Επάγγελμα: αντιστασιακός.


Tου Στέφανου Κασιμάτη 

Ο Ζαν Πωλάν (1884 - 1968), λογοτεχνικός κριτικός, συγγραφέας και διευθυντής επί τριακονταετία της «Νέας Γαλλικής Επιθεώρησης», θεωρείται ένας από τους ανθρώπους που άσκησαν μεγάλη επιρροή στα γαλλικά γράμματα κατά τον 20ο αιώνα, μολονότι στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστός. Εκτός των παραπάνω, ο Πωλάν υπήρξε εξέχουσα μορφή της αντίστασης κατά των Γερμανών, σε σημείο ώστε ο Μαλρό να τον χαρακτηρίσει κάποτε «ενσάρκωση της αντίστασης». Καταζητούμενος από τους Γερμανούς, έζησε ένα μεγάλος μέρος της κατοχής στην παρανομία και υπήρξε από τους ιδρυτές της αντιστασιακής Εθνικής Επιτροπής Συγγραφέων. Όμως απεχώρησε από αυτήν το 1945, όταν διαφώνησε με τη θέση της επιτροπής να απαγορευθεί σε συγγραφείς που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς και την κυβέρνηση του Βισύ να δημοσιεύουν τα γραπτά τους.
Τον Ιανουάριο του 1952 ο Πωλάν τάραξε τα νερά της γαλλικής διανόησης, δημοσιεύοντας στις «Εκδόσεις του Μεσονυκτίου» την «Επιστολή στους ηγέτες της Αντίστασης».
Tο σπουδαιότερο σημείο της «Επιστολής» -και αυτό που ενδιαφέρει εμάς περισσότερο- είναι το πώς ο Πωλάν ορίζει την πράξη αντίστασης και, συνεπώς, την ιδιότητα του αντιστασιακού. Τη θέση του αναλύει με εξαιρετική διαύγεια στην εισαγωγή της ελληνικής έκδοσης ο Κ. Π. Παπαδιαμάντης: «Η πράξη της αντίστασης είναι για τον Πωλάν, πρώτα απ’ όλα, προσωπική επιλογή ανυποταγής, στάση του ατόμου. Πηγάζει από τις επιταγές της ίδιας του της συνείδησης και μόνο σ’ αυτή λογοδοτεί. Δεν είναι πολιτικό καθήκον. Τι γίνεται όμως όταν η επιλογή του δικαιωθεί ή μάλλον επικρατήσει; Έχει περισσότερα δικαιώματα απέναντι στους άλλους, απέναντι σε αυτούς που δεν αντιστάθηκαν, δεν τον ακολούθησαν στην προσωπική του στάση ή που παρέμειναν αμέτοχοι; Όχι, απαντά ο Πωλάν• μόνη του ανταμοιβή η ηθική του ικανοποίηση ή ακόμη το ότι η προσωπική του στάση στην συγκεκριμένη περίπτωση ήταν η ηθικά ενδεδειγμένη, του αποδίδει ξεχωριστές ηθικές ιδιότητες; Και πάλι αρνητική είναι η απάντηση του Πωλάν. Το ότι μια φορά, τη συγκεκριμένη, έπραξε το ορθό δεν σημαίνει ότι μπορεί πλέον να επαναπαυθεί, να θεωρήσει ότι εφ’ εξής “βρίσκεται μια για πάντα με το Καλό”• ούτε, πολύ παραπάνω, του επιτρέπει να αναδειχθεί σε τιμητή των άλλων. Μια τέτοια αλαζονική στάση, κατά τον Πωλάν, απάδει προς την γενναιότητα και την αξιοπρέπεια της αντιστασιακής πράξης».
Ας κρατήσουμε, λοιπόν, την αγανάκτηση του Πωλάν με το καθεστώς των επαγγελματιών αντιστασιακών στη μεταπολεμική Γαλλία: «Δεν βλέπουν (σ.σ.: οι αντιστασιακοί) ότι έχουν παγιδευθεί; Ότι θεώρησαν εαυτούς αντιστασιακούς άπαξ διά παντός: αγνούς, έχοντας κερδίσει τη σωτηρία τους; Οτι έπεσαν χαμηλότερα από εκείνους που κατεδίκαζαν; Οχι. Περήφανοι που μια φορά βρέθηκαν στη σωστή πλευρά, έγιναν όλοι τους ηθικολόγοι».
Κλείνοντας τούτο το σημείωμα, οφείλω να ευχαριστήσω τον δικηγόρο Κ. Π. Παπαδιαμάντη, ο οποίος μετέφρασε, επιμελήθηκε και υπομνημάτισε κατά τρόπο υποδειγματικό την έκδοση της «Επιστολής» στα ελληνικά (Εκδόσεις Astra, 2003), από την οποία αντλώ τα στοιχεία του σημερινού σημειώματος. Επίσης, οφείλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου στον Μίκη Θεοδωράκη! Γιατί αν δεν είχε πιάσει τον καβγά με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, απαιτώντας την παραχώρηση της πλατείας Αριστοτέλους για τη «λαοσύναξή» του, και, προπαντός, αν δεν είχε βγει στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα κομπάζοντας για το αντιστασιακό παρελθόν του, δεν θα είχα σήμερα την αφορμή της επικαιρότητας, ώστε να αναφερθώ σε αυτό το σπουδαίο κείμενο του Πωλάν, που τόσους μήνες κουβαλάω κάθε μέρα στην τσάντα μου, περιμένοντας την ευκαιρία να σας το γνωρίσω.

