Είχαμε υποσχεθεί ότι θα ενημερώνουμε τους δημότες κάθε φορά που θα συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο με ένα δελτίο τύπου για όλα τα θέματα που συζητιούνται, τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται καθώς και για τις θέσεις τις δικές μας, της Συμπολιτείας.
Από το τέλος του Καλοκαιριού του περασμένου έτους, με συνεχείς παρεμβάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο (Δ.Σ) και με ανακοινώσεις είχαμε επισημάνει το μεγάλο διαχρονικό πρόβλημα που υπήρχε και αφορούσε την "αδυναμία" είσπραξης των ανταποδοτικών τελών.
Σε αίτηση μας που κάναμε το 2016, μας παραδόθηκαν τα στοιχεία, όπου φαίνεται η πορεία των ανείσπρακτων εσόδων του Δήμου Ξηρομέρου, καθώς και των πρώην Δήμων Αλυζίας, Αστακού και Φυτειών.
Τα ανείσπρακτα έσοδα (τέλη ύδρευσης, αποχέτευσης, νεκροταφείων, δικαιώματα βοσκής, κλπ) ήταν εμφανές ότι συνιστούσαν μια βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια λειτουργίας του Δήμου και ήταν ζήτημα χρόνου το πότε θα έσκαγε.
Το 2011 η "συνεισφορά" των τριών Δήμων στο λογαριασμό των ανείσπρακτων ήταν η εξής:
- Δήμος Αλυζίας 297.588 ευρώ.
- Δήμος Αστακού 742.361 ευρώ.
- Δήμος Φυτειών 157.572 ευρώ.
Σύνολο 1.197.521 ευρώ.
Όταν λοιπόν το ύψος των ανείσπρακτων εσόδων το 2015 ήταν 1.956.175 ευρώ και το ύψος του Προϋπολογισμού ήταν 11.289.984 ευρώ, ήταν φανερό ότι ο Προϋπολογισμός αυτός δεν υπήρχε περίπτωση να εκτελεστεί.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, προϊσταμένη αρχή του Δήμου Ξηρομέρου, όταν το ποσοστό των ανείσπρακτων ξεπερνούσε το 5% του Προϋπολογισμού θα έπρεπε να βαράει καμπάνες. Δυστυχώς όμως το μόνο που έκανε ήταν μερικές παρατηρήσεις, οι οποίες βέβαια καθόλου δεν ενοχλούσαν τους διοικούντες.
Το 2015 είχε ξεπεράσει το 17% (!!) και εν τούτοις, με μόνη εξαίρεση τη Συμπολιτεία που το ανέδειξε, με τη ενημέρωση και τη συνδρομή φίλων, οι υπόλοιποι ή σφύριζαν αδιάφορα ή συνωστιζόταν για να φωτογραφηθούν στο νέο κλειστό αθλητικό κέντρο ή προγραμμάτιζαν από τότε δάνεια.
Ο πρώτος λόγος που ξέφυγαν εκτός ελέγχου τα έσοδα είναι προφανής και διαχρονικός. Η "αδυναμία" είσπραξης των ανταποδοτικών συνιστά μία από τις πιο ισχυρές παραμέτρους της τοπικής διαπλοκής, καθώς οι μικροεξυπηρετήσεις γύρω από αυτά και καριέρες έχτισαν και Δημάρχους, βοήθησαν να εκλεγούν και δεν αναφερόμαστε μόνο στα μνημονιακά χρόνια.
Έτσι οι παράνομες παροχές ζουν και βασιλεύουν εις υγείαν των κορόιδων που πληρώνουν και ο κανονισμός ύδρευσης συνεχίζει να παραμένει άγραφο χαρτί.
Ο δεύτερος λόγος είναι η πραγματική αδυναμία των δημοτών, μέσα σε ένα σκοτεινό οικονομικό περιβάλλον, να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Και ο τρίτος λόγος είναι το γεγονός ότι η λέξη ανταποδοτικότητα εδώ και χρόνια έχει χάσει τη σημασία της καθώς:
- είναι ελάχιστα τα χωριά που οι δημότες πίνουν νερό (στον Αστακό για παράδειγμα έχει επιβληθεί από το 2013 απαγορευτικό χρήσης, στο Καραϊσκάκη το ίδιο, στο Αρχοντοχώρι είχαν μπουκώσει οι σωλήνες από γύψο).
- είναι πολλά τα χωριά που φέτος είχαν προβλήματα με την υδροδότηση, ακόμα και τώρα που έφυγε το Καλοκαίρι και η κατανάλωση έχει μειωθεί,
- είναι υπερβολικές οι τιμές των τελών σε αρκετές περιπτώσεις,
- απουσιάζει η "ευαισθησία" των διοικούντων σχετικά με τη λήψη κάποιων αποφάσεων, όπως ένα ειδικό τιμολόγιο για αδύναμες οικονομικά ομάδες ή τη μείωση του τέλους όταν αποδεδειγμένα το νερό είναι ακατάλληλο για χρήση.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει έλλειψη προνοητικότητας υπό την έννοια του σχεδιασμού παρεμβάσεων για εξοικονόμηση και περιορισμό του κόστους της ύδρευσης και ηλεκτροφωτισμού, όπως:
- που είναι η προνοητικότητα 3,5 χρόνια για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στα αντλιοστάσια,
- που είναι η προνοητικότητα 3,5 χρόνια για αντικατάσταση των λαμπτήρων φωτισμού με λαμπτήρες LED (το 2016 ο Δήμος Ξηρομέρου πλήρωσε περίπου 400.000 ευρώ για τον ηλεκτροφωτισμό, ενώ το 2017 ανατέθηκε η αντικατάσταση των λαμπτήρων τον Ιούνιο και επειδή δεν ολοκληρώθηκε, πήρε παράταση άλλους τρεις μήνες, με αποτέλεσμα η εξοικονόμηση για το 2017 να είναι μηδαμινή, τη στιγμή που αν είχαν αντικατασταθεί οι λαμπτήρες με πρόγραμμα, η εξοικονόμηση θα έφτανε έως και το 50%),
- που είναι η προνοητικότητα 3,5 χρόνια για εγκατάσταση υδρομέτρων παντού στην πηγή, στη δεξαμενή, στη δημοτική κατανάλωση (πάρκα, νεκροταφεία, γήπεδα κλπ) έτσι ώστε να ελέγχονται και να αντιμετωπίζονται οι αποκλίσεις,
- που είναι η προνοητικότητα 3,5 χρόνια για εγκατάσταση συστοιχιών πυκνωτών, για βελτίωση συντελεστή ισχύος, κατόπιν μελέτης στα μοτέρ των αντλιών που διαθέτουμε,
- καρτέλα καταναλωτή με φωτογραφία του υδρομέτρου σε κάθε μέτρηση η οποία θα καταχωρείται ηλεκτρονικά.
Οι διοικούντες λοιπόν, ενώ γνώριζαν τα προβλήματα, αντί να καταθέσουν για το 2016 ένα Προϋπολογισμό ρεαλιστικό, σφιχτό, συνετό που θα αντιμετώπιζε όλες αυτές τις χρόνιες παθογένειες, ακολούθησαν την πεπατημένη, σπρώχνοντας τα προβλήματα κάτω από το χαλί, αποκρύπτοντας χρέη, νομίζοντας ότι έτσι θα αποφύγουν τα χειρότερα (βλέπε επιτήρηση).
Και φτάσαμε στο Καλοκαίρι του 2016, όπου όλα αυτά που ήθελαν να αποφύγουν τα λούστηκαν με το χειρότερο τρόπο και μαζί με αυτούς βέβαια και όλοι οι δημότες.
Οι προειδοποιήσεις μας πήγαν στο βρόντο, η έκθεση εκτέλεσης του Προϋπολογισμού όπου φαινόταν τα ελλείμματα δεν ήρθε ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο, η αναμενόμενη (γενναία είχε πει τότε ο Δήμαρχος) αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, που θα μπορούσε να περισώσει κάπως τα πράγματα αν έκοβε από τις δαπάνες, δεν ήρθε επίσης ποτέ.
Το χρέος προς τη ΔΕΗ εμφανίστηκε κι αυτό (αν είχε μπει στον Προϋπολογισμό θα είχε πληρωθεί από το πρόγραμμα του Υπ. Εσωτερικών) και αποτέλεσμα αυτής της μεθόδευσης ήταν να εμφανίζεται το δάνειο ως μονόδρομος για την οικονομική σωτηρία του Δήμου.
Η Συμπολιτεία προσπάθησε με όσες δυνάμεις είχε να μη συναφθεί το δάνειο του 1.000.000 ευρώ, πιέζοντας προς την κατεύθυνση της αναμόρφωσης του Προϋπολογισμού, προς την κατεύθυνση εξοικονόμησης και περιορισμού του κόστους ύδρευσης και ηλεκτροφωτισμού και την κατάθεση ενός Προϋπολογισμού πραγματικού, μιας άλλης λογικής και νοοτροπίας, χωρίς όμως να τα καταφέρει.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι από την ετήσια επιχορήγηση του Δήμου (1.600.000), αν αφαιρεθούν η μισθοδοσία, τρία τώρα δάνεια και κάποιες άλλες υποχρεώσεις, τα χρήματα που απομένουν είναι ελάχιστα για να στηριχτεί μια αναπτυξιακή πολιτική.
Έτσι χωρίς να αλλάξει τίποτε στη λειτουργία του Δήμου, ήταν φυσικό τα ίδια προβλήματα θα εμφανιζόταν και το 2017 και δυστυχώς πάλι δικαιωθήκαμε.
Από την έκθεση εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του πρώτου τριμήνου, είχε φανεί η πτωτική πορεία των εσόδων του Δήμου, για να έρθει η έκθεση του τρίτου τριμήνου (Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος) του 2017, όπου πλέον το πρόβλημα των εσόδων στο τομέα των ανταποδοτικών παρουσιάζεται σε όλο του το μεγαλείο.
Είχαν προηγηθεί οι δικές μας παρατηρήσεις και ήρθαν ως κερασάκι στην τούρτα οι επισημάνσεις του Παρατηρητηρίου, που μιλούσαν για μεγάλη απόκλιση στο σκέλος των εσόδων και την ανάγκη αλλαγής πολιτικής και λήψης μέτρων, κάτι που πρότεινε και η οικονομική υπηρεσία του Δήμου.
Η στάση των διοικούντων ήταν όπως και η περσινή, καθησυχαστική και εκτός τόπου και χρόνου αισιόδοξη. Ήταν η περίοδος που όλο το βάρος της διοίκησης είχε πέσει στην εξασφάλιση του δανείου. Δυστυχώς όμως όπως συμβαίνει πάντα όταν δεν προγραμματίζεις, έρχεται η στιγμή που χάνεις τις ελπίδες σου στη γη και τις εναποθέτεις στο Θεό.
Η ρύθμιση που ψήφισε το Υπ. Εσωτερικών για πληρωμή με δόσεις, έδωσε μια ανάσα και μια ψευδαίσθηση ότι η κατάσταση θα διορθωθεί, αλλά η πραγματικότητα επανήλθε αμείλικτη.
Έτσι ξαναγυρίσαμε εκεί που ήμασταν ένα χρόνο πριν, με τα προβλήματα και τα ελλείμματα παρόντα και πιο οξυμένα, τον Δήμο να έχει επιβαρυνθεί με ένα δάνειο και το χειρότερο από όλα να μην υπάρχει φως στον ορίζοντα, καθώς ούτε η λογική, ούτε η νοοτροπία των διοικούντων έχει αλλάξει στο παραμικρό.
Θα παραθέσουμε μερικά στοιχεία ενδεικτικά της τραγικής κατάστασης που βρίσκονται τα οικονομικά του Δήμου:
1) Όσον αφορά τον ηλεκτροφωτισμό και την καθαριότητα τα έσοδα του Δήμου τον Δεκέμβριο του 2017 ήταν 640.000 ευρώ και τα έξοδα (φωτισμός, αποκομιδή απορριμμάτων, μισθοδοσία, οφειλή στο ΦΟΔΣΑ, ρύθμιση ΔΕΗ) είναι πάνω από 1.100.000 ευρώ.
2) Όσον αφορά την ύδρευση, τα έσοδα είναι 460.000 ευρώ και τα έξοδα (ΔΕΗ αντλιοστάσια, μισθοδοσία, συντηρήσεις, ρύθμιση ΔΕΗ κλπ) είναι πάνω από 1.000.000 ευρώ.
3) Με τα χρήματα του δανείου πληρώθηκε η ΔΕΗ μέχρι το Μάιο του 2017, ενώ για τους υπόλοιπους επτά μήνες έκανε νέα ρύθμιση για 300.000 ευρώ που θα πληρωθούν σε 18 μήνες.
Οι διοικούντες προσπάθησαν τον προηγούμενο μήνα με αλχημείες να κρύψουν πάλι τα ελλείμματα χωρίς αποτέλεσμα, καθώς έγινε ανάκληση της απόφασης που προσδιόριζε το ύψος των τελών για το 2018. Στο Δημοτικό συμβούλιο της Παρασκευής επανήλθαν πάλι με μαγειρεμένα στοιχεία, πράγμα που αποδείχτηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης.
Ο προσδιορισμός του ύψους των τελών που πληρώνουμε εξαρτάται από τα έξοδα, γιατί όσα χρήματα πληρώνει ο Δήμος για φωτισμό, καθαριότητα και ύδρευση και αποχέτευση, τόσα ακριβώς πρέπει και να εισπράττει.
Η φούσκα έχει πλέον σκάσει και οι διοικούντες πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους και όχι να κρύβουν την επί σειρά ετών ανικανότητά τους κάτω από το χαλί. Τους είχαμε προειδοποιήσει για το πρόβλημα το οποίο βέβαια γνώριζαν, γιατί και δικό τους "κατόρθωμα" ήταν, καθώς όπως αναφέραμε πιο πάνω η "αδυναμία" είσπραξης είναι μια από τις πιο ανθεκτικές παραμέτρους της τοπικής διαπλοκής.
Η Συμπολιτεία και σε αυτή τη δύσκολη φάση θα είναι παρούσα, όπως πάντα, με ιδέες και προτάσεις ώστε να μπορέσει ο Δήμος να ξεφύγει από αυτό το φαύλο κύκλο.
ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΩΝ
αυτοι δεν ενδιαφερονται για την χρεοκοπια του δημου,
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτοι νοιαζονται για ενα και μονο ενα :
<< Πώς θα καλοπεράσουν την πενταετια τους >>