Ο "Πάτερ - Λάμπρος", ο κατηχητής μας στον Μύτικα.


Γράφει η κα Παρασκευή Σιδερά - Λύτρα *.

Οι παιδικές μας αναμνήσεις στη γεροντική μας ηλικία δεν είναι μόνον ότι δίνουν ζωή στο παρόν και ελπίδα για μέλλον, είναι και σταγόνες ιστορίας του άμεσου περιβάλλοντος, ιστορίας άγνωστης στους νεότερους. Αυτή την ιστορία δεν την γράφουν τα βιβλία.
Στο σχολείο του Μύτικα φοίτησα από τις αρχές του 1948 ως τις αρχές του 1951. Αυτά τα χρόνια παράλληλα προς το καθημερινής φοίτησής μας Δημοτικό Σχολείο υπήρχε και το λεγόμενο Κατηχητικό Σχολείο, δικαιοδοσίας της Εκκλησίας, μια φορά την εβδομάδα, το απόγευμα της Κυριακής. Ήταν, αν όχι υποχρεωτικό, ανήκε εντούτοις, στα καθήκοντα ή τουλάχιστον στις συνήθειες των μαθητών.
Κατηχητής μας ήταν αρχικά ο ιερέας του χωριού. Ξαφνικά ήλθε διάδοχός του ως κατηχητής μας ένας μοναχός – δεν μπορώ να πω καλόγερος, γιατί ήταν νέος, πολύ νέος· μόνον η αμφίεση του και ο καλογερικός του σκούφος πρόδιδαν την ιερατική του προέλευση. Το όνομά του: Πάτερ - Λάμπρος, έτσι μας τον σύστησε ο ιερέας, έτσι τον ανέφεραν οι μεγάλοι, έτσι τον προσφωνούσαμε και μεις.
Στην εκκλησία, καθισμένος μπροστά την πόρτα του Ιερού, την Ωραία Πύλη, κι εμείς στα πόδια του. Όταν μας δίδασκε, κρεμόμασταν από τα χείλη του. Δεν θυμάμαι ακριβώς το περιεχόμενο των ωρών της διδασκαλίας του, μπορώ να πω μόνο, ότι ήταν βιβλικές ιστορίες ή βίοι αγίων. Κι εμείς είχαμε το τετραδιάκι μας, ιδιαίτερο για το Κατηχητικό, και γράφαμε στο τέλος κάθε ώρας το "δίδαγμα", όπως μας το υπαγόρευε ο Πάτερ - Λάμπρος – απαρτίζονταν έτσι μια συλλογή διδαγμάτων.
Από πού ήλθε, από πού ερχόταν ο Πάτερ - Λάμπρος; Ακούσαμε πως ήταν καλόγερος στη "Ρουμπιάτ(ι)σσα, στο μοναστήρι της Παναγίας Ρόμβου, ψηλά στα Ακαρνανικά όρη, κοντά στον Βάτο. Πότε ήλθε στο μοναστήρι αυτό και από ποιο μέρος της Ελλάδας, εμείς δεν το γνωρίζαμε.
Δεν ήταν ακοινώνητος ο Πάτερ - Λάμπρος· τον βλέπαμε συχνά στα καφενεία, στον Μύτικα και στην Κανδήλα. Όμως, όπως απρόοπτα εμφανίστηκε ως κατηχητής μας, έτσι απρόοπτα τον χάσαμε κιόλας.

-------------------------


* Η συμπατριώτισσα μας με καταγωγή από την Κανδήλα Ξηρομέρου Παρασκευή Σιδερά - Λύτρα, σπούδασε στη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία και μετεκπαιδεύτηκε στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαιδεύσεως. Σπούδασε κατόπιν στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Γοττίγγης Κλασσική Φιλολογία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία.
Δίδαξε σε σχολεία στην Ελλάδα και στη Γερμανία και τελευταία Νεοελληνική Γλώσσα ως εντεταλμένη στο Πανεπιστήμιο της Γοττίγγης.
Έχει δημοσιεύσει σε περιοδικά άρθρα και βιβλιοκρισίες και έχει μεταφράσει θεωρητικά και λογοτεχνικά έργα από τα Γερμανικά στα Ελληνικά και αντιστρόφως.
Κάτοχος του κρατικού βραβείου μετάφρασης έργου ελληνικής λογοτεχνίας σε ξένη γλώσσα 2007.

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα.
(2004) Επετηρίς Εταιρίας Λευκαδικών Μελετών Θ΄, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών

Μεταφράσεις.
(2016) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Εκδόσεις Κυριακίδη ΙΚΕ.
(2015) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Το ευχαριστώ μου στον Φρόυντ, Εκδόσεις Κυριακίδη ΙΚΕ.
(2014) Ellissen, Adolf, Περίπατος στην αρχαία Αθήνα, Hellasproducts / Griechenland Zeitung [μετάφραση, επιμέλεια.
(2013) Σιδεράς, Άγις, Απόλυτη και υπαρξιακή ποίηση, Κυριακίδη Αφοί.
(2013) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Ο Φρήντριχ Νίτσε μέσα από τα έργα του, Εκδόσεις Παπαζήση.
(2012) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Θρησκεία και πολιτισμός, Κυριακίδη Αφοί.
(2012) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Περί έρωτος, Οδός Πανός.
(2012) Andreas - Salomé, Lou, 1861-1937, Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Κυριακίδη Αφοί.
(2009) Βιζυηνός, Γεώργιος Μ., 1849-1896, Το παιδικό παιχνίδι σε σχέση με την ψυχολογία και την παιδαγωγική, Κυριακίδη Αφοί [μετάφραση, επιμέλεια].
(2004) Kant, Immanuel, 1724-1804, Περί παιδαγωγικής, Κυριακίδη Αφοί.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.