Υπερπληροφόρηση; Τι να κάνεις για να μην εξουθενωθείς.



«Στόχος της σύγχρονης προπαγάνδας δεν είναι μόνο να προωθήσει τους στόχους της. Είναι να εξαντλήσει την ικανότητα κριτικής σκέψης μέχρι του σημείου να εκμηδενίσει την αλήθεια.» – Garry Kasparov
Άπειρες πληροφορίες μας κατακλύζουν κάθε λεπτό. Ένα άρθρο που δημοσίευσε ένας φίλος στο Facebook, ένας συγκλονιστικός τίτλος εφημερίδας, πολλά fake news, τόσες πολλές πληροφορίες. Και τόσος λίγος χρόνος να ασχοληθείς με όλες.
Υπάρχουν τρεις λόγοι που οδηγούν κάποιον στην εξουθένωση από την πολλή πληροφόρηση.
1. Αβεβαιότητα.
Η αβεβαιότητα προκαλεί άγχος. Γενικά προτιμούμε το προγραμματισμένο και το προβλέψιμο. Αλλά με τόσες πληροφορίες και τόσα αρνητικά νέα που διαβάζουμε καθημερινά, γεμίζουμε ανασφάλεια.
2. Πόλωση.
Είναι σύνηθες στα σύγχρονα δυτικά κράτη ο λαός να χωρίζεται σε 2 κύριες παρατάξεις (όπως στην Αμερική, που χωρίζεται σε δημοκρατικούς και ρεπουμπλικάνους). Όταν κάποιος ταχθεί σε μια παράταξη, δύσκολα είναι αντικειμενικός στις πληροφορίες που συναντά. Κι επιπλέον, όταν συναντά μια είδηση από την αντίθετη παράταξη, αυτό του προξενεί συναισθηματικό βάρος και άγχος.
3. Παραπληροφόρηση.

Και τι μπορούμε να κάνουμε;
Παρακάτω μια λίστα με προτάσεις της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας για να περιοριστεί η αβεβαιότητα.
  • Περιόρισε τις πληροφορίες που δε χρειάζεσαι.
  • Δε χρειάζεται να ανανεώνεις την αρχική σου κάθε 5 λεπτά.
  • Αποδέξου ότι για κάποια πράγματα στη ζωή δε μπορείς να έχεις τον απόλυτο έλεγχο.
  • Ο διαλογισμός βοηθά πολύ σε αυτό.
  • Επικοινωνία με σκοπό την ενσυναίσθηση, όχι τη διαμάχη.
  • Δε χρειάζεται να είναι τα πάντα ένας λόγος να θιχτείς.
  • Περιόρισε τα fake news.
  • Πριν αναρτήσεις μια είδηση, έλεγξε κι από άλλες πηγές αν είναι όντως αληθής.

4 σχόλια:

  1. Σε κάθε μορφή της η προπαγάνδα ή η παραπληροφόρηση ή υπερπληροφόρηση, δέν αντέχει στην διάρκεια του χρόνου..
    Αρα ο χρόνος είναι ο καλύτερός μας σύμμαχος ως αναγνώστες, στην αντιμετώπιση της κάθε μορφής προπαγάνδας ή παραπληροφόρησης η υπερπληροφόρησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ισχύει και για την καπιταλιστική προπαγάνδα;
    ή μήπως έχει σύμβαση αορίστου χρόνου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. .....κι όμως αντέχει.
    Πάρε παράδειγμα τον καπιταλισμό.
    Η προπαγάνδα και η παραπληροφόρηση
    με διάρκεια υπερπληροφόρησης, τι πέτυχε.
    Εκτός της ανατροπής και την διάλυση της ΕΣΣΔ,
    έπεισε τους φτωχούς να ψηφίζουν ότι και οι
    καπιταλιστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ασε ρε κι' εσύ και η κοινωνιολογία σου.
    Το ιδιο είμαστε όλοι. Οι πλουσιοι, οι μικροπλούσιοι και οι φτωχοί.
    Όλοι στο ίδιο τέρμα βάζουμε γκόλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.