Η Κυριακή Δ’ Νηστειών στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Τρεις μήνες από την κοίμηση του μακαριστού Μητροπολίτου Κοσμά.


Εν Ιερά Πόλει Μεσολογγίου, τη 3η Απριλίου 2022
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΤΥΠΟΥ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
======= ◊ =======

ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΥΠΟΥ

Η Κυριακή Δ’ Νηστειών στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Τρεις μήνες από την κοίμηση του μακαριστού Μητροπολίτου Κοσμά.

Στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Αμφιλοχίας τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας την Κυριακή Δ’ Νηστειών, 3 Απριλίου 2022 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος.
Κατά το κήρυγμά του, ο Σεβασμιώτατος ανέφερε ότι όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα, τόσο περισσότερο η Εκκλησία μάς προετοιμάζει να εορτάσουμε τον Σταυρό και την Ανάσταση του Χριστού. Σήμερα εορτάζει έναν μεγάλο άγιο, τον Ιωάννη τον Σιναΐτη, τον συγγραφέα της Κλίμακας για να μας δείξει ότι δεν είναι σκοπός τού ανθρώπου μόνο να μετέχει στα μυστήρια της Εκκλησίας. Χρειάζεται να υπάρχει και η σχετική προετοιμασία, μέσα από την ασκητική ζωή, όπως βιώνεται στην νηπτική και ησυχαστική παράδοση της Εκκλησίας. Αυτή την παράδοση προβάλλει ο άγιος Ιωάννης μέσα από την Κλίμακα.
Η Κλίμακα εκφράζει την παράδοση αυτή, όπως βιώθηκε στην Ιερά Μονή Σινά και την πέριξ περιοχή και δείχνει τα «σκαλοπάτια» που πρέπει να ανεβούμε για να φθάσουμε στην θεοπτία.
Αν στην Παλαιά Διαθήκη έχουμε την κατάβαση τού Θεού στο Σινά και την αποκάλυψη του Νόμου, εδώ έχουμε την ανάβαση τού ανθρώπου στο πνευματικό Σινά για να αποκτήσει γνώση και κοινωνία με τον Θεό.
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην νοερά ησυχία, όπως την περιγράφει ο άγιος Ιωάννης, ως επιστήμη των λογισμών. Ο δυτικός χριστιανισμός εγκατέλειψε αυτή την ησυχαστική παράδοση και μέθοδο και οδηγήθηκε στην λογικοκρατία και στην ηθικοκρατία.
Αναφέρθηκε στον 26ο λόγο της Κλίμακας που επιγράφεται «περί διακρίσεως λογισμών, παθών και αρετών» και ανέλυσε τον τρόπο που η Εκκλησία διακρίνει και ελέγχει τους λογισμούς και τα πάθη, μέσα από την ησυχαστική ζωή.
Ο άγιος Παΐσιος για να τονίσει τη σημασία της διακρίσεως των λογισμών, συνήθιζε να λέει ότι πρέπει ο άνθρωπος να δημιουργήσει «εργοστάσιο καλών λογισμών». Εκεί βρίσκεται η πνευματική υγεία του ανθρώπου. Και έλεγε επίσης ότι «ένας καλός λογισμός ισοδυναμεί με μια αγρυπνία».
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ολοκληρώνοντας την ομιλία του είπε ότι είναι ανάγκη να μάθουμε να προσέχουμε τον κόσμο των λογισμών. Να τους αφήνουμε στην λογική, να τους μετατρέπουμε σε καλούς και να μην τους επιτρέπουμε να κατεβαίνουν στον χώρο της καρδιάς, στο επιθυμητικό και στο θυμικό. Όποιος καταφέρει να μάθει να ζει έτσι, θα καταλάβει την αγάπη του Χριστού και την αγάπη των ανθρώπων. Θα μάθει να εκκλησιάζεται σωστά, να κοινωνεί σωστά, θα αισθάνεται την αγάπη του Θεού και θα πορεύεται στην ένωση και την κοινωνία μαζί Του.
Κατά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής τέλεσε επιμνημόσυνη δέηση, υπέρ αναπαύσεως του μακαριστού Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κυρού Κοσμά, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως τριών μηνών από την κοίμησή του.
Αναφερόμενος στον μακαριστό Μητροπολίτη είπε ότι επετέλεσε ένα σημαντικό έργο σε αυτή την Ιερά Μητρόπολη που θα πρέπει να κριθεί και να εκτιμηθεί στην ολότητά του. Ο Μητροπολίτης Κοσμάς περιόδευε συνεχώς και ως ιεροκήρυξ και ως επίσκοπος ολόκληρη την Μητρόπολη και ιερουργούσε και κήρυττε τον λόγο του Θεού. Χειροτόνησε καλούς ιερείς με αγάπη στον Θεό και γενικά άφησε ένα σημαντικό ποιμαντικό και κοινωνικό έργο.
Επίσης, με αφορμή την προσκύνηση από τους πιστούς της δεξιάς χειρός του αγίου Καλλινίκου, Επισκόπου Εδέσσης που είχε μεταφέρει το πρωί ο Σεβασμιώτατος, αναφέρθηκε στον άγιο Καλλίνικο, ο οποίος συνέβαλε, ως πρωτοσύγκελλος, στην ανέγερση του Ναού. Τόνισε ότι ήταν ένας ασκητής Επίσκοπος που έχει παρουσιάσει πολλά σημεία, πολλά θαύματα, σε όσους τον επικαλούνται και προσεύχονται σε αυτόν.
