Οι επιχειρήσεις τουριστικού τομέα στον Δήμο Ξηρομέρου και κάποια συμπεράσματα για το τουριστικό προϊόν.


Πηγή: ''Μελέτη ενδυνάμωσης, αναβάθμισης
και συνδυασμού με όμορες περιοχές
του τουριστικού και αγροτικοδιατροφικού
προϊόντος του Δήμου Ξηρομέρου''.
Συντάκτης: Αιτωλική Αναπτυξιακή.

ΜΥΤΙΚΑΣ PRESS: Tο 2023 με πρωτοβουλία του Δήμου Ξηρομέρου, εκπονήθηκε μελέτη με τίτλο: «Μελέτη ενδυνάμωσης, αναβάθμισης και συνδυασμού με όμορες περιοχές του τουριστικού και αγροτικοδιατροφικού προϊόντος του Δήμου Ξηρομέρου», με συντάκτη την Αιτωλική Αναπτυξιακή, της οποίας ο Δήμος Ξηρομέρου είναι μέλος.
Αναζητήσαμε λοιπόν στο διαδίκτυο και εντοπίσαμε κάποια από τα στοιχεία της τουριστικής μελέτης 121 σελίδων και σας παρουσιάζουμε ένα μικρό κομμάτι από αυτή, όσον αφορά τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα, χωρίς να συνυπολογίζονται σε αυτές τις εμπορικές επιχειρήσεις: Σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία, καταστήματα τουριστικών ειδών, βενζινάδικα κ.λπ, που έχουν άμεση συσχέτιση με το τουριστικό προϊόν.
Επίσης σας παρουσιάζουμε κάποια συμπεράσματα της μελέτης, για το τουριστικό προϊόν στο Δήμο Ξηρομέρου.

----------------------------

2.3 Επιχειρήσεις τουριστικού τομέα.
Η περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου χαρακτηρίζεται σχετικά ως αναγνωρίσιμος τουριστικός προορισμός, κυρίως λόγω της εκτεταμένης ακτογραμμής σε συνδυασμό με την φυσική ομορφιά των γύρω περιοχών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ότι στην περιοχή εντοπίζεται ένας ικανοποιητικός αριθμός επιχειρήσεων. Για την καταγραφή των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα περιλαμβάνονται οι μονάδες διανυκτέρευσης, τα εστιατόρια – καφέ – μπαρ, τα τουριστικά γραφεία καθώς και οι επιχειρήσεις παροχής ειδικών μορφών τουρισμού.


2.3.1 Δωμάτια και κλίνες ανά κατηγορία μονάδας διανυκτέρευσης.
Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνονται οι κλίνες ανά κατηγορία μονάδας διανυκτέρευσης, που διαθέτει ο Δήμος Ξηρομέρου:

2.3.2 Camping στην περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου.
Η περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου περιλαμβάνει κάμπινγκ δεύτερης και τρίτης κατηγορίας τα οποία εντοπίζονται σε κοντινή απόσταση από την θάλασσα. Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνεται ο αριθμός και η χωρητικότητα τους.


2.3.3 Δωμάτια και κλίνες ανά περιοχή.
Στον παρακάτω πίνακα γίνεται διαχωρισμός σύμφωνα με τις περιοχές που εντοπίζονται τα καταλύματα στο Δήμου Ξηρομέρου, ώστε να προσεγγίσουμε καλύτερα τις υποδομές διανυκτέρευσης του τόπου.


2.3.4 Επιχειρήσεις παροχής ειδικών μορφών τουρισμού.
Στην περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου δεν εντοπίζεται πληθώρα επιχειρήσεων ειδικών μορφών τουρισμού. Στην περιοχή του Μύτικα εντοπίζονται 6 επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών.


