Παλιές γραφές: Παροιμίες για τον γάμο.

Γάμος στη Παλαιά Σκιλλουντία το 1960.
Γράφει ο Κομπλίτσης Αποστόλης "Ακαρνάνας".
 
Οι παλιές γραφές συνεχίζουν να επαναφέρουν στοιχεία και γραφές από το αρχείο τους (40 και πλέον ετών) στοιχεία που και στις μέρες μας τα περισσότερα είναι επίκαιρα χρήσιμα και διδακτικά!!! Μέσα στην τρεχάλα της επιβίωσης του πρόχειρου φαγητού την κατεφθηνόμενη ροή γεγονότων και ειδήσεων, ακόμα και του «πρόχειρου» γάμου και συμβίωσης, θα αναφερθούμε σήμερα με ένα παλιό ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ που αναφέρετε με παροιμίες για τον Γάμο.
Το συγκεκριμένο Λαογραφικό κείμενο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στην εφημερίδα «Η φωνή των Μπαμπινιωτών», του πρώτου Συλλόγου Μπαμπίνης 1983, που είχα την τιμή να είμαι ιδρυτικό μέλος και διετέλεσα σε όλα τα Δ.Σ. σε θέσεις ευθύνης (Πρόεδρος - Αντιπρόεδρος - ειδ. Γραμματέας, κτλ.).
Όλα αυτά τα χρόνια έως και σήμερα, είχα την ευκαιρία να γράφω δημόσια κείμενα. Λαογραφικά - Πολιτιστικά - πολιτικά και κοινωνικά, που υπάρχουν στο δικό μου αρχείο στο διαδίκτυακό Blog «ΜΠΑΜΠΙΝΗ ΙΝ», καθώς και στην εφημερίδα «ΕΝ ΜΠΑΜΠΙΝΗ» του Συλλόγου.

ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Όσα χρόνια κι αν περάσουν, αιώνες ολόκληροι, δεν παύουν να υφίστανται οι γραπτές μαρτυρίες και απ' αυτές οι μεταγενέστεροι οδηγούνται και ξαναπλάθουν φυσιογνωμίες από καιρό πια σκελετωμένες. Από μικρά παιδιά ακούγαμε ιστορίες με πραγματικά γεγονότα απ' τον τόπο μας.
Ένας μεγάλος θησαυρός από ιστορίες, παραδόσεις, σοβαρά και εύθυμα ηθογραφήματα, πήγαν χαμένα αφού δεν γράφτηκαν. Κι όμως όλες αυτές οι διηγήσεις αποτελούν έναν ανεκτίμητο θησαυρό από ιστορικής και λαογραφικής άποψης.
Δεν δώσαμε επίσης σημασία σε παλιά καπνισμένα και μουχλιασμένα χαρτιά και έτσι χάθηκαν πολλά στοιχεία για το χωριό μας. Θα προσπαθήσουμε σε μια σειρά από σημειώματα να καταγράψουμε όλο το λαογραφικό πλούτο του τόπου μας. Να περισώσουμε ό,τι μπορούμε. Γιατί με το διάβα του χρόνου πολλές συνήθειες της κοινωνικής ζωής που διαμόρφωσε η λαϊκή παράδοση... ξεριζώνονται κι εξαφανίζονται ολότελα απ ́ τη θύμησή μας, ειδικά σήμερα με τους γρήγορους ρυθμούς της πολιτιστικής εξέλιξης και της αλλαγής του τρόπου ζωής των ανθρώπων. Αξίζει να διασωθούν όσο είναι δυνατόν απ' τη φθοροποιό επίδραση του χρόνου.

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

Ο λαός μας με την κρυμμένη μέσα του σοφία και με την πείρα του παρατήρησε προσεκτικά διάφορα περιστατικά από τα έθιμά του, το φυσικό κόσμο, τη ζωή ανθρώπων και ζώων και τις διετύπωσε σε αποφθεγματικά σε μια σύντομη αλλά με θαυμαστή παραστατικότητα και περιεκτική σε νόημα φράση. Έτσι δημιουργήθηκε η παροιμία.
Αφορμή για την γέννησή της έδωσε μια συγκεκριμένη περίπτωση, ένα γεγονός γενικεύτηκε και ειπώθηκε σ' άλλες ανάλογες περιπτώσεις.
Παρακάτω έχουμε μια συλλογή από τις πιο αξιόλογες παροιμίες που λέγονται στο χωριό μας. Μερικές από αυτές ίσως να λέγονται και σ' άλλα μέρη της πατρίδας μας. Άλλες είναι αποκλειστικά τοπικές.

Αρχίζουμε με παροιμίες που λέγονται απ' το γάμο:
Άμα ξαναγίνουν νυφ' ξέρου να προυσκνάου.
Έκλασ' η νυφ' σκόλασ' ο γαμος.
Για του γαμπρό γινάει κι ουκόκοτος.
Θα κ' βαλάου στου γάμου σ' νερό μι τα' σιτα.
Σι σένα τα λέου πιθαρά για να τάκούσ' η νύφη.
Πάρι γυναίκα από σόι κι σ' κλί από κοπάδ'.
Ανύπαντρος προξενητής κακό για λόγο τ'.

Άλλες παροιμίες.
Απ' ουλότελα καλή κιη Παναγιώτενα.
Ακόμα δεν τον είδαμε Γιάννη τον φωνάζαμε.
Αλλού του βήξ' μο κ αλλού του κλάς' μο.
Εχ' ς μαχαίρ' τρως πεπόνι.
Χατήρ' τ' μνιανού χατήρ' τ' αλλ' νού κανένα πιδί μι τουν άντρα μ'.
Είδι ου άβρακους βρακί τουίδι κι τσιρλίστ' κι.
Πότε ου Γιάννης δε μπορεί πότε ου κώλος του πονεί.

1 σχόλιο:

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.