Στην Θεία Λειτουργία συμμετείχαν ο Δήμαρχος Αμφιλοχίας κ. Γεώργιος Κατσούλας, ο πρώην Δήμαρχος κ. Νικόλαος Τέλωνας, η Πρόεδρος του Κέντρου Κοινωνικής Ανάπτυξης Δήμου Αμφιλοχίας κα Ζωή Ντρούτση και ο Πρόεδρος της Κοινότητας Αμφιλοχίας κ. Απόστολος Γόγολος.
Μετά την Θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος, συνοδευόμενος από τον Δήμαρχο Αμφιλοχίας, επισκέφθηκε την Βιβλιοθήκη του Δήμου και ξεναγήθηκε στους χώρους της. Εξέφρασε τον θαυμασμό του για το έργο που επιτελείται και συνεχάρη τους υπευθύνους για την προσπάθεια που καταβάλλουν και το έργο που κάνουν.
Το μεσημέρι επισκέφθηκε την Ιερά Μονή Εισοδίων της Θεοτόκου Μυρτιάς Τριχωνίδος και τέλεσε τρισάγιο επί του τάφου του Μακαριστού Μητροπολίτου Κοσμά που βρίσκεται στο Κοιμητήριο της Μονής ευχόμενος για την ανάπαυση της ψυχή του.
Το απόγευμα της Κυριακής χοροστάτησε στην ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Θέρμου.
Κατά την έναρξη του Εσπερινού, ύστερα από αίτημα του αρχιμ. Θεοκλήτου Ράπτη, προϊσταμένου του Ναού και Αρχιερατικού Επιτρόπου της Αρχιερατικής Περιφέρειας Παμφίας, μετέφερε στον Ιερό Ναό την δεξιά χείρα του αγίου Καλλινίκου, Επισκόπου Εδέσσης, η οποία ετέθη στο μέσον του Ναού προς προσκύνηση, ενίσχυση και αγιασμό των πιστών.
Ο Σεβασμιώτατος κατά την ομιλία του Κατανυκτικού Εσπερινού παρουσίασε την Κλίμακα του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου, την οποία χαρακτήρισε ως μια «θεραπευτική εγκυκλοπαίδεια», μια «εγκυκλοπαίδεια ορθοδόξου ψυχοθεραπείας» που συνδέει την μυστηριακή με την ασκητική ζωή της Εκκλησίας.
Παρουσίασε συνοπτικά την δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου, που χωρίζεται σε τρία μέρη. Τα επτά πρώτα κεφάλαια είναι εισαγωγικά περί αποταγής του κόσμου. Το δεύτερο μέρος (κεφάλαια 8-26) αναφέρεται στα πάθη και στις αρετές, τις πρώτες βασικές αρετές του μοναχού, και στο τρίτο μέρος (κεφάλαια 27-30) παρουσιάζεται η τελειότητα του ανθρώπου και το ύψος της πνευματικής ζωής.
Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος τόνισε ότι ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία και δεν έχει τα γνωρίσματα μιας θρησκείας που να θέλει να θεραπεύσει τον Θεό που είναι οργισμένος, αλλά είναι Εκκλησία που θεραπεύει τον άνθρωπο και μοιάζει περισσότερο με ένα θεραπευτήριο. Είναι ένα πνευματικό νοσοκομείο που θεραπεύει όλες τις παρά φύσιν ενέργειες της ψυχής σε κατά φύσιν και υπέρ φύσιν. Μέσα στην Εκκλησία με την ασκητική και ησυχαστική ζωή μετατρέπεται η φιλαυτία σε φιλοθεΐα και φιλανθρωπία και η ιδιοτελής αγάπη σε ανιδιοτελή. Υπάρχουν οι θεραπευθέντες που είναι οι άγιοι, οι θεραπευόμενοι που είναι όσοι αγωνίζονται και οι αθεράπευτοι.
Στο τρίτο μέρος της ομιλίας του ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου αναφέρθηκε στον άγιο Καλλίνικο, Επίσκοπο Εδέσσης που καταγόταν από την περιοχή του Θέρμου. Εξήγησε πώς γίνεται η διαδικασία της αγιοκατατάξεως ενός αγίου και ποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα πρέπει να έχει, συνοψίζοντάς τα σε τρία: την πίστη στο Θεό, σύμφωνα με την διδασκαλία της Εκκλησίας, τον θεοφιλή βίο και την παρουσία σημείων, δηλαδή θαυμάτων. Τόνισε ότι ο άγιος Καλλίνικος συγκεντρώνει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά γνωρίσματα.
Τέλος αναφέρθηκε στην αγάπη του αγίου Καλλινίκου προς τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, την γνώση της διδασκαλίας του, την βοήθειά του για την ανοικοδόμηση του Ναού του στο Θέρμο και στην συμβολή του στην διάδοση της τιμής και της αναγνωρίσεώς του από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στην οποία είχε συντελέσει τα μέγιστα από την θέση του πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως.
Μεταξύ των εκκλησιασθέντων ήταν και ο Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας, οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Θέρμου κ. Αθανάσιος Παπαπάνος και κ. Αθανάσιος Βάλης και ο πρώην Δήμαρχος κ. Θεόδωρος Πορφύρης.

Εκ του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας

της Ιεράς Μητροπόλεως





0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.