Το δίλημμα είναι εάν θα συνεχίσουμε στον δρόμο των απευθείας αναθέσεων!! Τι ισχύει;



Ανάμεσα στα θέματα που βρίσκονται ψηλά στην τοπική επικαιρότητα αυτό το διάστημα, και απασχολούν το μεγαλύτερο μέρος των μέσων ενημέρωσης που ασκούν δημόσιο "έλεγχο", είναι οι απευθείας αναθέσεις.
Το δίλημμα της επιλογής της απευθείας ανάθεσης, είναι αν είμαστε με το νόμο ή είμαστε απέναντι. Η απάντηση είναι ότι είναι νόμιμη καθώς την προβλέπει ως διαδικασία ο νόμος και αυτή είναι και η πρώτη άποψη. Η δεύτερη άποψη είναι ότι, ηθικά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως "παράνομη" καθώς ο νόμος δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν και άλλοι τρόποι εύρεσης ανάδοχου για την εκτέλεση των συμβάσεων.
Τα βασικότερα επιχειρήματα της πρώτης άποψης, για όσους δηλαδή δέχονται ως τρόπο διαχείρισης, λειτουργίας την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, είναι ότι ο κόσμος ζητάει έργα που θα τελειώσουν γρήγορα χωρίς να υπάρχει ένας χρονοβόρος μηρυκασμός. Διατρανώνοντας την βούληση τους να διασφαλίσουν τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του Δημόσιου χρήματος, καθώς ο χρόνος παράδοσης των έργων, προμηθειών είναι σύντομος και αυξάνει το βιοτικό επίπεδο των πολιτών.
Από την άλλη η δεύτερη άποψη με όσους δεν επιθυμούν την διαδικασία των απευθείας αναθέσεων είναι ότι, η διαδικασία αυτή δημιουργεί, σπέκουλα, αδιαφάνεια, διαφθορά, καταλήγοντας στη λεηλασία του Δημόσιου χρήματος, με ευθεία συνέπεια την μη σωστή εκτέλεση των εργασιών λόγω σχέσεων διαπλοκής, δημιουργώντας με αυτό των τρόπο προβλήματα στην ποιότητα ζωής των δημοτών.
Για να μπορούμε να σχηματίσουμε γνώμη για το σωστό ή το λάθος θα πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε και το θέμα, στο παρόν άρθρο δεν θα ασχοληθούμε με τα κατώτατα όρια των άρθρων 5 (Βιβλίο Ι) και 235 (Βιβλίο ΙΙ) του Ν. 4412/2016, αλλά με την εφαρμογή των νέων νομοθετικών ρυθμίσεων για την προμήθεια ειδών/υπηρεσιών (Ν. 4782/2021, ΦΕΚ Α’ 36/2021) και την κατάργηση του συνοπτικού διαγωνισμού (έγχαρτος ανοικτός διαγωνισμός), άρθρο 141 Ν. 4782/2021, με την ταυτόχρονη αύξηση των ορίων στις απευθείας αναθέσεις.
Ο Ν. 4782/2021 «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» (ΦΕΚ Α΄36/2021) επέφερε εκτεταμένες αλλαγές στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και γενικών υπηρεσιών. Με μία από τις κυριότερες των τροποποιήσεων, να είναι η κατάργηση του συνοπτικού διαγωνισμού.
Να σημειωθεί ότι με την έναρξη ισχύος από τις 9 Μαρτίου 2021 του νέου νόμου 4782/2021, τα ποσά για τις απευθείας αναθέσεις αυξάνονται κατά 50% και διαμορφώνεται στις 30.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α, όταν πρόκειται για τις συμβάσεις αγαθών, υπηρεσιών και μελετών, από τις 20.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α που ίσχυε με το νόμο 4412/2016, και στις 60.000 ευρώ για έργα από 20.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α που ίσχυε με το νόμο 4412/2016 αύξηση κατά 200%.
Η αύξηση των ορίων αυτών έγινε στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της ΕΕ για τη διαφάνεια ορίζοντας ότι υπάρχει η υποχρέωση ανάρτησης για διάστημα πέντε ημερών στο ΚΗΜΔΗΣ πριν την ανάθεση της σύμβασης, επίσης για τις απευθείας αναθέσεις συμβάσεων έργων, για ποσά από τα 30.000 ευρώ έως έως τα 60.000 ευρώ, η αναθέτουσα αρχή θα πρέπει να απευθύνεται σε τρεις τουλάχιστον οικονομικούς φορείς επιλέγοντας την καλύτερη προσφορά.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ως βασικός τρόπος λειτουργίας για έργα ως 60.000 ευρώ είναι η απευθείας ανάθεση και για συμβάσεις προμηθειών υπηρεσιών και μελετών ως 30.000 ευρώ είναι και πάλι η απευθείας ανάθεση, είναι λοιπόν φυσικό να αυξηθεί ο αριθμός των δημόσιων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση. Επίσης δεν μπορεί να γίνει κανένας παραλληλισμός με προηγούμενες περιόδους καθώς θα πρέπει να προσμετρηθούν και οι συνοπτικοί διαγωνισμοί που είχαν γίνει και πλέον έχουν καταργηθεί.
Η πρωτοφανής οικονομική, υγειονομική κρίση των τελευταίων ετών έχει δραματικές συνέπειες στη ζωή των πολιτών και τη λειτουργία του κράτους και των υπηρεσιών του. Τώρα εάν θα είναι αρνητική η κρίση των πολιτών για το έργο της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής αυτό θα γίνει στις εκλογές με κυρίαρχο τον πολίτη, που θα επιλέξει τους εκπροσώπους του.
Ενεργός πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης, μια αυτόνομη προσωπικότητα κάθε σύγχρονης και πολιτισμένης κοινωνίας.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.