Έχεις οικόπεδο μιας κάποιας αξίας σε νησί; Σύντομα δεν θα έχεις απολύτως τίποτα!


Γράφει ο Νεκτάριος Καλογήρου.

Την πλήρη απαξίωση της αξίας των νησιωτικών οικοπέδων προωθεί με Νομοσχέδιο ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης κι αν τελικώς τα καταφέρει, τότε η συντριπτική πλειοψηφία των νησιωτών θα βρεθούν, από τη μια στιγμή στην άλλη, με απολύτως εκμηδενισμένη την αξία της γης που κατέχουν. Βέβαια, η ιστορία θα εγγράψει τον κ. Χατζηδάκη ως έναν προχειρολόγο πολιτικό, ωστόσο ελάχιστη σημασία έχει η υστεροφημία ενός ανθρώπου, μπροστά στην πλήρη καταστροφή που θα έχει προκαλέσει.
Ο εκμηδενισμός στις αξίες των νησιωτικών και γενικότερα των ελληνικών ακινήτων θα έλθει άμεσα, ενδεχομένως και εντός του τρέχοντος έτους και θα είναι το πρώτο αποτέλεσμα του Νόμου περί «Εκσυγχρονισμού της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας».
Ο προωθούμενος Νόμος προβλέπει την κατάργηση της δυνατότητας δόμησης των οικοπέδων που δεν βρίσκονται σε πολεοδομικά σχέδια. Αντιθέτως, διευκολύνει τη συνένωση μερίδων ώστε να δημιουργηθούν μεγάλα σύνολα οικοπέδων με σκοπό την εκμετάλλευσή τους από επενδυτές.
Σημειώνεται ότι με την ισχύουσα νομοθεσία, ένα οικόπεδο εκτός σχεδίου πόλεως επιφανείας μεγαλύτερης των 4.000 τ.μ., θεωρείται ως άρτιο και οικοδομήσιμο και έχει δυνατότητα δόμησης οικήματος 200 τ.μ. Επίσης, κατά παρέκκλιση, εάν ένα μικρό κομμάτι γης (μεγαλύτερο από 750 τ.μ.) εφάπτεται επί χαρακτηρισμένης επαρχιακής οδού, αποκτά δυνατότητα δόμησης ενός μικρού σπιτιού. Τόσο ο ισχύων Νόμος, όσο και η παρέκκλισή του, προσδίδουν στα ακίνητα μια κάποια αξία και στον κάτοχό τους ένα μικρό ή μεγαλύτερο αποκούμπι. Είναι χιλιάδες οι οικογένειες των νησιωτών που έχουν τέτοιου είδους ακίνητα, διότι είναι μικρά τα μερίδια γης στα νησιά.
Είναι εκατοντάδες χιλιάδες οι οικογένειες σε όλη την Ελλάδα που έχουν τέτοιου είδους ακίνητα, τα οποία με το νέο Νόμο θα μετατραπούν σε άνευ αξίας αγροτεμάχια.

Τέλος η εκτός σχεδίου πόλεως δόμηση.
Με τον προωθούμενο Νόμο Χατζηδάκη αίρεται το καθεστώς της δόμησης σε οικόπεδα που δεν βρίσκονται ενταγμένα σε σχέδια πόλεως.
Η απαγόρευση θα ισχύσει οριζόντια για όλα τα οικόπεδα, είτε σήμερα εμφανίζονται ως άρτια λόγω μεγέθους (άνω των 4.000 τ.μ.), είτε ως οικοδομήσιμα λόγω παρέκκλισης.
Εφεξής, δυνατότητα δόμησης θα έχουν μόνο τα οικόπεδα που βρίσκονται ενταγμένα σε πολεοδομικά σχέδια.
Ο Νόμος θα εξαιρεί μόνο τα εκτός σχεδίου πόλεως οικόπεδα επιφανείας άνω των 4.000 τ.μ. με την προϋπόθεση ότι έχουν πρόσοψη μεγαλύτερη των 45 μέτρων σε χαρακτηρισμένη οδό.
Τέτοιου είδους χωράφια – οικόπεδα δεν υπάρχουν πουθενά σε ολόκληρο το Αιγαίο, αν όχι στην ελληνική επικράτεια. Αν πάρα ταύτα υπάρχει ένα τέτοιου είδους οικόπεδο, τότε εφεξής θα έχει δυνατότητα δόμησης 160 τ.μ. κι όχι 200 τ.μ. που ίσχυε μέχρι σήμερα. Πρέπει να σημειωθεί ότι η διαβούλευση για το Νομοσχέδιο αυτό έχει ολοκληρωθεί και πια απομένει η ψήφισή του από τη Βουλή ώστε να γίνει Νόμος του κράτους.

