Του κ. Νώντα Νικάκη.
Ένα παλιό λεωφορείο μάρκας Deutz του ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας, ιδιοκτησίας του Κωνσταντίνου Νάτση από το Αγρίνιο, με αριθμό 110, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αρχοντοχώρι Ξηρομέρου-Αγρίνιο, μόλις πέρασε τις Φυτείες αμέσως μετά στις επικίνδυνες στροφές ανατράπηκε και έπεσε στο γκρεμό και έξι (6) επιβάτες σκοτώνονται.
Ήταν Παρασκευή 26 Ιουλίου 1963, ανήμερα της Αγίας Παρασκευής και μόλις μερικές ώρες νωρίτερα, την ίδια ακριβώς ημέρα, έγινε κι άλλο τραγικό δυστύχημα όταν μια βάρκα με προσκυνητές στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής, από την Στάνου, ανατράπηκε και βούλιαξε στα μισά της λίμνης της Αμβρακίας, παρασέρνοντας στον θάνατο 26 ανθρώπους.
Η 26η Ιουλίου 1963 θα πρέπει να ανακηρυχθεί ως αποφράδα ημέρα για την Ακαρνανία, καθώς αυτή την ημέρα, στις δύο τραγωδίες στη Στάνου και στις Φυτείες, βρήκαν τραγικό θάνατο, συνολικά 32 άνθρωποι σύμφωνα με τις επίσημες αναφορές.
Το χρονικό της τραγωδίας στις Φυτείες.
Ήταν 26 Ιουλίου του 1963, το πρωί, όταν ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας ξεκίνησε από το Αρχοντοχώρι με προορισμό το Αγρίνιο. Την περίοδο εκείνη το οδικό δίκτυο του Ξηρομέρου ήταν σε άθλια κατάσταση με ανηφορικούς δρόμους γεμάτους επικίνδυνες στροφές. Ο οδηγός Ι. Χαβέλας από το Αγρίνιο και ο εισπράκτορας Σπύρος Σκαρμούτσος από την Γαβαλού Μακρυνείας είχαν διανυκτερεύσει στο Αρχοντοχώρι και το πρωί ξεκίνησαν αφού παρέλαβαν επιβάτες και από Αετό, Βλυζιανά, Μπαμπίνη, σύνολο είκοσι ανθρώπους.
Όταν το λεωφορείο έφτασε στο χωριό Φυτείες, είχαν ανταπόκριση και με άλλα πούλμαν και δέκα τυχεροί (10) επιβάτες κατέβηκαν και προτίμησαν να συνεχίσουν το ταξίδι προς Αγρίνιο με το ολοκαίνουργο πούλμαν που έρχονταν από Κατούνα, που είχε οδηγό και ιδιοκτήτη τον Ανδρέα Κουθούρη απο το Ματσούκι Αγρινίου.
Το δυστύχημα.
Το λεωφορείο συνέχισε τη διαδρομή του με δέκα πλέον επιβάτες (μαζί με οδηγό και εισπράκτορα 12). Αμέσως μετά άρχισε το κατέβασμα προς Κουβαρά σε ένα δρόμο με πολύ κατηφορικές και επικίνδυνες στροφές. Πολλοί επιβάτες έκλειναν τα μάτια από το φόβο, ειδικά σε μερικές στροφές που η μούρη του λεωφορείου έχασκε στο γκρεμό.
Σύμφωνα με μαρτυρίες η τότε νομαρχία είχε χαλικοστρώσει το δρόμο με ένα υλικό από την περιοχή μαύρο σκούρο και το οδόστρωμα γλίστραγε. Όταν το πούλμαν έφθασε στη στροφή ντελαπάρισε από την ολισθηρότητα του δρόμου και έκανε «βουτιά» θανάτου στον γκρεμό, μετά από 6-7 τούμπες.
Το πούλμαν άρχισε να χτυπά πάνω στους βράχους και να διαλύεται. Οι επιβάτες φώναζαν αλλά η ορμή της πτώσης δεν τους επέτρεψε να αντιδράσουν. Έξι επιβάτες εκτινάχθηκαν από τα συνεχή χτυπήματα και σκοτώθηκαν. Διαλυμένα καθίσματα, κομμένες λαμαρίνες, σπασμένα τζάμια, διαμελισμένα κορμιά και φωνές τρόμου, συνέθεταν το σκηνικό φρίκης, που εκτυλίχθηκε στο σημείο που σταμάτησε η πορεία του λεωφορείου.
Ο τραγικός απολογισμός ήταν 6 νεκροί που σκοτώθηκαν ακαριαία οι: ο οδηγός του λεωφορείου Ι. Χαβέλας και οι επιβαίνοντες: Γ. Παλιούρας, Ι. Γεροπάνος, Ν. Θανασούλας, Ανδρέας Καραμπέκιος και Β. Πρεβεζάνος και 5 πολύ σοβαρά τραυματιες οι: Ο εισπράκτορας Σπύρος Σκαρμούτσος, Πανωραία Καραμπέκιου, Γ. Σταμουλακάτος, Αγαθή Στ. Κρικρή, Αγαθή Χρ. Κρικρή που μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο.
Άγιο είχε ο εισπράκτορας.
Τυχερός μέσα στην ατυχία του στάθηκε ο εισπράκτορας Σπύρος Σκαρμούτσος. Σήμερα ηλικιωμένος πια ζει στη Γαβαλού Μακρυνείας, ακόμα προσπαθεί να ξεπεράσει τον εφιάλτη που έζησε, και μας διηγείται:
"Κάθε χρόνο τέτοια μέρα πηγαίνω και ανάβω μια λαμπάδα στην Αγία Παρασκευή που βγήκα ζωντανός από το λεωφορείο. Καθόμουνα στις τελευταίες θέσεις και έκανα ταμείο για να παραδώσω τα χρήματα στο ΚΤΕΛ φθάνοντας στο Αγρίνιο.
Ξαφνικά και σε κάποια στιγμή άκουσα απότομο φρενάρισμα και το όχημα άρχισε να πέφτει στο γκρεμό. Αμέσως κρατήθηκα με δύναμη από τις σιδερένιες χειρολαβές που είχαν τα καθίσματα και σώθηκα. Ουσιαστικά η ζωή μου σώθηκε από θαύμα.
Ο οδηγός Ι. Χαβέλας σε 15 μέρες επρόκειτο να κάνει γάμο με κάποια δεσποινίδα από το Παναιτώλιο, αλλά δυστυχώς ο γάμος αυτός δεν έγινε ποτ;e.
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Εκείνη την περίοδο είχε κοπεί στα δύο ο δρόμος Αγρίνιο-Αμφιλοχία (κάποιο γεφύρι υποχώρησε στο Ρίβιο) και η συγκοινωνία για Άρτα, Ιωάννινα, Λευκάδα, Κέρκυρα, κ.α. γίνονταν για αρκετούς μήνες από Κουβαρά, Φυτείες, Παπαδάτου, Κωνωπίνα, λίμνη Αμβρακία. Διαδρομή δυστυχώς τριτοκοσμική και έπρεπε κάποιοι να ντρέπονται διότι δυστυχώς δεν βελτιώθηκαν τα προαναφερόμενα τμήματα μέχρι και σήμερα.
Οι στροφές στις Φυτείες όπως είναι σήμερα.... |
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Επίσης ΔΕΝ θα δημοσιεύονται σχόλια που δείχνουν φανερά ότι ο σχολιαστής δεν γνωρίζει καν το θέμα που σχολιάζει, έχει φανερά πλήρη άγνοια για το αντικείμενο της ανάρτησης και απλώς σχολιάζει για να δει το σχόλιο του να δημοσιεύεται και να αισθανθεί ο ίδιος ικανοποίηση.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Η Ελληνική γλώσσα είναι πολύ πλούσια για να πούμε αυτό που θέλουμε και να ασκήσουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας όλα τα πιο πάνω που αναφέρονται.
Εάν παρ' όλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail προς αποκατάσταση.