Η έννοια του «πολιτισμού» -όπως και του συγγενικού όρου «κουλτούρα»-παρουσιάζει ένα θεμελιακό πρόβλημα ορισμού, αποτέλεσμα διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων, γνωστικών νοηματικών πλαισίων και σημασιολογικών πεδίων κατά την ιστορική εξέλιξη των συζητήσεων και των ρευμάτων σκέψης για τον πολιτισμό. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι παρόλο που οι σχετικές έρευνες εντοπίζουν την εμφάνιση των δύο λέξεων στα τέλη του 18ου αιώνα και την καθιέρωση τους μόλις το 19ο αιώνα, οι εθνολόγοι Alfred Kroeber και Clyde Kluckhohn το 1952 κατέγραψαν 164 ορισμούς για τη λέξη κουλτούρα.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης των αγορών ο όρος ‘πολιτισμός’, επεκτείνεται πέρα απ’ την τυπική (και έτσι κι αλλιώς προβληματική) οριοθέτησή του ως σύνολο των πνευματικών και των υλικών επιτευγμάτων του ανθρώπου και διευρύνεται για να συμπεριλάβει νέες διαστάσεις που μεταξύ άλλων αφορούν: το φυσικό και δομημένο περιβάλλον, τη βιώσιμη ανάπτυξη, την αισθητική της καθημερινότητας, την ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά ζητήματα, τη διατήρηση τον εμπλουτισμό και την ανάδειξη της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και βέβαια το πλαίσιο της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας.
Ο Άγγλος ακαδημαϊκός Raymond Williams στη μελέτη του «πολιτισμός και κοινωνία» υποστηρίζει ότι ο πολιτισμός είναι καθημερινός και παράγεται στα πλαίσια της καθημερινής προσπάθειας για διαμόρφωση της κοινωνικής πραγματικότητας μέσα από τη συλλογική δράση. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ο πολιτισμός έγκειται στην καθημερινή παραγωγή και αναπαραγωγή της κοινωνικής πράξης και χαρακτηρίζει κάθε μορφή κοινωνικής ζωής. Με απλά λόγια, ο πολιτισμός δεν είναι τίποτα άλλο από τις καθημερινές πρακτικές της κοινωνικής ζωής και εμπειρίας μας, ο τρόπος δηλαδή που ντυνόμαστε, επισυνάπτουμε σχέσεις, συζητάμε, διαχειριζόμαστε τον ελεύθερο χρόνο μας, δημιουργούμε και όποια άλλη συμπεριφορά και πράξη έχει σχέση με τη συλλογική έκφραση κάθε ατόμου.
Η πολιτιστική δραστηριότητα αποτελεί στοιχείο του πολιτισμού και με αυτήν την έννοια αναφερόμαστε στις εκδηλώσεις, που προγραμματίζονται και υλοποιούνται από τους πολιτιστικούς οργανισμούς με απώτερο σκοπό τη δημιουργία ενός πολιτιστικού τοπίου, μέσα στο οποίο θα επιτελείται μια διαρκής αυτο-αναπαραγωγή πολιτιστικών προτύπων και θα ικανοποιείται η ανάγκη έκφρασης και προσδιορισμού όλων των κοινωνικών ομάδων και ιδιαίτερα των νέων.
Η ελληνική νομοθεσία στο ν. 3525/2007 («Πολιτιστική Χορηγία», άρθρο 1) αναφέρεται στην πολιτιστική δραστηριότητα ορίζοντας την ως τη δραστηριότητα που αποσκοπεί στην προστασία, αξιοποίηση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, και στην ενίσχυση και προβολή του νεότερου και σύγχρονου πολιτισμού, ο οποίος περιλαμβάνει κάθε δράση που αποσκοπεί στην παραγωγή, καλλιέργεια, προαγωγή και διάδοση των γραμμάτων, της μουσικής, του χορού, του θεάτρου, του κινηματογράφου, της αρχιτεκτονικής, της ζωγραφικής, της γλυπτικής, των εικαστικών τεχνών.
