Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας επικοινωνιών, των ψηφιακών μέσων και της ευκολίας της τεχνητής νοημοσύνης, η δημόσια συζήτηση διαμορφώνεται ολοένα και περισσότερο από σύντομα μηνύματα, εντυπωσιακούς τίτλους και εικόνες και γρήγορες αντιδράσεις. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναπτύσσεται ο ψηφιακός λαϊκισμός, ένα φαινόμενο που υπόσχεται απλές απαντήσεις σε σύνθετα προβλήματα και ενισχύει τη λογική του «άσπρου ή μαύρου».
Οι εύκολες λύσεις είναι ελκυστικές, γιατί απαλλάσσουν τον πολίτη από την ανάγκη να εξετάσει δεδομένα, επιχειρήματα και διαφορετικές οπτικές. Ωστόσο, τα περισσότερα υπαρκτά προβλήματα δεν επιλύονται με συνθήματα ή με αναρτήσεις λίγων λέξεων. Απαιτούν γνώση, διάλογο και κριτική σκέψη.
Παράλληλα, η απαίδευτη κριτική έχει μετατραπεί σε καθημερινό φαινόμενο. Πολλοί σχολιάζουν, καταδικάζουν ή αναπαράγουν πληροφορίες χωρίς να έχουν ελέγξει την αξιοπιστία τους. Η κριτική, όταν δεν στηρίζεται σε γνώση και τεκμηρίωση, δεν συμβάλλει στη δημοκρατική συζήτηση αλλά αντίθετα, ενισχύει την παραπληροφόρηση, την πόλωση και την καχυποψία.
Η αντιμετώπιση του ψηφιακού λαϊκισμού δεν βρίσκεται στη λογοκρισία, αλλά στην Παιδεία. Η ανάπτυξη ψηφιακού γραμματισμού, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και η συνήθεια της διασταύρωσης των πληροφοριών μπορούν να βοηθήσουν τους πολίτες να ξεχωρίζουν το επιχείρημα από το σύνθημα και τη γνώση από τις κραυγές.
Σε μια κοινωνία που κατακλύζεται από πληροφορίες, η υπεύθυνη σκέψη αποτελεί ίσως την πιο αναγκαία μορφή ελευθερίας.

0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.