Η αριστερά είναι συνδεδεμένη με τους κοινωνικούς αγώνες για πρόοδο και λαϊκές κατακτήσεις. Αυτό σε γενική θεώρηση σημαίνει ότι είναι μια δύναμη κοινωνικής ανέλιξης και προόδου. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία της λειτουργίας της αριστεράς στο χώρο της εκπαίδευσης που δεν συνάδουν με αυτή τη γενική της δράση. Και όχι μόνο αυτό αλλά, κατά τη γνώμη μου, είναι στοιχεία ανορθολογισμού και πολιτικής υστέρησης.
Πρώτον, η πολιτική της θεώρηση για το ρόλο του σχολείου έχει ένα σοβαρό έλλειμμα. Η αριστερά έχει ως βασική της θέση τη θεωρία αναπαραγωγής, τη θεωρία που ισχυρίζεται ότι το σχολείο αναπαράγει την ιδεολογία της άρχουσας τάξης. Επομένως, για να αλλάξει το σχολείο, πρέπει να αλλάξει η κοινωνία. Αλλά, αν αυτή η θεώρηση εφαρμόζεται σε κάθε κοινωνικό θεσμό, μεταπίπτουμε σε ένα μεταφυσικό πρόβλημα, αφού, αν δεν δράσεις στους θεσμούς δεν μπορεί να ρηγματωθεί το υπάρχον πολιτικό και κοινωνικό status. Η θεωρία αναπαραγωγής έχει ορθή βάση, αφού, μάλλον αυτονόητα, κάθε στοιχείο του εποικοδομήματος υπηρετεί την αναπαραγωγή των παραγωγικών σχέσεων, όπως προκύπτουν από τη βάση της οικονομίας. Ωστόσο αυτή η προσέγγιση είναι σχετική. Το σχολείο ναι μεν αναπαράγει την κρατούσα τάξη πραγμάτων, αλλά ταυτόχρονα είναι και δύναμη αμφισβήτησης αυτής της τάξης και πηγή χειραφέτησης του ανθρώπου μέσα τόσο από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και της θεσμικής γνώσης όσο και μέσα από τις στοχοθεσίες της παιδαγωγικής. Αλλά πέραν τούτων, στο σχολείο δρα το εκπαιδευτικό κίνημα το οποίο έχει προοδευτικούς προσανατολισμούς και δρα ως δύναμη κοινωνικών αλλαγών.
Δεύτερον, η αριστερά δεν διαμορφώνει πρόταση για τον κοινωνικό και μορφωτικό ρόλο του σχολείου και αυτό μάλλον απορρέει από τη προηγούμενη παρατήρηση, ότι, δηλαδή σε συνθήκες καπιταλισμού δεν μπορεί να δημιουργηθεί ένα «άλλο σχολείο». Απλώς επιδίδεται σε περιγραφή των επιμέρους – και μάλλον όχι των βασικών – συνιστωσών του σχολείου και της εκπαίδευσης. Έτσι στην πράξη κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι αναπτύσσει τη συνολική της πρόταση σε κατεύθυνση εφαρμογής. Σε αυτό το «στοιχείο» σαφώς υπάρχει εντελώς αντίθετη στάση της αριστεράς από εκείνη παλιότερων εποχών όπου η αριστερά διαμόρφωνε άποψη για το σχολείο (έγραφαν βιβλία, εφάρμοζαν καινοτόμους παιδαγωγικές μεθόδους κτλ) και δημιουργούσε το σχολείο της επιλογής της. Και όλα αυτά σε πολύ πιο αντίξοες πολιτικές συνθήκες.
Τρίτον, η δράση της αριστεράς χαρακτηρίζεται κυρίως από την πρακτική και την αντίληψη του ακτιβισμού (δράση για τη δράση) και αυτό γεννιέται, σε σημαντικό βαθμό, από τον ανταγωνισμό των διαφόρων εκφράσεων της αριστεράς ως προς το ποιος είναι πιο αγωνιστικός. Αν κάποιος παρακολουθήσει τις λειτουργίες των θεσμικών συνδικαλιστικών οργανώσεων, θα διαπιστώσει, μεταξύ άλλων, τα εξής χαρακτηριστικά στοιχεία όσον αφορά τη στάση των αριστερών παρατάξεων: πρώτον διαρκές πολιτικό άγχος για το πώς θα γίνει απεργία (και αυτό ανεξάρτητα από τη συγκυρία και τις αναγκαιότητες της εποχής) και δεύτερον την έντονη αγωνία, ώστε να καταδειχτεί ποιος πρότεινε πρώτος τη μεγαλύτερη μορφή κινητοποίησης. Από αυτό τον «διαγωνισμό αγωνιστικότητας» προέκυψε και η υιοθέτηση της μορφής των καταλήψεων. Οι καταλήψεις αναδείχτηκαν ως ισότιμο (ίσως και ανώτερο) εργαλείο με την απεργία. Είναι ανέξοδη μορφή δράσης και δεν επιβαρύνει οικονομικά, προκαλεί εύκολα τη δημοσιότητα και δεν απαιτεί μαζικότητα όπως οι στάσεις εργασίας και η απεργία. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι το θεωρητικό περικάλυμμα που αποδίδεται στις καταλήψεις: είναι στοιχείο προχωρημένο που ρηγματώνει το σύστημα! Κάπως έτσι δημιουργούνται οι νέο – μυθολογίες ότι ο καπιταλισμός φοβάται και μπορεί να αμφισβητηθεί από μια κατάληψη ή πολλές καταλήψεις στην τάδε υπηρεσία ή στο τάδε σχολείο!! Κάπως έτσι γεννιούνται και οι παρακμιακές αντιλήψεις που συνέργησαν στην απομαζικοποίηση των συνδικαλιστικών φορέων. Για ποιο λόγο να έχουμε τη συλλογική – μαζική δράση των εργαζομένων, αφού φωτεινές και αγωνιστικές ομάδες αναλαμβάνουν την ευθύνη της προβολής των αιτημάτων με τις καταλήψεις και μάλιστα χωρίς οικονομικό κόστος;
Τέταρτον, οι παρατάξεις της αριστεράς ταυτίζονται ακόμα και με συντηρητικές αντιλήψεις, αρκεί να αυξάνεται το παραταξιακό τους αγωνιστικό προφίλ. Έτσι, για παράδειγμα, στο ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, δίνουν τη «μητέρα των μαχών» από κοινού με τα στρώματα εκείνα των εκπαιδευτικών που είναι πλήρως υπαλληλοποιημένα και δεν θέλουν καμιά αλλαγή στο σχολικό γίγνεσθαι. Αλλά η αντίφαση φαίνεται εν τοις πράγμασι. Οφείλω να πω ότι στο ζήτημα της αξιολόγησης, οι εκπαιδευτικοί που την αρνούνται στις παραταξιακές τους επιλογές την υιοθετούν με το πιο ωμό τρόπο όταν πρόκειται για την εκπαίδευση των δικών τους παιδιών: φροντίζουν με κάθε τρόπο να διδάσκουν στα τμήματα που είναι τα παιδιά τους οι πιο καλοί καθηγητές!!!
Γιατί οι αριστερές παρατάξεις υιοθετούν ανορθολογικές αντιλήψεις και πρακτικές; Είναι γιατί δεν υπάρχει (δεν έχουν) μια συνεκτική συνολική μεταρρυθμιστική πρόταση για το ρόλο της εκπαίδευσης; Είναι γιατί δεν μπορεί να υπάρξει το «άλλο σχολείο» σε συνθήκες καπιταλιστικές; Είναι γιατί με αυτές τις επιλογές έχουν κάποιο πρόκριμα έναντι των άλλων ρευμάτων; Κατά τη γνώμη μου, οφείλεται στο ότι η αριστερά δεν έχει μια στρατηγική πολιτική πρόταση για τη διακυβέρνηση της χώρας μας στη σημερινή ιστορικότητα.
Συγνωμη κυριε διαχειριστα τον αρχισυνδικαλιστη Πασοκο μας εφερες για ειδημονα στην εκπαιδευση???
ΑπάντησηΔιαγραφήκατι τετοιοι καταστρεψαν τα σχολεια
Καλα κανεις φιλε μπλογκερ και αναδημοσιευεις τετοιες αναρτησεις για να επιβεβαιωθει η γνωμη που εχει η κοινωνια για τους συνδικαλιστες του Πασοκ σαν τον κ. του αρθρου οτι τωρα που τα κανανε σκ...α και διαλησανε τα παντα θα βρουνε αλλους να ριξουν το φταιξιμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟυτε ντροπη ουτε τσιπα. Σε λιγο θα κανουν αντισταση και στο ιδιο το κομα τους. Θα απαρνιθουν τον ιδιο εαυτο τους.
Η αριστερα ειναι αυτη που ειναι. Απολιθωμενη και απιστευτα συντηρητικη. Εναντια στη προοδο και την εξελιξη της κοινωνιας.
Αυτο δεν ειναι αφορμη για να γλιτωσουν απ τις αμαρτιες τους ανθρωποι των κοματικων παρασκηνιων σαν τον κ. του αρθρου.
Με αριστερες αερολογιες και ξεπερασμενα τσιτατα και ανλυση δεκαετιας 70 αντε για.
Το θεμα ξερετε πιο ειναι?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα πιστευει η δεν τα πιστευει ο καθε συνδικαλιστης αυτα που λεει, στο τελος ΤΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΟΛΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ οι υπολοιποι και αυτος καθαριζει με καμια αργομισθια το λιγοτερο.
Για αυτον δεν κοστιζει τιποτα.
Η ελληνικη Δεξια που ειναι; ποιες ακριβως ειναι η ιδεες της ολα αυτα τα χρονια; αμφιβαλλω αν υπαρχει ποιο υπαναπτυκτη, πιο αγραμματη, πιο μονοληθικη Δεξια σε ολη την Ευρωπη και πιο δουλοπρεπης προς το Πασοκ (γιατι κενη ιδεων)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚ.
ΤΟ ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ ΚΑΙ Ο ΤΣΟΥΛΙΑΣ, ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΙΑΛΥΣΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ, ΠΑΕΙ ΠΟΛΥ!
ΔιαγραφήΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ:
1) ΠΟΙΟΣ ΔΙΕΛΥΣΕ ΚΑΘΕ ΘΕΣΜΟ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;
2) ΠΟΙΟΣ ΥΠΟΚΙΝΗΣΕ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ
ΣΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 90, ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ;
3) ΠΟΙΟΣ ΕΚΜΑΥΛΙΣΕ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΤΗΝ
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΡΟΥΣΦΕΤΙΟΥ;
4) ΠΟΙΟΣ ΠΡΩΤΟΣΤΑΤΗΣΕ ΣΤΗΝ ΔΙΑΛΥΣΗ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗΣ
ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;
5) ΠΟΙΟΣ, ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΚΑΛΥΨΕ ΕΝΑ ΣΩΡΟ
ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΓΙΑ ΨΗΦΟΘΗΡΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ;
ΑΣ ΜΗΝ ΠΑΡΙΣΤΑΝΕΙ Ο ΠΑΣΟΚΟΣ ΤΣΟΥΛΙΑΣ ΤΟΝ ΤΙΜΗΤΗ. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΗ
Επί του σχολίου του ανώνυμου 12:43 (υπογράφων ως Κ)έχω να τονίσω:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπί θητείας της υποανάπτυκτης,αγράμματης και μονολιθικής Δεξιάς (όπως κατ'ευφημισμό αναφέρεις)στο χώρο της παιδείας έλαβαν χώρα τα εξής:
1)Oι περισσότεροι διορισμοί εκπαιδευτικών έγιναν τα έτη 2004-2009.
2)Τα επιμορφωτικά σεμινάρια νεοδιοριζόμενων και αναπληρωτών, επί υπουργίας Στυλιανίδη, γίνονταν πριν την έναρξη των μαθημάτων.
3)Τα βιβλία ήταν στα σχολεία την πρώτη ημέρα των μαθημάτων.
4)Laptops δόθηκαν στην πρώτη τάξη του γυμνασίου.
5)Χρήματα για δαπάνες των σχολείων δίνονταν σε ικανοποιητικό βαθμό.
6)Επιχορηγούμενα προγράμματα πραγματοποιούνταν στα σχολεία.
Υ.Γ. (άσχετο):Για την ανορθογραφία φταίει ... η υποανάπτυκτη, αγράμματη και μονολιθική Δεξιά;
(ασχετο)το 'υποαναπτυκτη' ειναι ορθογραφικο;
ΔιαγραφήΚ.
(μηπως σε πειραξε που ενας δεξιος θεωρει ως επι το πλειστον τους ελληνες δεξιους ενα κοπαδι απο κατσαπλιαδες;)
Σε διαβεβαιώ Κ. ότι δε με πείραξε το προαναφερόμενο σχόλιό σου!!!Ο καθένας έχει τις απόψεις του και τις εκφράζει χωρίς ....φόβο και πάθος!!!Την αλήθεια δεν μπορεί να αποκρύψει κανείς!!!
ΔιαγραφήΥ.Γ. Το 'υπαναπτυκτη'δεν είναι ορθογραφικό λάθος!Το λάθος έγκειται στη δομή της λέξης.Ορθογραφικά λάθη είναι:η ιδεες,ποιο υπαναπτυκτη,μονοληθικη.
ελα φιλαρακο, την εκανες και συ την πατατα...η σωστη λεξη ειναι υπαναπτυκτος και οχι υποαναπτυκτος που εσυ γραφεις.
Διαγραφήo.k. φίλε!Οι διαφωνίες καμιά φορά μας κάνουν καλό...
ΔιαγραφήΠοιος καταργησε τη βαση στις εισαγωγικες στα πανεπιστημια , για καθαρα ψηφοθηρικους λογους, και μπαινουν και τα τουβλα στις ανωτατες σχολες οταν δεν μπορουν να τελειωσουν ουτε Λυκειο?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμ δε .η δεξια.
ΕΝΩ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΦΙΛΕ 12:43 ΕΙΧΕ ΠΟΛΛΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΥΡΙΩΣ ΣΟΣΙΑΛΗΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΣΕ ΠΛΗΡΩΣ ΚΑΙ ΝΑ Τ'ΑΠΟΤΕΣΜΑΤΑ ΤΑ ΒΛΕΠΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ, ΕΦΤΑΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΙΟ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΜΕ ΤΗΝ ΒΛΑΧΟΜΠΑΡΟΚ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ,ΚΑΙ ΤΑ ΣΚΥΛΑΔΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 80. ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΤΟΝ ΑΜΟΡΦΩΤΟ ΒΛΑΧΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΑΝΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΚΑΝΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΑΛΛΗΛΟ.ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΜΑΛΙΣΤΑ!!
Αυτα λες μονο 750? εδω πηρε βλαχαδερα τυπου μαντελη και φαιδρους τυπου κουβελη και τα εκανε υπουργους, αλλους δημαρχους και αλλους συνδικαλιστες. Δες και στο χωριο μας και θα καταλαβεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή