Δυσθεώρητο το ενεργειακό κόστος των ΟΤΑ για το 2022.


Της Ηλέκτρας Βισκαδουράκη.

Επιφυλακτικοί οι Δήμαρχοι απέναντι στην κυβερνητική δέσμευση για έκτακτη επιχορήγηση 350 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου και του τέλους ταφής απορριμμάτων.

Η ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους των Δήμων θέτει τους αιρετούς μπροστά στην ανάγκη επίλυσης άλλης μιας δύσκολης εξίσωσης για την διευθέτηση του συνολικού λειτουργικού κόστους σε συνάρτηση με τα περιορισμένα οικονομικά των ΟΤΑ Α' βαθμού, καθώς η τακτική κρατική επιχορήγηση δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες, που είναι ήδη επιβαρυμένες από τις αυξημένες έκτακτες δαπάνες και λόγω του κορωνοΐου.
Η δε πρόσφατη δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών και Οικονομικών στο αίτημα των Δημάρχων για έκτακτη επιχορήγηση ύψους 350 εκατ. ευρώ απλώς έρχεται να κατευνάσει τα πνεύματα και να απαλύνει την πληγή, μιας που η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει δείξει θετικά δείγματα γραφής, αφού δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί με την ίδια ταχύτητα και παροχή χρήματος στις ανάγκες των ΟΤΑ Α' βαθμού έναντι της πανδημίας. Έτσι, λοιπόν, μαζί με τις ενισχυμένες δαπάνες για τον κορωνοΐο, οι δήμαρχοι είναι αντιμέτωποι με την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, όπως και την αύξηση του τέλους ταφής απορριμμάτων!
«Η οικονομική κατάσταση των Δήμων το 2022 θα είναι τραγικότατη», εκτιμούν οι Δήμαρχοι για το τρέχον έτος, οι οποίοι πιέζονται, για να ανταποκριθούν στα υπερβολικά περιορισμένα οικονομικά των Δήμων, λόγω υπέρογκων μη εισπραχθέντων τελών από τους δημότες και τα καταστήματα. Έτσι, λοιπόν, η τελευταία εξέλιξη με την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, αναμένεται να εκτροχιάσει τους προϋπολογισμούς του 2022, οι οποίοι, όμως, συντάχθηκαν και εγκρίθηκαν με τα οικονομικά δεδομένα του πρώτου εξαμήνου του 2021!

Από την αγωνία … στο σοκ!
Η αγωνία για την επερχόμενη εκτίναξη του ενεργειακού κόστους περί το 40% είχε διατυπωθεί με έντονο τρόπο στο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ στις 14-16 Οκτωβρίου 2021 ενώπιον της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, η οποία τότε δεν αποκρίθηκε ούτε καν με γενικόλογες δεσμεύσεις. Τώρα, λοιπόν, οι Δήμαρχοι βλέπουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και τα τιμολόγια πληρωμής πετρελαίου και φυσικού αερίου να έχουν πάρει την «πάνω βόλτα», όπως λένε σκωπτικά. Οι ίδιοι, πάντως, δεν είναι σίγουροι ότι η δέσμευση των αναπληρωτών υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, κ.κ. Πέτσα και Σκυλακάκη για εκταμίευση των 350 εκατ. ευρώ θα είναι επαρκής!

Οι κυβερνητικές δεσμεύσεις.
Στη συζήτηση που άνοιξαν οι Δήμαρχοι με τις ηγεσίες των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών εν είδει διαπραγματεύσεων, κατά την πρώτη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής, τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης εμφανίστηκαν θετικοί στο αίτημα των Δημάρχων για έκτακτη επιχορήγηση ύψους 350 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 310 εκατ. ευρώ θα προορίζονται για την κάλυψη του αυξημένου ενεργειακού κόστους των Δήμων και τα υπόλοιπα 40 εκατ. ευρώ θα αφορά το πρόσθετο κόστος από το τέλος ταφής απορριμμάτων.

Από το κόστος θέρμανσης στο κόστος άρδευσης.
«Στη Βόρεια Ελλάδα το κόστος θέρμανσης κυρίως για τα σχολεία έχει εκτροχιάσει τους διαθέσιμους πόρους για τις σχολικές επιτροπές», υπογραμμίζουν οι αιρετοί, καθώς εκεί ο χειμώνας σταματά πολύ πιο αργά από την υπόλοιπη χώρα. Όμως, μαζί με το κόστος θέρμανσης είτε αυτό προκύπτει από πετρέλαιο, είτε από φυσικό αέριο, στους ορεινούς και ημιορεινούς δήμους αυξημένο είναι και το κόστος άρδευσης των κοινόχρηστων χώρων με πράσινο, καθώς η τιμή του ρεύματος της ΔΕΗ επηρεάζει τιμή του αρδευτικού νερού, καθώς αυτό αξιοποιείται μέσω των αντλιοστασίων.
Για το ζήτημα παρέμβαση έχει κάνει η Ένωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης. Η Ένωση επισημαίνει ότι «οι υπέρογκες αυξήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος από τον Αύγουστο μέχρι σήμερα επιβαρύνουν τις ΔΕΥΑ με πρόσθετο κόστος το οποίο υπερβαίνει το 80% περίπου, και εκτινάσσει το ενεργειακό κόστος των Δ.Ε.Υ.Α. στο 40% περίπου στο σύνολο του λειτουργικού τους κόστους». Η Ένωση ΔΕΥΑ ζητά μείωση του ΦΠΑ από το 13% στο 6% και ταυτόχρονη μείωση του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ).

