Άνθρωποι με έργο σημαίνον, συχνά το ευτελίζουν και το εκθέτουν μέσα από ακατάσχετη αδολεσχία.


Πηγή: https://www.4troxoi.gr
Του Γιάννη Ευσταθιάδη.

Θου, Κύριε...
«... Άνθρωποι με έργο σημαίνον συχνά το ευτελίζουν και το εκθέτουν μέσα από ακατάσχετη αδολεσχία...»
Η σιωπή στο δημόσιο βίο εμπεριέχει συνήθως μια σπάνια ανταποδοτικότητα, αρκεί να μην είναι μια παύση κενού στοχασμού πριν από το κρώξιμο της κουρούνας ή να μη συγγενεύει με τον καβαφικό ηγεμόνα εκ δυτικής Λιβύης, ο οποίος «μήτε βαθύς στις σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε», αλλά έπληττε με την αδυναμία έκφρασης, «έχοντας κουβέντες στοιβαγμένες μέσα του».
Η σοφή σιωπή αποτελεί άηχο σχόλιο πάνω στη μελαγχολία των τεκταινομένων και των τετελεσμένων, κάτι σαν φωτογραφία που παγώνει το χρόνο και τον διατηρεί σε ασπρόμαυρη βουβαμάρα.
Ο Νάσος Θεοφίλου γράφει, ερμηνεύοντας την κοινότοπη ρήση «η σιωπή είναι χρυσός»: «Υπάρχει μια σχέση αρχέγονη ανάμεσα στο χρυσό και τη σιωπή. Από το συνδυασμό τους εκλύεται πολύτιμη ενέργεια, που φτάνει ως την ψυχή, σηματοδοτώντας το πεπρωμένο. Πρόκειται για μια δύναμη καταλυτική, που μπορεί να συγκριθεί μόνο μ’ εκείνην του έρωτα».
Κανείς, ίσως, δεν ευλόγησε περισσότερο τη σιωπή όσο ο προσφάτως αποθανών Μανόλης Αναγνωστάκης («Γιατί υποχρεωτικά να μιλήσω;» γράφει στο «Υστερόγραφό» του), εμβαπτίζοντας την ευθύβολη μαγεία των στίχων του σε μια άχραντη σιωπηλότητα, η οποία, εντούτοις, λειτούργησε σαν ευκρινής αινιγματολύτης της πνευματικής και κοινωνικής μας πραγματικότητας.
Αυτό το μέγιστο μάθημα δεν αφομοίωσαν (δεν άκουσαν καν) οι πνευματικοί εκείνοι ταγοί που δε χάνουν την ευκαιρία να ανακυκλώνουν το ασήμαντο, να σχολιάζουν αυτά που δε χρήζουν σχολιασμού ή να μιλούν ακατάπαυστα και επιπολαίως επί παντός επιστητού. Συχνά, οι θέσεις τους είναι αλλοπρόσαλλες και, ενίοτε, στη διάρκεια των ετών, αντιφατικές, σαν να υπάρχει τρικυμία στον έναν, τουλάχιστον, λοβό του εγκεφάλου τους.
Άνθρωποι με έργο σημαίνον συχνά το ευτελίζουν και το εκθέτουν μέσα από ακατάσχετη αδολεσχία, μέσα από συνεχή λογοδιάρροια γύρω από μικρά τίποτα ή μεγάλα που δεν τα κατέχουν.
Είναι, άραγε, ο διακαής πόθος να κυριαρχήσουν ακόμα και στην εφήμερη επικαιρότητα, καταλαμβάνοντας ημισέλιδα, τρίστηλα ή, έστω, μονόστηλα της ειδησεογραφίας ή καλύπτοντας το φειδωλό χρόνο των τηλεοπτικών ρεπορτάζ;
Σίγουρα, πάντως, η φιλαρέσκεια είναι τόσο μεγάλη, ώστε δεν κατανοεί τις παρενέργειες του μιντιακού ελιξιρίου.
«Μερικές φορές, καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς» έλεγε προ ετών η διαφήμιση γνωστής τσίχλας.
Φαίνεται, ωστόσο (απαισιόδοξο επιμύθιο), πως οι άνθρωποι αυτοί «δε μασάνε!».

2 σχόλια:

  1. Η πανδημία της εποχής μας είναι η φλυαρία. Όλοι ψάχνουμε να βρούμε αυτιά να μας ακούσουν να νιώσουμε καλύτερα περιαυτολογοντας χωρίς να καταλαβαίνουμε ότι είμαστε ένα μέρος του συνόλου και όχι το κέντρο του κόσμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. << η σιωπή είναι πιστός φίλος που ποτέ δέν θα προδώσει >>
    κινεζικη παροιμια

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.