίνα πέφτει ανάσκελα στο σαλόνι νεκρή, έχοντας δεχτεί δύο βόλια (στήθος και ανάμεσα στα μάτια) δίχως να βγάλει κιχ.
Η ταινία με την Ειρήνη Παππά στον ομώνυμο ρόλο, που δείχνει ότι ζητεί από τον υπηρέτη της να την ανασηκώσει για να δει τη θάλασσα πριν ξεψυχήσει, δεν ισχύει, είναι κινηματογραφική υπερβολή. Έτσι έφυγε άδοξα η μεγάλη καπετάνισσα της Επανάστασης.
Τον Ιούλιο του 1825, στον ανακριτή ο 19χρονος Γιάννης Κούτσης απολογείται παίρνοντας την ευθύνη: «Ρίξαμε πολλοί μαζί... ωστόσο νομίζω ότι εγώ... ναι εγώ σκότωσα την Μπουμπουλίνα...». Δικάσιμος δεν ορίστηκε πότε. Η Λασκαρίνα είχε προσβάλει τα ήθη της εποχής, ο Γιάννης Κούτσης αθωώθηκε από την ίδια την κοινωνία.
Μία εβδομάδα μετά, ήρθε διάταγμα του Τσάρου Πασών των Ρωσιών, που ονόμαζε την Μπουμπουλίνα Ναύαρχο του Ρωσικού Στόλου, ως αναγνώριση των υπηρεσιών της.
Ο Γιώργος Γιαννουζάς και η Ευγενία Κουτσή, έμειναν παντρεμένοι, έζησαν ευτυχισμένοι και έκαναν πολλά παιδιά.
Προτομή της Μπουμπουλίνας στο Πεδίο του Άρεως, στην Αθήνα. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.