Αναμένοντας τις εξελίξεις σε Ουκρανία και Ρωσία.
Πάντως, οι Δήμαρχοι συνεκτιμώντας τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις σε Ουκρανία και Ρωσία υποστηρίζουν ότι η πλήρης εικόνα της ενεργειακής κρίσης, ακόμη δεν έχει διαμορφωθεί. Το μόνο που περιορίζονται να πουν οι Δήμαρχοι είναι ότι οι λογαριασμοί της ΔΕΗ για τον Φεβρουάριο αποτελούν απλώς μια ένδειξη για την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, αλλά όχι για την πορεία του. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι λίγοι οι Δήμαρχοι που εκτιμούν ότι με βάση τις παρούσες συνθήκες «πρέπει να θεσμοθετηθεί η έκτακτη επιχορήγηση για την κάλυψη του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους λόγω έκτακτης ανάγκης».

Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας περί άλλων τυρβάζουν…
Πάντως, μαζί με το ζήτημα του ενεργειακού κόστους, έχει προκύψει και ένα ακόμη πρόβλημα! Οι εταιρείες – πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας στην συντριπτική τους πλειονότητα αρνούνται να αποδώσουν στους Δήμους τα εισπραχθέντα ανταποδοτικά τέλη. Με εξαίρεση την ΔΕΗ που απέδιδε εντός διμήνου τα εισπραχθέντα ανταποδοτικά τέλη στους Δήμους, σύμφωνα με τις τελευταίες καταγγελίες των Δημάρχων, οι νέες εταιρείες – πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας ενώ εισπράττουν τα τέλη από τους λογαριασμούς των καταναλωτών, επιλέγουν σε κάποιες περιπτώσεις να καθυστερούν υπέρμετρα την απόδοσή τους στους Δήμους.

Η καταγγελία Παπαστεργίου για τους νέους παρόχους.
Χαρακτηριστική είναι η τελευταία αναφορά του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και Δημάρχου Τρικκαίων, Δημήτρη Παπαστεργίου, ο οποίος παρατήρησε ότι στον Δήμο του η εταιρεία ΚΕΝ έχει να αποδώσει εισπραχθέντα ανταποδοτικά τέλη από τον Δεκέμβριο του 2020. Ακολούθως, η ENERGY, η ΗΡΩΝ και η WE ENERGY από τον Ιανουάριο του 2021, η WATT & VOLT από τον Φεβρουάριο 2021 και η VOLTERRA από τον Μάιο του 2021. Ο Δημ. Παπαστεργίου, κατά την τελευταία συνεδρίαση της ΚΕΔΕ εκτιμώντας ότι δεν επαρκεί η οποία παρέμβαση – όχληση στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, υπογράμμισε ότι «απαιτείται νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να ορίζεται ως ‘υπεξαίρεση’ η μη απόδοση εντός τριμήνου εκ μέρων των εταιρειών – παρόχων των ανταποδοτικών τελών στους Δήμους». «Έχουμε δει και στο παρελθόν να επαναλαμβάνονται τα ίδια με το σκάνδαλο της ENERGA», υπενθύμισε ο Δημ. Παπαστεργίου.
Οι Δήμαρχοι συμφώνησαν με αυτή την πρόταση ως μια ολιστική προσέγγιση του ζητήματος, αν και κάποιοι πιο έμπειροι είχαν κινηθεί, προηγουμένως, κατά μόνας και αφού απέστειλαν εξώδικα στις εταιρείες – παρόχους, εισέπραξαν τα παρανόμως παρακρατηθέντα ανταποδοτικά τέλη.

Ανεβαίνει και το κόστος διαχείρισης απορριμμάτων.
Μαζί με τον πονοκέφαλο του υψηλού κόστους ενέργειας, οι Δήμαρχοι έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα ακόμη βραχνά, που αφορά στην επιβολή τέλους ταφής απορριμμάτων και εκτιμούν ότι το κόστος για τους Δήμους θα ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Μετά τις πολύχρονες παρατάσεις, λοιπόν, έρχεται η εφαρμογή του Ν. 4819/2021 από 1/1/2022 για το τέλος ταφής. Έτσι, η τιμή ανά τόνο σύμμεικτων απορριμμάτων που θα θάβονται στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής ανέρχεται στα 35 ευρώ. Οι Δήμαρχοι κάνουν λόγο για «υπέρογκη επιβάρυνση» στα τιμολόγια που θα κληθούν να πληρώσουν οι δημότες.
Κι ενώ το αρχικό αίτημα των Δημάρχων ήταν η αναστολή της επιβολής τέλους ταφής, μετά την τελευταία δέσμευση του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Θεόδωρου Σκυλακάκη για απόδοση 40 εκατ. ευρώ για το 2022 και 40 εκατ. ευρώ για το 2023, οι αιρετοί φαίνεται να κατευνάζονται.

Από τα 35 στα 55 ευρώ ανά τόνο.
Υπό την πίεση ενσωμάτωσης κοινοτικής οδηγίας για την διαχείριση απορριμμάτων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντί να ενισχύσει την πολιτική της ανακύκλωσης, περιορίζεται στην επιβολή του τέλους ταφής σύμμεικτων απορριμμάτων. Σε αυτή την κατεύθυνση ορίζεται ότι η επιβολή του τέλους ταφής στα 35 ευρώ από 1/1/2022. Ακολούθως, το τέλος ταφής πρόκειται να αυξηθεί έτι περαιτέρω από 1/1/2026 στα 45 ευρώ και από 1/1/2027 στα 55 ευρώ και όπως αναφέρεται κάπως αόριστα στο Ν. 4819/2021 «η τιμή παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη». Σύμφωνα με τον τελευταίο νόμο, το τέλος ταφής αποδίδεται από τους Δήμους και τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) σε ειδικό λογαριασμό του Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) για να χρηματοδοτηθούν προγράμματα για την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης αστικών αποβλήτων για την επίτευξη των στόχων της ανακύκλωσης.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.