Βαλκανικοί απελευθερωτικοί πόλεμοι 1912 - 13 || Μικρασιατικά 1922.



ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ.
Μπαμπινιώτες νέοι πολέμησαν στους απελευθερωτικούς πολέμους του 1912 - 13 στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο 1914 - 18 (απελευθέρωση Β. Ηπείρου) και λίγο αργότερα έλαβαν μέρος στην Μικρασιατική εκστρατεία 1919 - 1922. Δεκαετία πολέμων και ανακατατάξεων ιστορικής σημασίας.
Στους πολέμους του 1912 - 13, πολλοί νέοι της Μπαμπίνης πολέμησαν ως κληρωτοί ή στο εθελοντικό σώμα του Παντελή Καρασεβδά,  με υπασπιστή τον Ανδρέα Κατσαράκη από την Μπαμπίνη.

Πολέμησαν στη Β. Ήπειρο το 1912 - 13 οι:

Κατσαράκης Ανδρέας (1892 - 1937) Ταγματάρχης.
Πολέμησε με διακρίσεις το 12 - 13 ως διοικητής λόχου και υπασπιστής του εθελοντικού σώματος του Π. Καρασεβδά. Tιμήθηκε με πολεμικό σταυρό. Στη Μικρά Ασία πολέμησε ως λοχαγός και υπασπιστής του N. Πλαστήρα. Έλαβε μέρος στην επανάσταση του 1922. Tιμήθηκε για την πολεμική του δράση με τρία χρυσά μετάλλια ανδρείας. Έγραψε στρατιωτικά συγγράμματα, δίδαξε στη Σχολή Eυελπίδων και διετέλεσε στρατιωτικός ακόλουθος στη Ρώμη, Παρίσι και Σόφια. Επίσης διετέλεσε γενικός Διευθυντής του Προοδευτικού Κόμματος του Καφαντάρη.
Χρυσικός Ιωάννης Λοχαγός (1890 - 1921). Πολέμησε ως εθελοντής του 6ο Συντάγματος πεζικού στους πολέμους του 1912 - 13 με εξαιρετική ανδρεία, προήχθη σε ανθυπασπιστή και φοίτησε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων. Στη Μικρασιατική εκστρατεία έπεσε στη μάχη του Εσκη Σεχίρ (Μάρτιος 1921).
Χρυσικός Δημήτριος (1894 - 1941). Πολέμησε ως έφεδρος αξιωματικός στον πόλεμο του1912 - 13 & Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στη B. Ήπειρο. Σκοτώθηκε στη Κρήτη Μάιος του 1941.
Μπιτσώρης Κώστας η ''καπετάν Μπιτσώρης''. Οργάνωσε σώμα ανταρτών με αξιόλογη ένοπλή δράση στη Β. Ήπειρο στα γεγονότα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Έλαβε μέρος στης νικηφόρες μάχες στο Κουβετσιέτ και στη Ποστάνιανη στις 28 Μαρτίου 1914. Έπεσε μαχόμενος κοντά στο Βεράτι σε αντεπίθεση Αλβανών. Το όπλο του ασημένια αραβίδα εκτίθεται στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας (αίθουσα Βορειοηπειρωτικού Αγώνα).


Από τα πεδία των μαχών του 12 - 13 δεν επέστρεψαν οι:
Χαροκόπος - Μουσές Θρασύβουλος. Σκοτώθηκε σε μάχη στην Ήπειρο. Ήταν στο σώμα εθελοντών με τον Ανδρέα Κατσαράκη
Στέφανος Γατσής.
Κων/νος Ι. Θανασούλας.
Ιωάννης Π. Μασσαλής.
Οι τρείς τελευταίοι αναγράφονται στο μνημείο πεσόντων δημοτών Εχίνου στη Κατούνα (πολέμου 1912 - 13).
Κώστας Μπιτσώρης.
Από το Μικρασιατικό Μέτωπο του 1922 δεν γύρισε ο Λοχαγός Ιωάννης Χρυσικός που προαναφέραμε .
Μετά από τριετή αιχμαλωσία και με τις συνέπειες του μαρτυρίου της επέστρεψε ο Κωνσταντίνος Κατσιφός.
Μία διαφορετική περίπτωση στο Μέτωπό της Μ. Ασίας.  Ο Δημοσθένης Μπιτσώρης (1891 - ;), Επιλοχίας στο Μικρασιατικό Μέτωπο και ως απόφοιτος του Σχολαρχείου υπηρέτησε ως εκπαιδευτής και σύνδεσμος του Επιτελείου με την Διοίκηση Στρατιάς Σμύρνης και με πολιτικό Διοικητή τον Στεργιάδη.
Συμπληρώνουμε πληροφορίες, με συμμετοχή Μπαμπινιωτών που μας δόθηκαν από οικογενειακά τους πρόσωπα.
Σπύρος Κυριαζής του Αποστόλου, Λοχίας. Έπεσε την ημέρα της πυρπόλησης της Κιουτάχειας στις 4 Ιουνίου 1921 και είναι ένας από τους 1900 νεκρούς που στοίχισε η μάχη εκείνη ( πληροφ. Αλέξ. Κυριαζής).
Γεώργιος Τζακώστας, πολέμησε σε όλους αυτούς τους πολέμους από το 1913 έως το 1922 που γύρισε, ευτυχώς σώος, από τη Μικραασία (πληροφ.  Άρης Μπιτσώρης).

Κείμενο: Ευφροσύνη Β. Χρυσικού

Πληροφορίες: Aπό όσα άκουσα και όσα διάβασα στα βιβλία.
  • Γ. Σ. Μπαρμπαρούση (αρχαίαι φοιτίαι) Μπαμπίνη Αιτ/νίας.
  • Αλ. Κυριαζή: Εν Μπαμπίνη πλανώμενοι.
  • Σαν σήμερα Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος εδώ.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.