Η ακαταμάχητη γοητεία του λαϊκισμού. Δοκίμιο για τη χρεοκοπία των μυαλών και των συνειδήσεων.


Του Μάκη Καραγιάννη.
Πεζογράφος - κριτικός.

Η ελληνική κοινωνία αγουροξυπνημένη από τον λήθαργο της μπελ εποκ ενός καταναλωτικού ευδαιμονισμού που στηρίχτηκε στον υπερδανεισμό, αναζητά οργισμένη εξιλαστήρια θύματα. Το ελληνικό δημόσιο χρεοκόπησε. Όμως εκείνο που μας διαφεύγει είναι ότι ταυτόχρονα χρεοκόπησαν οι Δήμοι, οι συνεταιρισμοί, τα νοσοκομεία, τα ΜΜΕ. Εν τέλει, χρεοκόπησε όχι το δημόσιο αλλά ένας ολόκληρος τρόπος σκέψης, οργάνωσης και πολιτικής στην οποία στηρίχτηκε η μεταπολίτευση. Δεν πρόκειται για οικονομική χρεοκοπία αλλά για την χρεοκοπία των μυαλών και των συνειδήσεων.
Τα ΜΜΕ δεν αναγνώρισαν τη μεγαλύτερη είδηση των τελευταίων 40 χρόνων. Το κρίσιμο ερώτημα είναι γιατί δεν την αντιλήφθηκε η Αριστερά. Η αριστερά που είναι μέρος αλλά και η αιτία του προβλήματος. Ακόμη και στην ύστερη φάση, όταν βρισκόμασταν στο χείλος της χρεοκοπίας πρότεινε 100.000 διορισμούς στο δημόσιο. Τη «γη της επαγγελίας» για τον Έλληνα της μεταπολίτευσης. Όμως, δεν μπορούμε να κάνουμε πολιτική ερήμην των αριθμών. Τα γεγονότα είναι ξεροκέφαλα, όπως έλεγε κι ο Βλαδίμηρος. Κι έτσι η πρώτη ανάγκη που προβάλλει δραματικά για τους αριστερούς είναι να κατανοήσουν. Να ερμηνεύσουν τα γεγονότα στο νέο πλαίσιο. Εν τέλει, η ανάγκη για ένα «Νέο Διαφωτισμό» που θα μας απαλλάξει όχι από τα χρέη αλλά τον τρόπο σκέψης που μας χρεοκόπησε. 
Νομίζω ότι η ρίζα του προβλήματος είναι η κυρίαρχη ιδεολογία την οποία αναπνέει σύμπασα η ελληνική κοινωνία: ο ανδρεοπαπανδρεϊκός λαϊκισμός της μεταπολίτευσης με τον οποίο συμβιβάστηκε και υιοθέτησε η αριστερά. Το ιδεολόγημα των μη προνομιούχων. Ένα διαταξικό συνονθύλευμα που περιλαμβάνει όλους τους Έλληνες απέναντι σε ένα κράτος που θεραπεύει αδιακρίτως πάσαν νόσον, ικανοποιεί όλα τα αντιφατικά αιτήματα, μοιράζει προνόμια και επιδόματα. Είναι η ιδεολογία, με την αλτουσεριανή έννοια, που έβαλε τη σφραγίδα της στη μεταπολίτευση. Της σχέσης μας δηλαδή με την πραγματικότητα. Τον τρόπο με το οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο.
Ένας λαϊκισμός που ακυρώνει την ευθύνη του πολίτη και τη θέση της πολιτικής παίρνουν εκείνα τα προεκλογικά πάρτι στις πλατείες με τους χιλιάδες συνενόχους, που κραδαίνουν τις πλαστικές σημαίες του πελατειακού κράτους της μεταπολίτευσης. Ναι. Είναι αυτοί οι «αγανακτισμένοι πολίτες» που δεν έκαναν ποτέ την αυτοκριτική τους και τώρα παριστάνουν τις «μωρές παρθένες». Που κίνητρό τους ήταν ο πιο χυδαίος ατομισμός για να νομιμοποιήσουν το αυθαίρετο εις βάρος του περιβάλλοντος, το καλό επίδομα εις βάρος των αδύνατων, τον διορισμό εις βάρος εκείνου που δεν έγλειφε. Η πολιτική ήταν ένα γιουρούσι για την κατάληψη του κρατικού ταμείου που ικανοποιούσε όλα τα βίτσια και τις ανάγκες με τα δανεικά των Ευρωπαίων. Πού ήταν αλήθεια οι συνειδήσεις των "αγανακτισμένων πολιτών" όταν συνέβαιναν όλα αυτά; Ποιος εξέλεξε, όχι μία αλλά δεκάδες φορές, όλους αυτούς μας χρεοκοπούσαν; Φτάσαμε έτσι, όπως λέει ο Γιάννης Βούλγαρης, από την αριστερά της θυσίας, στην αριστερά των επιδομάτων.
