 |
| Θέση έργου από την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε). |
Ήταν 13 Απρίλιου του 2022, όταν το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ξηρομέρου, επί δημοτικής αρχής Τριανταφυλλάκη, με εισήγηση του δημοτικού συμβούλου Λευτέρη Μάντζαρη, γνωμοδότησε αρνητικά (το Δημοτικό Συμβούλιο, ως το μόνο ανώτερο και κυρίαρχο όργανο του Δήμου, μόνο αρνητικές γνωμοδοτήσεις έχει δώσει) στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αιολικού σταθμού ισχύος 38,5 MW στο ''Μέγα Όρος'', Τ.Κ. Αρχοντοχωρίου, Δ.Ε Αλυζίας.
Μιλάμε για συνολικά 7 ανεμογεννήτριες, ισχύος 5,5 MW, με το συνολικό ύψος της κάθε μίας (από το έδαφος έως την άκρη του πτερυγίου) να φτάνει τα 180 μέτρα και ακτίνα πτερυγίων 79 μέτρα, που σχεδιαζόταν να καταλάβουν την κορυφογραμμή του Μέγα Όρους, με θέα το Ιόνιο Πέλαγος.
Για τη συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος, υπάρχει το σχετικό βίντεο στο κανάλι στο YouTube του Δήμου Ξηρομέρου.
Ο σχεδιαζόμενος ΑΣΠΗΕ βρισκόταν πάνω από την Παλιόβαρκα και δίπλα σε αρχαιολογικούς χώρους και σε αποστάσεις: Από τον αρχαιολογικό χώρο στη θέση "Δρυμόνας" (Ιερό της Αρτέμιδας) 340 μ., από τον αρχαιολογικό χώρος ακρόπολη στον λόφο “Καστρί” 1.340 μ., σε απόσταση 1,9 km νοτιοανατολικά του οικισμού Παλιόβαρκα, 3,5 km βορειοδυτικά του ακατοίκητου οικισμού Άγιος Αθανάσιος, 3,5 km νοτιοδυτικά του οικισμού Αρχοντοχώρι, 5,1 km ανατολικά του οικισμού Μύτικας, 5,2 km νότια του οικισμού Παναγούλα, 5,5 km ανατολικά του οικισμού Κάστος, 5,9 km νοτιοανατολικά του οικισμού Βάρνακας-Γεωργουλαίικα και 6,0 km δυτικά του οικισμού Βλιζιανά.
Την εγκατάσταση του αιολικού σταθμού δρομολογούσε η εταιρεία ''ΑΙΟΛΙΚΗ ΑΣΤΑΚΟΣ 3 ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ''.
Η επένδυση τελικά απορρίφθηκε από την Αποκεντρωμένη τον Μάρτιο του 2024 (δείτε
εδώ).
Ο Λευτέρης Μάντζαρης έκανε την αρνητική του εισήγηση, υλοποιώντας την ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση της παράταξης Τριανταφυλλάκη, με τους ψήφους όλων των δημοτικών συμβούλων της παράταξης του, η οποία συνεδρίασε σε προ συμβούλιο το 2021 και αποφάσισε να δίνει μόνο αρνητικές γνωμοδοτήσεις α) όσο δεν υπάρχει το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο των Α.Π.Ε, με την γνώμη των Δήμων δεσμευτική από γνωμοδοτική, β) όσο δεν λαμβάνεται υπ' όψη ότι ο Δήμος είναι ιδιοκτήτης όλων αυτών των εκτάσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 12 και 4 του νόμου ΔΝΖ/1912, ''για τη σύσταση Δήμων και Κοινοτήτων" (ΦΕΚ Α 92/1922) και γ) όσο εκκρεμεί η εκπόνηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Ξηρομέρου.
Θυμηθείτε την εισήγηση του Λευτέρη Μάντζαρη:
Ο Δήμος Ξηρομέρου είναι κάθετα αντίθετος στο σχεδιασμό εγκατάστασης αιολικών πάρκων στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου μας και θα πράξει ότι είναι δυνατόν για να τις αποτρέψει.
Όπως και στο παρελθόν έχουμε δημοσιοποιήσει ως Δ.Σ., ο σχεδιασμός για εγκατάσταση και λειτουργία ΑΠΕ στην περιοχή μας αναφέρεται σε χιλιάδες στρέμματα ημιορεινών και πεδινών κοινοτικών εκτάσεων, με σημερινή χρήση καθαρά αγροτο-κτηνοτροφική.
Ο σχεδιασμός αυτός δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός και για κάθε μελέτη που θα προσκομίζεται η γνωμοδότηση θα είναι αρνητική.
Ο λόγος δεν είναι βέβαια ότι δεν αποδεχόμαστε τις ΑΠΕ ως μια καθαρή λύση για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ούτε ότι διαφωνούμε με τη συμβολή τους στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών και υποχρεώσεων της χώρας.
Τα αίτια της αντίθεσής μας είναι αναφορικά με τον τρόπο, τον τόπο και το εύρος που σχεδιάζονται να αναπτυχθούν οι εν λόγω επενδύσεις.
1) Τρόπος - Απουσία χωροταξικού: Ο τρόπος που η Πολιτεία διαχρονικά έχει αποφασίσει να προχωρήσει στρατηγικές επενδύσεις χωρίς καμιά μέριμνα στο σχεδιασμό, στη χρηματοδότηση και στη νομοθέτηση Γενικού Θαλάσσιου, Περιφερειακού και Τοπικού Χωροταξικού, δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Η απουσία των παραπάνω χωροταξικών είναι μια βασική παράμετρος της στρεβλής ανάπτυξης του τόπου μας.