Η χώρα μας τα τελευταία χρόνια βιώνει μια άνευ προηγούμενου οικονομική κρίση με οδυνηρά αποτελέσματα για την κοινωνία μας. Η κρίση, όπως είναι φυσικό, δεν αφήνει ανεπηρέαστη την πολιτισμική δραστηριότητα επειδή το κράτος έχει μειώσει και σε πολλές περιπτώσεις έχει σταματήσει τη χρηματοδότηση των πολιτιστικών οργανισμών.
Οι κοινωνικοί επιστήμονες όμως υποστηρίζουν ότι οι πολιτιστικές δραστηριότητες έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε σημαντικό παράγοντα τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης, ακόμα και σε περιοχές χωρίς τουριστικό ενδιαφέρον και με ελάχιστες υποδομές εξυπηρέτησης πολιτιστικών εκδηλώσεων. Η πολιτιστική ανάπτυξη συμβάλλει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη μιας κοινωνίας καλλιεργώντας τον πολιτιστικό διάλογο, την ανταλλαγή προβληματισμών και καλλιτεχνικών αναζητήσεων. Ενισχύει ακόμα την επικοινωνία, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την κοινωνική ένταξη. Η καλλιτεχνική παραγωγή δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, ανεβάζει το κύρος της περιφέρειας και προσελκύει τουρισμό. Η επιβεβαίωση τέλος της αξίας της παράδοσης και η δημιουργία τοπικής πολιτιστικής ταυτότητας συνδέεται άμεσα με την άνοδο της ποιότητας ζωής και συμβάλει στην κοινωνική συνοχή.
Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις βέβαια είναι πολυδιάστατες και ποικιλόμορφες και δεν περιορίζονται στις εκδηλώσεις «ελιτιστικού περιεχομένου» ούτε στις μουσειακού ή φολκλορικού τύπου αναβιώσεις.
Επιχειρώντας μια απόπειρα διατύπωσης μερικών χαρακτηριστικών, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν κριτήρια έτσι ώστε η πολιτιστική δραστηριότητα να συμβάλλει σε μια άλλου είδους τοπική ανάπτυξη, μπορούμε να συνοψίσουμε στα εξής: α) Να εμπλέκει τα μέλη της τοπικής κοινωνίας στα πλαίσια της ενεργητικής συμμετοχής. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο εφόσον, η φιλοσοφία της πολιτιστικής δραστηριοποίησης στηρίζεται στο δυναμικό της τοπικής κοινωνίας στην δημιουργική αξιοποίηση όλων των στοιχείων και των διαστάσεων της δηλαδή το περιβάλλον, την ιστορία, την οικονομία και τις κοινωνικές πρακτικές της.
β) Να στοχεύει στην συνολική πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου και όχι στην περιορισμένη φιλοδοξία των στιγμιαίων εντυπώσεων ούτε να αρκείται στην κυρίαρχη καπιταλιστική λογική της παραγωγής-κατανάλωσης πολιτιστικών αγαθών.
γ) Να πηγάζει μια συνολική και οργανωμένη κοινωνικό-παιδαγωγική αντίληψη για την διαδικασία της πολιτιστικής δημιουργίας, αναδεικνύοντας την πολιτιστική εκδήλωση σε πολιτιστική συλλογική δραστηριοποίηση στο πλαίσιο αξιών, όπως η αλληλεγγύη, η συνεργασία, και ο εθελοντισμός Αυτές οι αξίες μπορούν να εμπνεύσουν και να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη ως προς τα φαινόμενα του ναρκισσισμού, της νωχελικότητας και της κοινωνικής απραξίας.
Η δυναμική βρίσκεται στην υπέρβαση των άσχημων καταστάσεων που βιώνουμε και έχουν στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μέσα από την δημιουργική αξιοποίηση πολιτιστικών πρακτικών με προσανατολισμό την ενδογενή, ολόπλευρη τοπική ανάπτυξη και τον κοινωνικό μετασχηματισμό.