Όμως, ένα αριστερό κόμμα δεν είναι συνδικαλιστική κίνηση για να υιοθετεί άκριτα όλα τα αιτήματα, αλλά τα ιεραρχεί σε ένα πρόγραμμα. Σε να συλλογικό σχέδιο για την αλλαγή της κοινωνίας. Και επειδή δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν όλοι, διακρίνει και υπερασπίζεται τον άνεργο ή τη γενιά των 700 ευρώ που πλήττεται από τον νεοφιλελευθερισμό, από τον μηχανικό της ΔΕΗ που έχει περικοπές λόγω του μνημονίου 50.000 ευρώ. Μιλάει χωρίς να μασάει τα λόγια του για όλες τις συντεχνίες που φοροδιαφεύγουν σε μια κοινωνία που μόνον 4 στους 10 πληρώνουν φόρους και δεν δημαγωγεί ασύστολα για τα δήθεν «φορομπηχτικά μέτρα» της κυβέρνησης. Επισημαίνει την ανάγκη της υγιούς επιχειρηματικότητας απέναντι σε όλους τους κρατικοδίαιτους αεριτζήδες που λυμαίνονται το δημόσιο και κοινοτικό χρήμα. Γιατί, όσοι δοκίμασαν την ανεργία και την ξύλινη «αντιμονοπωλιακή» ρητορεία της αριστεράς, ξέρουν ότι η εργασία είναι αξιοπρέπεια. Ονομάζει και αποδοκιμάζει τον νεποτισμό που κυριαρχεί στα πανεπιστήμια, την καταστροφή του δημόσιου χώρου, τη ρητορεία των δικαιωμάτων αλλά όχι της ευθύνης, τους αγώνες εις βάρος των άλλων, τη χρήση της βίας που φθάνει μέχρι τη στέρηση της ελευθερίας του λόγου. Αυτήν που η νεωτερικότητα κατέκτησε με αγώνες 300 χρόνων.
Υπάρχουν δυο μαγικές λέξεις που λείπουν από την λεξικό της μεταπολίτευσης. Ατομική ευθύνη. Οι περισσότεροι κυκλοφορούν με τον μανδύα του θύματος. Η θυματοποίηση είναι η προσφιλής τέχνη του λαϊκισμού. Τα δεινά έρχονται σαν φυσικές καταστροφές. Μνημόνια, χούντες, εμφύλιοι. Ας μην έχουμε αυταπάτες. Η πορεία από το ατομικό στο συλλογικό θα είναι σκληρή. Στην ελληνική κοινωνία υπάρχουν μόνον ατομικότητες ενδεδυμένες το συλλογικό ή το λαϊκό. Βουνά εγωισμού. Πολιτικοί και συνδικαλιστές με γεμάτες γαστέρες και απαστράπτοντα αυτοκίνητα που ρητορεύουν «υπέρ του λαού» στα δελτία των οκτώ και είναι έτοιμοι να κατασπαράξουν τον συνομιλητή τους. "Η υπευθυνότητα είναι ένα αβάσταχτο φορτίο· μας αλυσοδένει με τις συνέπειες των πράξεών μας" γράφει ο Πασκάλ Μπρυκνέρ στον «Πειρασμό της αθωότητας».
Αν θέλει να προσφέρει κάτι η αριστερά πρέπει να θυμηθεί πάλι την ιδεολογική ηγεμονία του Γκράμσι και τη σημασία της ιδεολογίας. Που σημαίνει να αναδείξει το ψέμα στο οποίο ζούσαμε. Να καταγγείλει την υποκρισία που ενδημεί και στην ίδια την αριστερά. Να κάνει δηλαδή την αυτοκριτική της. Να ξαναδώσει πάλι στις λέξεις την αλήθεια τους. Να αναδείξει τις αξίες που έσβησαν. Την αλληλεγγύη. Την εργασία. Την αξιοκρατία. Την ηθική. Την υπεράσπιση των αδύνατων.
Έχουμε ανάγκη από αλήθεια. Όμως είναι οδυνηρή και κοστίζει. Ο λαϊκισμός είναι πάντα γοητευτικός και χαϊδεύει τα αυτιά. Γι’ αυτό και θα έχει πολύ μέλλον.