10 σχόλια:

  1. Πολύ καλό. Κάποιοι κρίνονται με βάση όχι το παρόν τους αλλά το παρελθόν τους και αυτό είναι λάθος. Ο Θοδωράκης είναι μεγάλος συνθέτης, αλλά από πολιτικές θέσεις η άποψη μου είναι ότι βρίσκεται χρόνια σε θαλασσοταραχή. Ξαναλέω είναι μεγάλος συνθέτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Μικης ειναι ενα ελληνας Τιτανας.
    Αυτα που κανει τωρα λεγονται , νομιζω παλιμπαιδισμος.
    Ουτε κερδιζει ουτε χανει τιποτε. Την υπογραφη του την εχει βαλει στο τοπο μας για παντα.
    Αλλα και αυτο το ουφο ο Μπουταρης ,τι ειναι τουτο? Εμεις το ψηφησαμε ασ μην περιμενουμε να μας σωσει ο καθε Μικης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επαγγελμα Αντιστασιακος.
    Να μην ξεχναμε πως φθασαμε ως εδω (χρεοκοπια ηθηκη και οικονομικη), το 81 ο Ανδρεας εδωσε συνταξεις εθνικης αντιστασης ακομη και σε νηπια που τη δεκαετια του 40 ητα 3-4 ετων η αγενητα ,ακομα και σε ανθρωπους που ηταν σπιτι τους και λουφαζαν..
    Πηγενε ενας με δυο μαρτυρες και τσουπ ο τιτλος και η συνταξη του αντιστασιακου.
    Ειναι γνωστο στους παλιοτερους οτι απο το χωριο μας μονο ενας -και αυτος περιστασιακα- πηγε ανταρτης. Οι παλιοι τον ξερουν.
    Στο χωριο ομως επεφταν καμια 30ρια τετοιες συνταξεις .
    Βεβαια υπηρξε και μια νεωτερη γενια αντιστασιακων στη χωρα και στο χωριο μας, κατα της χουντας.
    Αυτοι ομως αντι συνταξης διοριστηκαν επι χουντας στο δημοσιο ωστε μετα τη πτωσι να πουλαν αντισταση και να ζουν σε ενα φανταστικο κοσμο που πολυ θα ηθελαν να προβαλουν.
    Καπως ετσι γινανε ολοι επαγγελματιες αντιστασιακοι.
    Γιατι αυτοι που ηταν παληκαρια και βασανιστηκαν και υπεφεραν στεκονται ταπηνοι,σηωπηλοι χωρις να καυχιωνται και ΧΩΡΙ ΝΑ ΖΗΤΟΥΝ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δημοκράτης είναι αυτός που αντιστέκεται σε όλα τα ολοκληρωτικα καθεστώτα, ο Μίκης δεν φημίζεται γι΄άυτό, το αντίθετο θα έλεγα, δεν υπάρχει φασισμός αριστέρας κοπής που να μην έχει υποστηρίξει.. σιγά τον Τιτάνα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φιλε 648 ουτε ολα τα τραγουδια του ηταν αριστουργηματα ουτε ολες οι πολιτικες πραξεις του αποδεκτες.
    Εναι ομως ενας απολυτα χαρισματικος πολυσχεδης ανθρωπος παγκοσμιας αναγνωρησης.
    Ουτε συμφωνουμε με ολα οσα λεει και κανει.
    Αυτο δεν μειωνει το μεγαλειο του, εστω και αν στα γεραματα του θα δουμε κιαλλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό όμως δεν τον θέτει υπεράνω κριτικής, δεν μπορεί να λέει και να κάνει ότι θελει και γω να τον χειροκροτώ επειδή έγραψε π.χ το Μαουτχάουζεν, τι στιγμή μάλιστα που δυστυχώς, υπάρχουν άνθρωποι που τον παίρνουν στα σοβαρά, και αυτοί με την σειρά τους μπορούν να επήρεασουν την δικία μου ζωή
    με τις πράξεις τους και τις αποφάσεις τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Kανονικα ο ΓΑΠ και ο Παπακωσταντινου θα έπρεπε να πάνε στο Γουδί να περάσουν στρατοδικείο...με αυτο που υπέγραψαν...ακούστε και δείτε τι υπέγραψαν
    Αρθρο 14 παράγραφος 5
    "Με την παρούσα ο δανειολήπτης αμετάκλητα και άνευ όρων παραιτείται απο κάθε ασυλία που έχει η πρόκειται να αποκτήσει όσο αναφορά τον ίδιο η τα περιουσιακά του στοιχεία" !!!!

