Πένθος στο Αγρίνιο για την απώλεια του Αθανάσιου Παλιούρα.



Σε ηλικία 77 ετών έφυγε πρωινές ώρες σήμερα, από παθολογικά αίτια, ο Καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Αθανάσιος Παλιούρας, μια σπουδαία πνευματική προσωπικότητα του Αγρινίου με πλούσιο επιστημονικό έργο, συγγραφή βιβλίων και με διαρκή αγώνα μέσα από πολλά μετερίζια για την πρόοδο του Αγρινίου και της Αιτωλοακαρνανίας.
Ο Αθανάσιος Παλιούρας γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1937 όπου περάτωσε τις εγκύκλιες σπουδές. Σπούδασε Θεολογία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, εργάστηκε αρχικά στη Mέση Eκπαίδευση και εν συνεχεία δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Iωαννίνων.
Με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών ερευνών Βενετίας για τον “Κρητικό ζωγράφο Γεώργιο Κλόντζα (1540-1608) και τον Μαρκιανό κώδικα των μικρογραφιών του” (Αθήνα 1977), ενώ με σειρά σχετικών άρθρων προώθησε την έρευνα γύρω από τα προβλήματα που παρουσιάζει η Κρητική Σχολή.
Έγραψε τον “Οδηγό του Μουσείου των εικόνων και του Ναού του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας” και διετύπωσε νέες απόψεις για την καλλιτεχνική κίνηση στην Κρήτη και τη διακίνηση των καλλιτεχνών στο Μεσογειακό χώρο, για την τέχνη και την ανάπτυξη νέων τάσεων στην Κύπρο κατά τον 16ο αιώνα, καθώς επίσης και για την εμφάνιση νέων θεμάτων στα εικονογραφικά προγράμματα της εποχής μετά την Άλωση με κατάληξη την εικονογραφία των Νεομαρτύρων. Χάρισε στην επιστήμη τη “Βυζαντινή Αιτωλοακαρνανία” (α΄ έκδ. 1985, β΄ έκδ. 2004) που αποτελεί πιλοτικό βιβλίο για την έρευνα της μνημειακής τοπογραφίας του Ελλαδικού χώρου. Επιμελήθηκε σπουδαίους συλλογικούς τόμους για “Το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα Βυζαντινά Μνημεία της Κωνσταντινούπολης” (1989), για τη “Μακεδονία” (2 τόμοι, 1993), για τους πνευματικούς θησαυρούς της Ανατολής (“Άγιοι Τόποι” και “Σινά”), για “Τα Βυζαντινά Μνημεία Νήσου Ιωαννίνων” με τον καθηγητή Μ. Γαρίδη (“Ζωγραφική”-1992 “Πρακτικά Συμποσίου Νήσου Ιωαννίνων”-1999).
Διενήργησε ανασκαφές (α΄ Παλαιοχριστιανική Βασιλική Λόφου Αγίας Τριάδας- Κ. Βασιλικής Αιτωλίας, 1980-1990, β΄ Εγκλείστρα Σπηλαίου Αγίου Νικολάου Βαράσοβας Αιτωλίας 1990-2000, γ΄ Αγία Τριάδα Μαυρίκα Αγρινίου, 2001-2005, δ΄ Βυζαντινή Μονή Παναγίας Αρτοκωστής Κυνουρίας, 2005 και δημοσίευσε σχετικές μελέτες. Υπήρξε επιμελητής του επιστημονικού ετήσιου περιοδικού “Ηπειρωτικά Χρονικά” (1980-2000) και δημοσίευσε τα πορίσματα των ερευνών του.
Ο Αθανάσιος Παλιούρας διετέλεσε στο παρελθόν δημοτικός σύμβουλος Αγρινίου, ήταν μέλος Σωματείων και Συλλόγων, της Αρχαιολογικής Εταιρείας και διατελούσε αντιπρόεδρος της Γυμναστικής Εταιρείας Αγρινίου. Η προσφορά του στον τόπο μεγάλη, έδωσε αγώνες για το Πανεπιστήμιο στο Αγρίνιο ενώ δεν έπαψε να οραματίζεται και χαρακτηριστικά προσφάτως σε εκδήλωση παρουσίασε προτάσεις στο πολιτιστικό πεδίο για το Αγρίνιο του μέλλοντος.
Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλλεί αύριο Κυριακή στις 13:30 στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδας Αγρινίου.
H Αγία Τριάδα του Μαύρικα είναι βυζαντινός ναός του 9ου αιώνα. Βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από τη λίμνη Λυσιμαχία.

ΜΥΤΙΚΑΣ PRESS: Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στους οικείους του. Ένας σημαντικός άνθρωπος για την Αιτωλοακαρνανία έφυγε από κοντά μας.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.