43 σχόλια:

  1. Για ολα φταιει ο Ανδρέας,
    ενω ολοι οι αλλοι ηταν Εθνάρχες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλέξη παρέλαβες το 15 απο τους Εθνάρχες
      350 δις ευρω δημοσιο εξωτερικό χρέος.

      Διαγραφή
  2. παλι καλά τουλάχιστον που αναγνωρίζεται στην αριστερά να αναδείξει όπως λές την αλήθεια.
    απο τοσες αλλες παρατάξεις δέν υπσρχει φαϊνεται τέτοια ελπίδα.
    κάτι είναι κι' αυτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ με το κείμενο, αλλά διαφωνώ μόνο ως προς το ότι ένας ολόκληρος τρόπος σκέψης, οργάνωσης και πολιτικής χρεώνεται στον ανδρεοπαπανδρεϊκό λαϊκισμό της μεταπολίτευσης.
    Πιστεύω ότι αυτό τον τρόπο συμπεριφοράς τον ακολούθησαν όλοι και πριν και μετά τον Ανδρέα. Πάρτε παράδειγμα τον Κώστα Καραμανλή τον νεότερο, ο οποίος για μένα ξεπέρασε τον Ανδρέα Παπανδρέου στον εφαρμοσμένο λαϊκισμό, παρότι στα λόγια ήθελε να παρουσιάζεται ότι είναι πραγματιστής και λέει πικρές αλήθειες.
    Δεν είναι τυχαίο ότι στις μέρες του το χρέος απογειώθηκε και οι διορισμοί και η λεηλασία του δημόσιου τομέα χτύπησε ταβάνι.
    Το ίδιο έγινε και επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη όπου και εκεί είχαμε ξεχείλωμα του εθνικού μας χρέους.
    Αναφέρω αυτούς τους δύο σε σχέση με τον Ανδρέα Παπανδρέου για να δείξω ότι και απέναντι τα ίδια είχαμε. Και για Σημίτη ισχύουν τα ίδια.
    Πιστεύω ότι η αριστερά τώρα που έχει ευθύνες διακυβέρνησης της χώρας, είναι η μοναδική ελπίδα να το σπάσει αυτό και να πάμε στο «Νέο Διαφωτισμό» που θα μας απαλλάξει όχι από τα χρέη μόνο, αλλά κυρίως τον τρόπο σκέψης που μας χρεοκόπησε.
    Είναι πολύ δύσκολο, μιας και μιλάμε για νοοτροπίες δεκαετιών που έχουν εμποτίσει τις ηγεσίες μας, αλλά κυρίως τον ελληνικό λαό. Βλέπω ότι αυτή η Κυβέρνηση κινείται πλέον φανερά προς αυτή την κατεύθυνση, με τις ολιγωρίες της, τις αστοχίες, τα λάθη και τις παραλείψεις της, συναντώντας όπως είναι φυσικό και αντιστάσεις από το εσωτερικό της.
    Μακάρι να τα καταφέρει για καλό όλων μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αφού είναι τόσο πολύ σοβαρά τα πράγματα
      ας δώσουμε και αλλη μια νέα τετραετία στην Αριστερά.
      40 ολόκληρα χρόνια κυβέρνησαν οι άλλοι
      και εναλλάξ κυβέρνησαν και μαζί συγκυβέρνησαν τον τόπο.