    δηλαδή αιχμάλωτος !!! όπως λέει ο καθηγητής Κασιμάτης αυτός ο όρος δεν έχει μπει ποτέ στην ιστορία!! ούτε με το πιστόλι στον κρόταφο δεν μπαίνει τέτοια σύμβαση

    δείτε το βίντεο
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gKsZFD-kt-o#at=688

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε 9 Ιουνίου 2011 6:41 μ.μ. καλά τα λές. Γνωρίζεις και το γράφεις και πολύ διακριτικά. Και από τέτοιες πράξεις δυστυχώς η ηθική χρεοκοπία είναι πολλαπλάσια της οικονομικής. Και να μην λησμονείς ότι πρέπει κι εμείς να κάνουμε την αυτοκριτική μας γιατί εμείς (ο λαός, οι ψηφοφόροι, πες το όπως θές) τρέξαμε να εκμεταλλευτούμε αυτές τις "παροχές" του έθνους. Τόσο νηστικοί? Περί Μίκη ουδέν σχόλιον. Τον αγαπώ πολύ, τόσο που δεν θέλω να τον μισήσω. Ακούστε την Πολιτεία Γ' (Στίχοι Μάνος Ελευθερίου). Όλη η σύγχρονη Ελλάδα περιγράφεται σε αυτό το δίσκο. Και η πορεία προς την κατάντια μας. Και μετά ξεχάστε την τελευταία του εμφάνιση. Με πολλά γινόμαστε έξω φρενών τελευταία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φιλε 908 αυτες δεν ηταν παροχες του εθνους.
    Ηταν εκμαυλισμος και κοροιδια των ανθρωπων για υφαρπαγη ψηφων με δανεικα λεφτα.
    Διαβασε σε παρακαλω στη αναρτηση "αποφασεις για το λιμανι του Μυτικα "την ιστορια του Νεοαισωπου.
    Οσο για το Μικη μεγαλος ειναι, μεγαλες κοτσανες θα λεει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν διαφωνώ με τους χαρακτηρισμούς περί εκμαυλισμού και κοροϊδίας. Ούτε στέκομαι μόνο στο συγκεκριμένο γεγονός. Αυτό που λέω είναι ότι πολλές τέτοιες "παροχές" υπήρξαν και καταντήσαμε εμείς να συμπεριφερόμαστε να λειτουργούμε και να απαιτούμε με γνώμονα το γνωστό σλόγκαν "η αγάπη που έγινε συνήθεια" (δεν θυμάμαι σε ποιά διαφήμιση έπαιζε κάποτε το σλόγκαν αυτό). Αυτό είναι το πρόβλημά μου. Και δεν αναφέρομαι προσωπικά ούτε σε σένα, ούτε σε μένα (άλλωστε "δεν σε ξέρω" και ¨δεν με ξέρεις", αν και μπορεί να πίνουμε καφέ κάθε μέρα μαζί). Αναφέρομαι στα χαρακτηριστικά ενός ολόκληρου έθνους. Πανωγραψίματα για τις επιδοτήσεις. Απαιτήσεις να βρεθούν τρύπες για βόλεμα. Καμιά ψιλοσύνταξη αντιστασιακή. Όλο και κάτι θέλαμε για να βολευτούμε και όλο και κάτι παίρναμε. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Οι ευθύνες του κράτους? ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ. Οι ευθύνες οι δικές μας? Αυτές ψάχνω να βρώ. Υπάρχουν? Αν όχι νομίζω ότι κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Αν ναί, πρέπει να προβληματιστούμε για το τι περιμένουμε τώρα και το τι ζητάμε. Θεωρώ ανήθικο για την προσωπικότητά μας το να μας έχουν βάλει να χορέψουμε σε ένα ταψί και να μην αντιστεκόμαστε στο ρυθμό που βαράει ο βιολιτζής. Θυμάσαι τον τύπο στο εξπρές του μεσονυχτίου που κάποια στιγμή άρχισε να πηγαίνει ανάποδα? Τέλος πάντων. Μπήκαμε σε άσχημο χορό. Όσο για το Μίκη καλό θα ήταν κι αυτός να μην μιλάει επί παντός και να αναλογιστεί και αυτός τα γραπτά του Πωλάν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.