2.4 Συμπεράσματα – προτάσεις για τον τουριστικό τομέα.
Η περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου διαθέτει έναν ικανοποιητικό αριθμό τουριστικών πόρων, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έχουν αξιοποιηθεί ή έχουν αξιοποιηθεί σε μικρό βαθμό. Οι διαθέσιμοι τουριστικοί πόροι ωστόσο, δύναται να διαμορφώσουν ένα τουριστικό προϊόν τεσσάρων (4) εποχών και δώδεκα (12) μηνών, με την περαιτέρω αξιοποίησή τους, την συστηματική προβολή τους και την αντιμετώπιση ορισμένων καίριων αδυναμιών.
Στο τουριστικό προϊόν της περιοχής καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν η ακτογραμμή (Αστακός-Παλιόβαρκα-Μύτικα) και τα νησιά Κάλαμος και Καστός, λόγω της εγγύτητάς τους με τις ακτές του Δ. Ξηρομέρου. Ωστόσο, οι φυσικοί πόροι σε συνδυασμό με την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής δεν έχουν αναδειχθεί – αξιοποιηθεί επαρκώς ώστε να αποτελεί πόλο έλξης ενός σημαντικού αριθμού τουριστών. Η περιοχή θα πρέπει να αναδείξει τα φυσικά οικοσυστήματα, τους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και τα μνημεία πολλά από τα οποία είναι εθνικής και διεθνούς σημασίας, με τη δημιουργία ενιαίων δικτύων πολιτιστικών διαδρομών και φυσικού περιβάλλοντος κατά ενότητες, παράκτιες και ορεινές, όπου περιλαμβάνονται και μεγάλα τμήματα των φυσικών λιμνών Αμβρακίας και Οζερού.
Στον Δήμο Ξηρομέρου ο αριθμός καταλυμάτων είναι περιορισμένος, με τον μεγαλύτερο αριθμό αυτών να εντοπίζεται στην περιοχή του Μύτικα και του Αστακού και με μικρότερο αριθμό καταλυμάτων, στις ορεινές περιοχές του Δήμου. Επιπλέον, στην περιοχή υπάρχει έλλειψη δωματίων και κλινών (5) αστέρων, γεγονός που συνεπάγεται αφενός αδυναμία ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού, αφετέρου περιορισμένη δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών με υψηλό εισόδημα. Στα θετικά περιλαμβάνεται το γεγονός ότι η περιοχή διαθέτει camping, καθώς συμβάλει ουσιωδώς στην αύξηση του τουρισμού, την καλοκαιρινή περίοδο.
Η έλλειψη των ξενοδοχειακών μονάδων και γενικότερα των τουριστικών υποδομών θα πρέπει να απασχολήσει περαιτέρω την τοπική κοινωνία, ώστε να διαμορφωθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων. Ο δήμος έχει δυνατότητα υποδοχής σημαντικών τουριστικών επενδύσεων, καθώς εντοπίζονται ζώνες τουριστικής ανάπτυξης θαλάσσιου τουρισμού και εναλλακτικών μορφών τουρισμού (αλιευτικού, ιστϊοπλοικού, περιηγητικού, αγροτουρισμού κ.α.), με δεδομένο ότι η περιοχή μπορεί να παρουσιάσει μια ελεγχόμενη δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη και στον παραθερισμό.
Επίσης, όσον αφορά τις τουριστικές δραστηριότητες (τουρισμός περιπέτειας) είναι επιτακτική ανάγκη να αναπτυχθούν δραστηριότητες που θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση της εικόνας και γενικότερα στην ανάδειξη και προβολή των χαρακτηριστικών και της φυσιογνωμίας της περιοχής, καθώς και στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών. Για παράδειγμα, ένα κέντρο θαλάσσιων αθλημάτων ή αντίστοιχα ορειβασίας, που να παρέχει εξοπλισμό και εκπαίδευση στους επισκέπτες θα βελτίωνε και θα ενίσχυε στο τουριστικό προϊόν της περιοχής. Η περιοχή θα πρέπει να εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της, να δημιουργήσει νέες και να αναβαθμίσει τις υφιστάμενες παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς και να επεκτείνει την τουριστική περίοδο.
Ακόμη ένα ζήτημα που σχετίζεται με τον τουρισμό είναι η υδατοκαλλιεργητική δραστηριότητα με σημαντική συγκέντρωση μονάδων σε ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο του Δήμου. Το μεγάλο πλήθος μονάδων παίζει καθοριστικό ρόλο για την οικονομία τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, ωστόσο το μέγεθος των μονάδων οδηγεί αναπόφευκτα στην έντονη επιβάρυνση του παράκτιου οικοσυστήματος και στην σημαντική υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής. Ο αριθμός των μονάδων θα πρέπει να συνάδει, με βάση την φέρουσα ικανότητα της περιοχής, ενώ παράλληλα θα πρέπει να πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις βελτίωσης και εκσυγχρονισμού για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος. Στρατηγικά, οι υδατοκαλλιέργειες πρέπει να ενταχθούν στο τουριστικό προϊόν της περιοχής, ως μορφή αλιευτικού τουρισμού. Αυτό αφενός θα ενισχύει το τουριστικό προϊόν της περιοχής, αφετέρου θα πιέσει τις μονάδες υδατοκαλλιέργειας στο να αυξήσουν και να βελτιώσουν τις παρεμβάσεις τους για την προστασία του περιβάλλοντος, δεδομένου και του target group στο οποίο θα απευθύνονται, το οποίο διαπνέεται από αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση.
Επιπρόσθετα, η περιοχή πρέπει να επενδύσει και να δώσει έμφαση στον γαστρονομικό τουρισμό, καθότι αποτελεί παραγωγός περιοχή αγροτικών, κτηνοτροφικών και αλιευτικών προϊόντων, γεγονός που συνεπάγεται ότι διαθέτει την κρίσιμη πρώτη ύλη. Επομένως, βασική παράμετρος της τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής πρέπει να αποτελέσει η σύνδεση του αγροτικού με τον τουριστικό τομέα και η ανάδειξη παραδοσιακών/τοπικών γαστρονομικών προτάσεων.

Τέλος, προτείνεται να εξεταστούν τα εξής:
  • οι δυνατότητες ένταξης της περιοχής στο Ν. 4875/2021 «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης», καθώς θα συμβάλλει θετικά στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής σε θέματα που αφορούν την προβολή της περιοχής, την προώθηση, τις στρατηγικές marketing, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών κλπ, ενδυναμώνοντας μακροπρόθεσμα και τη θέση της περιοχής στην τουριστική αγορά. Τα βασικά κριτήρια που εξετάζονται για τον χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως Πρότυπος Τουριστικός Προορισμός είναι: τα ιδιαίτερα φυσικά χαρακτηριστικά της περιοχής, το φυσικό και γεωμορφολογικό περιβάλλον, η δυνατότητα ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού, ο βαθμός επάρκειας και το επίπεδο προσβασισμότητας σε άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα σε τουριστικές υποδομές, η αρτιότητα του οδικού δικτύου, η γειτνίαση με λιμένες και αεροδρόμια, ο λόγος της συνολικής δυναμικότητας του προορισμού σε κλίνες προς το μόνιμο πληθυσμό στα γεωγραφικά όρια του προορισμού και η μέση ετήσια πληρότητα των τουριστικών καταλυμάτων του προορισμού, καθώς και το εύρος της τουριστικής περιόδου.
  • η αξιοποίηση του city branding. Για να μπορέσει η περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου να προσελκύσει νέους κατοίκους, επενδυτές, νέες επιχειρήσεις και τουρίστες θα πρέπει να είναι γνωστή και να κατέχει τη θέση που της αναλογεί στο χάρτη των ελκυστικών περιοχών. Το city branding είναι ένα σύγχρονο εργαλείο τοπικής οικονομικής ανάπτυξης και η χρήση του γίνεται κυρίως από πόλεις, αλλά και από περιοχές, στην προσπάθεια τους να καταστούν αναγνωρίσιμες. Το branding μπορεί να οδηγήσει στην πραγματοποίηση πολλαπλών στόχων ως μέσο για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος προκειμένου να αυξήσει τις ξένες επενδύσεις και τον τουρισμό, καθώς επίσης και την επίτευξη κοινωνικής ανάπτυξης, για την ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας και ταύτισης των πολιτών με τον Δήμο. Μια από τις στρατηγικές που ακολουθεί το σύγχρονο αυτό εργαλείο και θα μπορούσε να υιοθετήσει ο Δήμος Ξηρομέρου είναι η φιλοξενία και η διοργάνωση μεγάλων γεγονότων. Τα διεθνή και δημοφιλή γεγονότα δίνουν την ευκαιρία στην περιοχή που φιλοξενεί αυτά, να δείξει τις δυνατότητες και τη μοναδικότητα της.
  • η υλοποίηση ενός συνεκτικού σχεδίου ενεργειών προβολής, το οποίο ενδεικτικά θα περιλαμβάνει: α) προβολή μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου, η οποία θα πρέπει να διατίθεται σε τρεις τουλάχιστον γλώσσες (π.χ. Ελληνικά, Αγγλικά, Γερμανικά ή Γαλλικά), β) προβολή μέσω σελίδων σε κοινωνικά δίκτυα (π.χ. facebook, Instagram, twitter, google, pinterest), γ) συνεργασίες με blogs και portals, που περιέχουν ειδικά ένθετα ή τμήματα αφιερωμένα στα ταξίδια και τον τουρισμό, δ) προβολή μέσω ταξιδιωτικών ιστοσελίδων, ε) τηλεοπτική και ραδιοφωνική διαφήμιση, στ) διαφήμιση ή πληρωμένα ρεπορτάζ σε εφημερίδες πανελλήνιας εμβέλειας, ζ) συνεργασίες με tour operators
  • οι δυνατότητες ανάπτυξης υπηρεσιών AirBnB στην περιοχή, ώστε να καλυφθεί το έλλειμμα κλινών, καθώς και η εκπόνηση μελετών για το παραλιακό μέτωπο Αστακού – Μύτικα, ως προς την οικιστική του ανάπτυξη, ως Ζώνη Τουριστικής Ανάπτυξης (κατοικίας και ξενοδοχείων).

1 σχόλιο:

  1. Εάν κατασκευασθούν τα τεχνικά έργα

    1) αναβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος-θαλάσσιου/παραθαλάσσιου φυσικού περιβάλλοντος
    με την κατασκευή των τεχνικών έργων βιολογικού καθαρισμού

    2) καλύτερη και επιμελέστερη χωροθέτηση της προτεινόμενης χωροθέτησης της ΠΟΑΥ

    3) καλύτεροι δρόμοι πρόσβασης σε αρχαιολογικούς χώρους και αξιοθέατα της περιοχής μας

    4) σύνδεση οδική της περιοχής μας με δρόμο καλύτερο και ασφαλέστερο με το διαρκώς αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο του Ακτίου
    Ετσι μπορεί ν' αναπτυχθεί σταδιακά η όντως τουριστική περιοχή μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.