      Διαγραφή
  4. Εξαιρετικό!Πως να αλλάξουν τα πράγματα όταν την πιο κρίσιμη στιγμή της σύγχρονης ιστορίας μας ο περιλάλητος λαός μας επέλεξε ως λύση απέναντι στην κρίση ένα κοπάδι από άσχετους, απίστευτα ψεύτες, υποκριτές και ιδεοληπτικούς, τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Ουσιαστικά όλη την παθογένεια της μεταπολίτευσης συμπύκνωμένη. Σε αυτό συνεβαλαν τα μέγιστα κάτι δεξιούληδες-όψιμοι συριζαίοι- ευεγερτημένοι από το παλαιό σύστημα και που μέχρι και πρότινος ξημεροβραδιάζονταν στα γραφεία βουλευτών της γαλάζιας πασοκαρίας (ΝΔ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εξαιρετικο και το σχολιο σου.Οι ευθυνες ομως
      της ψευτοδεξιας τεραστιες.Αφησε την αριστερα να επικρατησει στο ιδεολογικο πεδιο με τα γνωστα αποτελεσματα.Τα παιδια μας μαθαινουν στο σχολειο οτι το ΟΧΙ το ειπε ο λαος!!! και οχι ο Μεταξας.Το οτι μεχρι το μισο του Β.Π.Π.Χιτλερ και Σταλιν ηταν συμμαχοι,το ξερουμε?Το οτι το Ε.Α.Μ. ιδρυθηκε μηνες μετα την καταληψη τησ πατριδας απο τους Γερμανους και μονο αφου ο Χιτλερ επιτεθηκε στην Σοβ. Εν. το ξερουμε?Το οτι δεν κατεβηκαν, μετα τον πολεμο, στις εκλογες και αθετησαν τις συμφωνιες Λιβανου-Γκαζερτας που οι ιδιοι ειχαν υπογραψει,οδηγοντας την χωρα στον εμφυλιο το γνωριζουμε?Τολμα η ψευτοδεξια να θεσει το ρητορικο ερωτημα,τι θα γινοταν αν ειχαν κερδισει οι αριστεροι (οι δημοκρατες ντε)στον εμφυλιο?Μηπως θα ειχαμε γινει μια ακομα Αλβανια γνωριζοντας 50 χρονια πεινας και βουρδουλα?Ολα αυτα και αλλα πολλα που η ψευτοδεξια τοσα χρονια δεν τολμησε να πει οδηγησαν ενα λαο να πιστεψει οτι η αριστερα ειναι οι δημοκρατες και η δεξια οι φασιστες,με αποτελεσμα το 74 να αναλαβει την εξουσια η σαπια γενια του Πολυτεχνειου,διαλυωντας την Ελλαδα και σε οικονομικο αλλα και σε αξιακο επιπεδο.

      Διαγραφή
    2. ότι και να εκαναν οπως ειπες,
      το Πολυτεχνείο ως Γεγονός δέν υποβαθμίζεται.

      Διαγραφή
  5. Χρεοκοπία μυαλών και συνειδήσεων. Αυτό ακριβώς και αν δεν αλλάξουμε μυαλά και συνείδηση, πάντα θα βιώνουμε οικονομική χρεοκοπία και χρεοκοπία της ζωής μας.
    Ένας λαός με λαμόγικη συμπεριφορά λαϊκίστικο τρόπο σκέψης, εκλέγει λαμόγια και λαϊκιστές κυρίως.
    Δίπλα σας ζούνε. Δείτε τους τι τρόπο ζωής κάνουν. Δικά μας δημιουργήματα είναι και δεν τους κακίζω γιατί και εμείς το ίδιο κάνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μήν πάμε και πολύ μακρυά
    ας δουμε τα προγραμματα στο δήμο τα προεκλογικά
    δέν ειναι προϊοντα λαϊκισμού ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΓΙΑ ΝΑ ΝΙΚΗΘΕΙ " η γοητεια του λαϊκισμού " στα δημοτικα προεκλογικά προγραμματα
      να μας γραφουν κανονικα το κοστος σε ευρω, διπλα σε καθε εξαγγελθεν εργο.

      Διαγραφή
  7. Τρια είναι τα πολιτικά καρκινώμτα της πολιτικής ζωής της χώρας:το παλαιό βαθύ ΠΑΣΟΚ το οποίο βρίσκεται ολόκληρο στον ΣΥΡΙΖΑ, οι αυτοαποκαλούμενοι καραμανλικοί (πολιτικοί ανδρες χαμήλων πολιτικών δυνατοτήτων) οι οποίοι βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία με τον ΣΥΡΙΖΑ για αυτό και εκαναν Πρόεδρο της Δημοκρατίας κάποιον με καμία πολιτική περγαμηνή και τρίτον η ιδεοληπτική Αριστερα εκείνη δηλαδή που στο πρόσφατο δυστύχημα με τον γιο του ιδιοκτήτη του JAMPOO το απέδωσε σε ταξικούς λόγους (ανατριχίλα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για ποια ΑΡΙΣΤΕΡΑ μιλατε; για το ΣΥΡΙΖΑ;
    Υπαρχει ελλειψη σοβαροτητας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ακου τι λεει ο 12.10....Απιστευτο......τωρα που εχει η Αριστερα
    την ευθυνη διακυβερνησης της χωρας ειναι η μοναδικη ελπιδα....
    μα ειμαστε καλα; Τι ειναι η Αριστερα πασατεμπος; ειναι αυτο
    το πραμα Αριστερα; ΤΟΤΕ ΔΕΞΙΑ - ΣΚΛΗΡΗ ΔΕΞΙΑ....ΤΙ ΕΙΝΑΙ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ...και κατι ακομα....ο Νταισελμπλουμ θαυμαστης του Τσιπρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σήμερα ή εχθες συμπολίτης μας στην Καλαμάτα καταδικαστηκε σε 42 ημερες φυλάκιση από το πταισματοδικείο γιατί δεν πλήρωσε τα διόδια... αυτός που τον προέτρεψε να το κάνει βρίσκεται στο Μέγαρο Μαξίμου...το μόνο καλό από όλη αυτή την ιστορία είναι οτι έπρεπε να κυβερνήσει η Αριστερά για να ξεμπροστιαστεί...ας είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Για τον 4:17.
    Η Απαντηση στο σχολιο σου για το ΕΑΜ......ειναι απο ατοφιο
    χρυσαφι στο site ημεροδρομος Ν.Μπογιοπουλος......προς
    αποκατασταση της αληθειας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι ημερομηνιες μηλουν απο μονες τους και δεν μπορει κανενας απολογητης του Σταλιν να τις αλαξει. -Αρχες Απριλιου εισοδος Γερμανων. -22 Ιουνιου επιθεση Γερμανων στην Σωβ. Εν. -1 εως 3 Ιουλιου συνεδριαζει η ολομελεια του Κ.Κ,Ε.στην Αθηνα (μεχρι τοτε τι εκανε?)και αποφασιζει την ιδρυση του Ε.Α.Μ.Κατοπιν αρνησης των υπολοιπων να ενταχτουν υπο το Κ.Κ.Ε. στην ιδρυση του καταφερνουν να το συγκροτισουν στα τελη Σεπτεμβριου.

      Διαγραφή
  13. Αγαπητοί φίλοι η αναρρίχηση του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ -όπως και η άνοδος της Χρυσής Αυγής- στην εξουσία είναι σύμπτωμα μιας βαρειάς αρρωστημένης κοινωνίας, είναι το παλιό που πιο παλιό δεν υπάρχει (ή μήπως πιστεύει κάποιος σοβαρά οτι υπήρχε περίπτωση υπο φυσιολογικές συνθήκες να αναρριχηθουν αυτοί στην εξουσία;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΜΙΑ αναρρίχηση
      ΕΚΛΟΓΕΣ ΕΓΙΝΑΝ.

      Διαγραφή
    2. με εκλογες η χωρις εκλογες για αναρριχηση επροκειτο, πριν ηταν πατος.

      Διαγραφή
    3. 6,04
      με εκλογές εγινε ότι έγινε και έγινε πάταγος
      στο πολιτικό κατεστημένο.

      Διαγραφή
  14. Φιλε 6:47.
    Το 1967 ο Γ.Παπαδοπουλος για ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ πολιτευμα μας
    ελεγε.Εσυ τι λες ειχαμε Δημοκρατια;
    Ετσι λοιπον σημερα ο Τσιπρας λεει οτι ειναι Αριστερος ειναι;
    οσο ειναι η μυγα ελεφαντας.Υποκριτες ολοι τους ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-
    ΣΥΡΙΖΑ και και και .Το λαθος δικο μας.
    Τα δικα τους ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ και Τα δικα μας ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ.
    Αυτοι ειμαστε καλα μας κανουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Οι μή προνομιούχοι και οι προνομιούχοι ,
    δέν ειναι ιδεολόγημα αλλά ήταν και ακόμα είναι η πραγματικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. αυτο αρθρο γραφτηκε 25 Μαρτιου το 2011
    ποιος κυβερνουσε απο το 74 εως το 11 ?
    η αριστερα του 4 % ?
    αυτο για να δουμε που βρισκεται η ευθυνη των λεγομενων στο ... αφήγημα του κ. Καραγιανη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 1.Δεν υπαρχει η αριστερα του 4% γιατι εν τω μεταξυ εγινε 34% αφου πρωτα απορροφησε οτι λαμογιο κυκλοφορουσε δεξια και αριστερα
      2.Το 4% στις εκλογές του 2009 κατέβηκε με προγραμμα 150.000 προσληψεων στο δημοσιο δηλαδη λιγο πριν χρεοκοπησουμε!
      3.Το οτι μας χρεοκοπησαν αλλοι δεν σημαινει οτι πρεπει να κλεινουμε τα ματια σε οτιδηποτε κανουν ή λενε.

      Διαγραφή
    2. Ο συριζα θα τηρησει την υποσχεση του για προσληψεις σε κρισιμους τομεις του δημοσιου τομεα : υγεια-παδεια -κοινωνικη προνοια.
      εμεις οι ιδιοι θελουμε στα 2 κεντρα γγειας να προσληφθουν γιατροι-νοσηλευτες και γενικο προσωπικο.

      Διαγραφή
  17. Αυτα είδε ο κοσμος που συνεβαιναν στα 39 προηγουμενα χρονια
    και εξελεξε την ανανεωτική αριστερα τον Ιανουαριο του 15
    με ποσοστο 36 %
    απο εδω και μετα τι θα κανει ο κοσμος
    αυτο δέν το ξερουμε.
    αν δεν αρεσει ο Αλεξης και η αριστερα ας βγει ο Κυριακος και η παλαιοδεξια του 50
    δημοκρατια εχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ο Τσίπρας παρά τις αρχικές του αυταπάτες, έχει μοναδική ευκαιρία να σπάσει αυτό το άρρωστο που δημιούργησαν τα 2 κόμματα τις μεταπολίτευσης. Ξεκίνησε λάθος γιατί είχε αυταπάτες και ήταν όμηρος πολλών ιδεοληψιών του.
    Προσωπικά βλέπω ότι έχει καταλάβει γιατί χρεοκοπήσαμε και φαίνεται πλέον να κινείται προς ορθή κατεύθυνση. Δεν ξέρω αν θα τον αφήσει το κόμμα του, αλλά η τάξη στα ΜΜΕ που πάει να βάλει, που αυτά διαμόρφωσαν τις χρεοκοπημένες συνειδήσεις, οι κανόνες στις επενδύσεις, η προσπάθεια να λειτουργήσει επιτέλους η δικαιοσύνη, δείχνουν ότι θέλει να αλλάξει σοβαρά τα πράγματα.
    Θα ξαναπώ ότι για το καλό όλων μας ας ευχηθούμε να πετύχει γιατί από τα άλλα 2 κόμματα δυστυχώς δεν βλέπω φως.
    Περιμένουμε να δούμε και την εξέλιξη του εγχειρήματος της Κεντροαριστεράς που γεννά κάποιες ελπίδες. Για την ΝΔ του Κώστα Μητσοτάκη, η γνώμη μου είναι ότι βαδίζει σε μονοπάτια άκρατου λαϊκισμού και ο αρχηγός της έχει κουβαλά πολλά μελανά από την περίοδο της χρεοκοπίας της χώρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Τσιπρας δεν ειχε καθολου αυταπατες, δεν ειναι κανενα νηπιο, οτι εκανε το εκανε βασει σχεδιου για να παρει την εξουσια με καθε τροπο. Δεν ειναι δυνατον να μην καταλαβαιναν αυτος και οι συνεργατες του οτι ολες αυτες οι αδιανοητες υποσχεσεις που μοιραζανε αριστερα και δεξια δεν μπορουσαν να πραγματοποιηθουν. Αυτο το καταλαβαιναν και απλοι ανθρωποι χωρις ιδιαιτερες γνωσεις στα οικονομικα. Αν ειναι δυνατον ανθρωποι αυτου του επιπεδου να μην ηξεραν τι υποσχοντααν. Οτι εκαναν το εκαναν εσκεμμενα και με δολο για την καρεκλα και την εξουσια.
      Τωρα που βλεπεις τον λαικισμο του Μητσοτακη και μαλιστα ακρατο(!)μονο εσυ το ξερεις.
      Ξερεις και κατι αλλο...μεταξυ των αλλων βαρεθηκαμε τα αξεστα παραληρηματα του καθε πολακη, το να μας λενε οτι η αριστεια ειναι ρετσινια, η δουλεια χολερα , το αβατο των εξαρχειων, τον ρουβικωνα να κανει οτι γουσταρει, να ξεπουλανε τα παντα και μετα να δακρυζουν, να διοριζουν ξαδερφια και κουμπαρους, και πει λεγοντας...η απαριθμηση των παραλογισμων αυτων των ανθρωπων δεν εχει τελειωμο.
      Εκαναν την πλακα τους για 2-3 χρονια, εβγαλαν τα απωθημενα τους, τωρα ειναι καιρος σιγα σιγα να επιστρεψουν απο εκει που ηρθαν.

      Διαγραφή
    2. Γραφεις για τα 2 κομματα της μεταπολιτευσης δεν μου λες οι κουρουμπληδες οι σπιρτζηδες ο ανεκδιηγητος καμμενος και τοσοι αλλοι απο παρθενογενεση βρεθηκαν στον συριζα γιατι εγω αλλου τους θυμαμαι.Παιδια δεν θα μας τρελανετε εσεις.

      Διαγραφή
    3. 12 ,45 εισαι αχάριστος ...
      ο σπίρτζης στα δυο χρονια ξεκόλησε και εγιναν ολα τα μεγάλα έργα.
      και στα επομενα δυο χρονια θα γινουν ολα τα περιφερειακα εργα , δρομοι-λιμανια κσι αλλα εργα.
      ΚΑΙ ΜΕΤΑ Θ' ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΟΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΑΛΠΕΣ.

      Διαγραφή
  19. Καραγιαννης : << η αιτία του προβλήματος ήταν η αριστερά >>
    " έλεος θέ μου έλεος "

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Φιλε 11:48 Τι λες....να ξεχασουμε τα πιστοποιητικα
    κοινωνικων φρονηματων;
    Οσον αφορα τα περι προσληψεων.......σσσσσσσσ..... θα σπασουν
    τα μνηματα....και δεν εχω καμια σχεση με αυτο το πραμα
    το σημερινο το δηθεν αριστερο......αλλα οχι και η Δεξια
    του χθες η του σημερα με Αδωνη Βορριδη - Παναγιες.
    Ημαρτον θα τρελαθουμε...μετα το Γιωργακη θα εχουμε ως
    Πρωθυπουργο και τον γιο Μητσοτακη;ΣΩΘΗΚΑΜΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγω σας ειπα την αληθεια φιλε μου, δεν σας κοροιδεψα,Σας ειπα οτι χρεοκοπησαμε, δεν σας εταξα λαγους με πετραχηλια

      Αδωνις

      Διαγραφή
  21. Το διπολο πλεον στην παγκοσμια πολιτικη σκηνη ειναι το εξης¨Παγκοσμιοποιηση απο τη μια Εθνικα κυριαρχα κρατη απο την αλλη.ΣΥΡΙΖΑ-και ΝΔ ειναι με την πρωτη πλευρα.Μαζι ψηφισαν για το Τζαμι μαζι για το γαμο των ομοφυλοφιλων,μαζι το νομο για την ιθαγενεια.Τρεχουν και οι δυο να εγκενιασουν με χαρα τα χοτ σποτ και να μας πουν ποσο ευπροσδεκτοι ειναι οι λαθρομεταναστες, την ιδια ωρα που μαζι ψηφισαν τον Αυγουστο του 2015 το τριτο μνημονιο οδηγωντας ακομα περισσοτερα Ελληνοπουλα στην μεταναστευση.Ουσιαστικες διαφορες δεν εχουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Το ΕΑΜ φιλε 4:08 Εδωσε των υπερ παντων αγωνα για ΟΛΟΥΣ τους
    Ελληνες... για τη Πατριδα....ΟΧΙ για πιστοποιητικα κοινωνικων
    φρονηματων....ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ;
    Αλλοι εσκυψαν το κεφαλι και φορεσαν μαυρες κουκουλες....ετσι;
    Ο Αγωνας εγινε απο πολλους....Ελληνες πατριωτες ΚΑΘΑΡΟΥΣ στο
    μυαλο...που πανω απ ολα ηταν η απελευθερωση απο τη μαυρη
    σκλαβια των φασιστων.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. `O T.Λαζαριδης ενας πραγματικος κομμουνιστης ,στελεχος του ΕΑΜ,συγκατηγορουμενος του Μπελογιαννη με 15 χρ. φυλακη και 15 εξορια γραφει για το ΕΑΜ στο βιβλιο του στη σ.41 με ειλικρινεια<...να εξουδετερωθουν και να συντριβουν ολες εκεινες οι δυναμεις που θα μπορουσαν να αποτελεσουν εμποδιο στην πορεια του Κ.Κ.Ε.προς την εξουσια >και παρακατω εξηγει.Αυτα για το ΕΑΜ απο εναν μπαρουτοκαπνισμενο κομμουνιστη που τα λεγομενα του αποδυκνιονται απο τα γεγονοτα.Και κατι ακομα.Το 40 πολεμισαμε τους Γερμανους τους Ιταλους και τους Βουλγαρους εισβολεις και οχι τα πολιτευματα τους(Φασισμο,Ναζισμο).Εκτος αν δεχτουμε οτι οι αγωνιστες της ΕΟΚΑ πολεμησαν ,οχι τους Αγγλους εισβολεις αλλα την Βασιλευ.Δημοκρατια και οι ΑΦγανοι παλαιοτερα τον κομμουνισμο και οχι τους Σοβιετικους και τωρα δεν πολεμαν τους Αμερικανους αλλα την προεδρευομενη Δημοκρατια που ειναι το πολιτευμα τους.

      Διαγραφή
    2. 12 , 08
      Φίλε , βισκόμαστε 70 ολοκληρα χρόνια μετα τον εμφύλιο του 44-48 και με 43 χρόνια δημοκρατιας.
      και αυτο σημαινει οτι τα κοινωνικα μας προβληματα λυνονται καλυτερα μεσω του συνεχους δημοκρατικού διαλογου.
      αυτο ας το σεβαστουμε ολοι μας εαν θελουμε πραγματικα μια κοινωνια ειρηνης και προοδου.

      Διαγραφή
  23. Και ο Τσιπρας καποτε περασε απο την ΚΝΕ...λεει κατι;
    Καλη η παραπληροφορηση αλλα τα γνησια γραπτα λαμπουν
    σαν το χρυσαφι....αλλου η μαυριλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 7 ,48 Εσύ θεωρείς " αμάρτημα " την αλλαγή κόμματος ή τοπικής παράταξης σ' ενα ας πουμε δήμο ?

      Διαγραφή
  24. 12 ,08 πουλάς " μούρη " με τις ανιστόρητες ανοησίες σου.
    αν σου αρέσει ο φασισμός πέστο ευθέως.
    δημοκρατία εχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.