Με το ζόρι να χτίσεις.
Ο νομοθέτης παρέχει περίοδο «χάριτος» δύο ετών στους ιδιοκτήτες ακινήτων να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικής αδείας. Εάν στα δύο αυτά χρόνια δεν εκδοθεί η άδεια, τότε το οικόπεδο μετατρέπεται αυτόματα σε αγροτεμάχιο.
Αντίθετα, εάν ο ιδιοκτήτης προχωρήσει στην έκδοση οικοδομικής αδείας, τότε θα πρέπει εντός τεσσάρων ετών να έχει προχωρήσει στην ανέγερση της οικοδομής. Μάλιστα, η εντολή θα προβλέπει την κατασκευή του σκελετού (τα μπετά, όπως ισχύει σήμερα), αλλά και της τοιχοποιίας!
Η απαίτηση αυτή είναι ένα από τα καινούρια στοιχεία που εισάγει στη δόμηση ο προωθούμενος Νόμος. Αν η τοιχοποιία δεν κατασκευαστεί εντός της τετραετίας, τότε η άδεια ακυρώνεται και θα πρέπει να αναθεωρηθεί.
Το κόστος έκδοσης μιας οικοδομικής άδειας ανέρχεται σε περίπου 4800 ευρώ για μια κατοικία 100 τ.μ.
Το υψηλό κόστος κατασκευής μιας οικοδομής, από τα θεμέλια μέχρι την τοιχοποιία, το γνωρίζουν καλά όλοι εκείνοι που έχουν χτίσει σπίτια.
Συνεπώς, μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης και ένα χρόνο οικονομικής καραντίνας, οι ;Eλληνες όλοι θα οδηγηθούν στο να ψάχνουν λεφτά για να βγάλουν άδειες και να χτίσουν σπίτια. Σε αντίθετη περίπτωση τα οικόπεδά τους θα γίνουν αγροί.
Ασφαλώς ούτε λόγος για εκείνους που διαθέτουν δύο ή και περισσότερα οικόπεδα. Όπως και κανένα σχόλιο δεν έχει γίνει για το γεγονός ότι άπαντες οι ιδιοκτήτες χρυσοπληρώνουν ΕΝΦΙΑ. Δηλαδή, τα τελευταία χρόνια οι πολίτες πληρώνουν φόρο ιδιοκτησίας προς ένα κράτος που έρχεται να εκμηδενίσει τις αξίες των ακινήτων που φορολογούσε.

Οι τράπεζες όλες θα ζητήσουν από τους δανειολήπτες πρόσθετες εγγυήσεις.
Αμέσως την επομένη της ψήφισης του Νομοσχεδίου και αναγνώρισής του ως Νόμου του Κράτους, το σύνολο των τραπεζών θα ξεκινήσουν άσκηση πιέσεων προς τους δανειολήπτες. Θα είναι μια πίεση καθολική, προς όλους όσους έχουν δάνεια με εγγύηση οικοπέδων.
Όλοι όσοι διαθέτουν ενυπόθηκα οικόπεδα, θα πιεστούν ώστε να προχωρήσουν σε άμεση έκδοση οικοδομικής άδειας. Εάν δεν προχωρήσουν σε αυτή την ενέργεια, τότε τα τραπεζικά ιδρύματα θα απαιτήσουν την εγγραφή πρόσθετων προσημειώσεων σε άλλα στοιχεία ιδιωτικής περιουσίας.
Την ίδια στιγμή, θα εμφανιστούν από το πουθενά όλοι εκείνοι οι επενδυτές που θα θελήσουν να εξαγοράσουν όλη αυτή τη γη για ένα κομμάτι ψωμί. Το αποκούμπι του Έλληνα, η αξία της ιδιοκτησίας του χάνεται οριστικά. Στα χρόνια που έρχονται οι Έλληνες θα βιώσουν πιέσεις σε βαθμό εξευτελισμού.

Για ποιο λόγο δεν έχουν ξεσηκωθεί και οι πέτρες;
Ο γνωστός αρχιτέκτονας και πολιτικός μηχανικός Νίκος Κουμνάκης σε επιστολή του προς τους υπουργούς κ.κ. Χατζηδάκη και Γεωργιάδη, αναφέρεται διεξοδικά στα πολλαπλά προβλήματα που θα προκύψουν και θέτει ένα ακόμα, το οποίο είναι εθνικής σημασίας. Συγκεκριμένα, ο κ. Κουμνάκης τονίζει με αφορμή τον προωθούμενο Νόμο:
“Ετσι, η κα Ρηνιώ Κατσοτούρκη, μοναδική κάτοικος της Κίναρου, δεν θα μπορεί να κτίσει ένα νόμιμο σπίτι στο νησί. Το ίδιο και η «αυριανή» κυρά της Ρω. Όχι γιατί τα οικόπεδά τους δεν θα έχουν πρόσωπο σε «αναγνωρισμένο δρόμο», αλλά γιατί σε αυτά τα νησάκια δεν υπάρχει καθόλου δρόμος! Και δεν είναι τα μόνα. Μαράθι, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Καλόλιμνος, Νίμος, Γυαλί, Σύρνα, Σαρία, Αλιμιά είναι μόνο μερικά, που βρίσκονται στα Δωδεκάνησα. Αλλά και στα μεγαλύτερα νησιά που υπάρχουν δρόμοι, αυτοί δεν είναι «αναγνωρισμένοι», δηλαδή δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του νομοσχεδίου σας”.
Ο νέος Νόμος δόμησης γίνεται ώστε να προωθηθεί η ιδέα σχεδιασμού και ανάπτυξης πολεοδομικών σχεδίων. Όμως τέτοιου είδους σχέδια αργούν πολύ στην υλοποίησή τους. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί της Ρόδου, οι περισσότεροι από τους οποίους παραμένουν επί δεκαετίες σε φακέλους στα συναρμόδια υπουργεία περιμένοντας εγκρίσεις.
Πρώτο ζητούμενο είναι να σχεδιαστούν και να εγκριθούν τα πολεοδομικά σχέδια και ακολούθως να γίνουν οι τροποποιήσεις στην εκτός σχεδίου πόλεως δόμηση. Στη λογική αυτή σειρά δεν τηρείται. Αντίθετα, άρον – άρον έχουν δρομολογηθεί όλα όσα παραπάνω περιεγράφηκαν. Αν αυτός δεν είναι λόγος να ξεσηκωθούν οι πάντες, τότε ποιος είναι;

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.