"...αναδεικνύοντας την πολιτιστική εκδήλωση σε πολιτιστική συλλογική δραστηριοποίηση στο πλαίσιο αξιών, όπως η αλληλεγγύη, η συνεργασία, και ο εθελοντισμός..." Πράγματι, μια ομάδα ανθρώπων με διάθεση να προσφέρουν, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι οποιος καταλαβε, καταλαβε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα γουρουνια στο νεκροταφειο του μυτικα ποιος θα τα διωξει;
συνεχιστε τον συλλογο ποιο δυνατα ακομη
ΑπάντησηΔιαγραφήτα γουρουνια θα τα διωξουμε εσυ κι εγω, οταν αποφασισουμε να μιλησουμε με ονοματεπωνυμο. παντως θελω να συγχαρω για την προοδο του το φιλτατο Βαγγελη. Οι ενστασεις μου στο αρθρο του ερχονται σε δευτερη μοιρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒαγγέλη, η παρέμβασή σου για τα πολιτιστικά πράγματα σ΄αυτή τη χρονική στιγμή είναι χρήσιμη και αναγκαία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα, όμως, να μου αναλύσεις περισσότερο, τι εννοείς με την ταμπέλα "ελιτιστικού τύπου εκδήλωση και τι μουσειακού ή φολκλορικού τύπου αναβίωση. Πρακτικά. π. χ. οι εκδηλώσεις-επισκέψεις του Πολιτιστικού Συλλόγου Αρχοντοχωριτών Αθήνας, στους διάφορους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία είναι ή δεν είναι ελιτίστικε; Οι εξαίρετες καλοκαιρινές εκδηλώσεις με προβολές κινηματογράφου, εκθέσεις φωτογραφιών, θεατρικά δρώμενα, κ.ά. ήταν ή δεν ήταν ελιτίστικες, αφού η κουλτούρα των θεατών ήταν πολύ διαφορετική;
Και αν είναι ελιτίστικες γιατί να τις απορρίψω, αφού έχουν πολιτιστικό και εκπαιδευτικού χαρακτήρα ; Και αν έχω ανάγκη και διψώ για κάτι διαφορετικό και ανώτερο, που ίσως διασκεδάζει η ελίτ(οικονομική-κοινωνική-πνευματική), γιατί εγώ να τη στιγματίσω και να μην τη νιώσω, να μην την αισθανθώ, να μη την βιώσω.................
Οι αναβιωτικές γιορτές: της σαρδέλας, της προβατίνας, του κούρου, του τραχανά,΄του αλόγου...κ.ά....αλλά και οι μουσειακού τύπου εκδηλώσεις, γιατί δεν έχουν πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα; Γιατί να μην οργανώνονται; Γιατί είσαι αντίθετος; Πιστεύεις π.χ. ότι οδηγούν την κοινωνία στην οπισθοδρόμηση; στον συντηρητισμό, στη στενότητα του μυαλού και της καρδιάς;....Φοβάσαι μήπως οι Ξηρομερίτες απαιτήσουν να φορέσουν φουστανέλες -μαζί με όπλα- και οι γυναίκες τα τσεμπέρια; Ανάλυσέ μας αυτά τα ωραία που γράφεις και κάνετα πιο πειστικά, γιατί εδώ κάτω δεν τα καταλαβαίνουμε....
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν πρέπει να βάζουμε ταμπέλες και όρια. Λέω ναι σε κάθε τι που κινείται. Αρκεί να υπάρχει κίνηση προς τα μπρος. Πρόοδος!!!! Κίνηση καθημερινή. Κίνηση παντού.....
Συμφωνώ κι εγώ ότι θα πρέπει οι δράσεις να είναι ακηδεμόνευτες από κάθε.....,
και εξαρτημένες από τη φαντασία της ομάδας και των μελών του κάθε συλλογικού οργάνου.
Ελπίζω και εύχομαι η παρέμβασή σου αυτή να διαβαστεί και να μελετηθεί ιδιαιτέρως από τους υποψήφιους δημάρχους και τους κάθε αυτοδιοικητικούς συμβούλους.