Του Σπύρου Θεοδ. Μήτση.
Με αφορμή, το πρόγραμμα των Επετειακών Δράσεων του Δήμου Ξηρομέρου για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 συμμετέχω -διαδικτυακά- στο 1ο Ιστορικό Συνέδριο του Ξηρομέρου, παρουσιάζοντας τη θεματική ενότητα «Η εκπαίδευση στο Αρχοντοχώρι Ξηρομέρου Αιτ/νίας στα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς». Η παρούσα εργασία αποτελεί την Α΄ Ενότητα από την ερευνητική εργασία μου που έχει τίτλο «Η εκπαίδευση στο Αρχοντοχώρι Ξηρομέρου Αιτ/νίας κατά τον 18ο, 19ο και 20ο αι.».
Με την Ενότητα Α΄ έχω σκοπό και στόχο να υποστηρίξω τη μεγάλη συμβολή των ιερών ναών της Ζωοδόχου Πηγής (17ος - 18ος αι.), της Μονής Παναγίας Ζαμπαντίνας (17ος - 18ος αι.) και του Αγίου Αθανασίου (18ος - 19ος αι.) στη διάδοση των γραμμάτων, της ελληνικής γλώσσας και των ιδεών για λευτεριά και ανεξαρτησία! Άλλωστε το ναρθηκοσχολείο/γραμματοδιδασκαλείο ή το θρυλούμενο «Κρυφό Σχολειό» στους ιερούς ναούς της Ζάβιτσας, αποτελούσε ζωντανό οργανισμό μέσα στο ευρύτερο οικονομικό, κοινωνικό, θρησκευτικό, ιστορικό και πνευματικό πλαίσιο της ανθηρής Κοινότητας.
Επίσης, επιθυμώ να αναδείξω τον εκπαιδευτικό και πολιτικό ρόλο των Λογίων Ευγένιου Αιτωλού, Κοσμά Αιτωλού, Αρχ. Δανιήλ, Αρχ. Μεθοδίου, Παναγιώτη Παλαμά, Άνθιμου Γαζή, Γεωργίου Γαζή, καθώς και των εκ Ζαβίτσης καταγόμενων ελληνοδιδασκάλων, αγωνιστών και πολιτικών Κων/νου και Φωτίου Π. Καραπάνου, στα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς.
Ειδικότερα:
Η Ενότητα Α΄ αποτελείται από 4 κεφάλαια.
Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στο ιστορικό πλαίσιο και τις διιστάμενες απόψεις των ιστορικών γύρω από την εκπαίδευση των νέων στα χρόνια της σκλαβιάς.
Το δεύτερο κεφάλαιο αναφέρεται στη συμβολή των ιερών ναών Ζωοδόχου Πηγής (17ος – 18ος αι.), Ιεράς Μονής Ζαμπατίνας/Ζαπαντίνας (17ος – 18ος αι.), και του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου (18ος – 19ος αι.), στη διάδοση των γραμμάτων και της ελληνικής γλώσσας.
Το τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται στη συμβολή των Λογίων Κοσμά του Αιτωλού, Παναγιώτη Παλαμά, Άνθιμου Γαζή, Γεωργίου Γαζή… καθώς και των ιατροφιλόσοφων ηγουμένων Δανιήλ και Μεθοδίου στη διάδοση των γραμμάτων, της ελληνικής γλώσσας και των ιδεών για λευτεριά και ανεξαρτησία, στην «Παλαμαϊκή Σχολή Ζαβίτσης» (1765-1790).
Και τέλος το τέταρτο κεφάλαιο αναφέρεται στη συμβολή των φωτισμένων Ζαβιτσάνων ελληνοδιδασκάλων, αγωνιστών και πολιτικών Κώστα Π. Καραπάνο και Φώτη Π. Καραπάνο, στη διάδοση των γραμμάτων και της ελληνικής γλώσσας, στις Σχολές Ακαρνανίας, Αγρινίου, Βονίτσης, Πρέβεζας, Άρτας…(1800-1821), αλλά και στον αξιόλογο πολιτικό τους αγώνα κατά την περίοδο 1821-1824.
Η παρούσα ενότητα τελειώνει με προτάσεις για εκπαιδευτική δράση-Παιδαγωγική αξιοποίηση.
Δείτε εδώ την εργασία.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.