Η εμμονή της Πολιτείας να προκρίνει και να νομοθετεί κατά περίπτωση τα ειδικά χωροταξικά, όπως αυτά των ΑΠΕ και των ιχθυοκαλλιεργειών, αγνοώντας παντελώς την φέρουσα ικανότητα των συγκεκριμένων περιοχών, τα συμφέροντα και τις απόψεις των τοπικών κοινωνιών, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
Ως Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι λογικό και αναφαίρετο δικαίωμα μας να έχουμε πρωτεύοντα ρόλο όσον αφορά την χωροταξία των παραγωγικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν στην περιοχή μας. Για το λόγο αυτό έχουμε αιτηθεί την επιτάχυνση των διαδικασιών χρηματοδότησης του Τοπικού Χωροταξικού.
2) Τόπος-Κοινοτικές Εκτάσεις: Η Πολιτεία καλεί σε δημόσια διαβούλευση για γνωμοδότηση επί των περιβαλλοντικών μελετών που καταθέτουν οι επενδυτές για εκτάσεις του Δήμου μας, παριστάνοντας τον ιδιοκτήτη αυτών, καλώντας μας να εκφέρουμε γνώμη και μάλιστα μη δεσμευτική. Οι εκτάσεις όμως αυτές δεν ανήκουν στο Δημόσιο, αλλά στο Δήμο Ξηρομέρου, δεδομένου ότι αυτές είναι βοσκήσιμες εκτάσεις και με τον Ν. ΔΝΖ΄/1912 «Περί συστάσεως δήμων και κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α 92/1922), αυτές οι εκτάσεις, όπως και κάθε κατηγορίας γαίες (βοσκήσιμες, χορτολιβαδικές κλπ), των νομών Ακαρνανίας και Αιτωλίας, Φθιώτιδας και Φωκίδας και των επαρχιών Λεβαδίας και Θηβών έχουν παραχωρηθεί στην κυριότητα και νομή των Δήμων και Κοινοτήτων, στην περιφέρεια των οποίων βρίσκονταν, ενώ το Δημόσιο διατήρησε την κυριότητά του μόνο στα εθνικά δάση και μάλιστα όχι σε αυτά που αποτελούνταν από αγριελιές.
Κατά συνέπεια η όλη διαδικασία αδειοδότησης έπρεπε να ξεκινά και να τελειώνει με τον ιδιοκτήτη των εκτάσεων, δηλαδή τον Δήμο Ξηρομέρου και οι όποιες αποφάσεις του θα έπρεπε να είναι δεσμευτικές και όχι γνωμοδοτικές. Κάτι τέτοιο δεν έγινε και γι΄ αυτό θεωρούμε την διαδικασία λαθεμένη και διάτρητη και δηλώνουμε ότι στην περίπτωση που τυχόν χορηγηθεί άδεια και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές επιχειρήσουν να ενεργήσουν διακατοχικές πράξεις στις εκτάσεις αυτές, ο Δήμος θα υπερασπιστεί άμεσα δικαστικά τα συμφέροντά του και των δημοτών.
3) Εύρος-Φαραωνικές επενδύσεις: Όπως συνέβη και με την ΠΟΑΥ Εχινάδων και Αιτωλ/νίας έτσι και με τις ΑΠΕ δεσμεύονται αλόγιστα, χωρίς όρια και κριτήρια απέραντες εκτάσεις για μία και μόνο δραστηριότητα, αδιαφορώντας για άλλες υπάρχουσες η μελλοντικές οικονομικές δραστηριότητες. Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί η ικανότητα της περιοχής να υποδεχτεί και να αφομοιώσει με ασφάλεια το εύρος των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, η προστασία του φυσικού ανάγλυφου της περιοχής, η προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, η γειτνίαση με αρχαιολογικούς χώρους, η υποβολή αναληθών στοιχείων σύμφωνα με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και η αρνητική γνώμη της τοπικής κοινωνίας, όπως αυτή εκφράζεται μέσω των αποφάσεων των τοπικών συμβουλίων.
Με βάση τις παραπάνω αιτιάσεις ο Δήμος Ξηρομέρου:
α) δεν συναινεί στην νομιμοποίηση αυθαίρετων σχεδιασμών και αποφάσεων,
β) διεκδικεί την χρηματοδότηση για την εκπόνηση τοπικού χωροταξικού,
γ) σε κάθε περίπτωση θα προστατεύσει τα συμφέροντά του και των δημοτών με κάθε νόμιμο τρόπο και
δ) θα συνεχίσει να εκφράζει της την αντίθεσή του στο συγκεκριμένο σχεδιασμό προς την Περιφέρεια και την Πολιτεία.
Συνεπώς η εισήγησή μας είναι αρνητική.
καποιοι το 2018 χανανε τα mail της διαβουλευσης και δεν κανανε καν δημοτικα συμβουλια για να δωσουν γνωμοδοτηση , οπως με την ΠΟΑΥ των ιχθυοτροφειων , που πλητει αμεσα τον τουρισμο και το περιβαλλον και εχει πολλαπλασιες επιπτωσεις για τους δημοτες απο τις ανεμογεννητριες
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι καποιοι πρατουν το καθηκον τους
δεν ειναι ολοι ιδιοι